Kursplan för

Naturläkemedel: Användning, evidens och förhållningssätt, 7,5 hp

Herbal Medicines: Use, Scientific Evidence and Attitudes, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2LK076
Kursens benämning
Naturläkemedel: Användning, evidens och förhållningssätt
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för fysiologi och farmakologi
Medverkande institutioner
  • Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2011-10-18
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2024-06-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt momentet "Kliniskt körkort" i kursen Integrerad deltentamen.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs ska ha förvärvat grundläggande teoretiska kunskaper om växtpreparat utifrån ett vetenskapligt synsätt. Dessutom ska studenten, inom ramen för sin professionella roll som läkare, kunna anlägga en bredare syn på och förhålla sig till patienters användning av såväl läkemedelsklassade farmaka som olika typer av växtpreparat.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse
Studenten ska
- Kunna redogöra för växtpreparat utifrån ett grundläggande farmakologiskt perspektiv (S2).
- Kunna bedöma forskningsresultat om växtpreparats kvalitet, effektivitet och säkerhet inklusive interaktioner med andra typer av behandlingar (S2).

Färdigheter
Studenten skall
- Kunna jämföra betydelsen av olika typer av vetenskapliga studier inom området (S3).
- Kunna problematisera användning av växtpreparat från ett nationellt, internationellt och kulturellt perspektiv (S3).

Förhållningssätt
Studenten ska
- veta hur man som läkare förhåller sig professionellt till patienters användning av växtpreparat och exempelvis homeopatiska medel (M2).
- kunna föra en dialog med patienter kring användning av växtpreparat och exempelvis homeopatiska medel (M3).

Innehåll

Kursen kommer att ta upp följande:

* Grundläggande farmakologi i relation till de mest använda växtpreparaten och ämnen i kosten.
* Farmakologiska effekter och placeboeffekter.
* Polyfarmaci: Interaktioner mellan växtpreparat och andra läkemedel.
* Den legala situationen för växtpreparat samt definitioner inom ämnesområdet.
* De i Sverige mest använda växtpreparatens vetenskapligt bevisade effekt, kvalitet och säkerhet.
* Värdering av vetenskapliga studier kring växtpreparat inklusive kliniska prövningar och meta-analyser.
* Användningen av växtpreparat från ett brukarperspektiv med beaktande av genus.
* Användning av växtpreparat inom olika kulturer.
* Etiska överväganden och professionellt förhållningssätt till patienter som använder växtpreparat och exempelvis homeopatiska medel.
* Etiska överväganden och professionellt förhållningssätt till patienter som använder komplementära och alternativa behandlingsformer när skolmedicinsk behandling ej längre kan erbjudas i kurativt syfte.

Arbetsformer

Kursen omfattar olika seminarier som dels handlar om vetenskaplig evidens för växtpreparat och farmakologiska effekter av växtpreparat och ämnen i kosten, dels om traditionell farmakologi och, interaktioner. Seminarierna och föreläsningar tar också upp användning av naturläkemedel i olika sammanhang med beaktande av genus, kulturell tillhörighet, i palliativa situationer, hos gravida etc.

Studenterna kommer att träna att använda sig av interaktionsdatabaser samt söka information om växtpreparat som inte omfattas av FASS.

I kursen ingår delar som fokuserar på läkares professionella förhållningssätt till patienter som behandlas med komplementära och alternativa behandlingsmetoder helt eller delvis skilt från den klassiska skolmedicinen. VFU momenten är kopplade till onkologisk verksamhet och vissa delar kan också vara kopplade till andra kliniska vårdenheter inom landstingets verksamhet.

Seminarier och skriftliga studieuppgifter ingår som obligatoriska moment förutom en examinationsuppgift.

Integrerande uppgifter i kursen:

Döende patient
Trötthet
Ångest/oro

Examination

Obligatoriska moment: seminarier, VFU, praktiska övningar och skriftliga studieuppgifter.

Examination: En skriftlig examinationsuppgift som inkluderar reflektion över det egna förhållningssättet i relation till patienter som tillämpar komplementär och alternativ behandling.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT14.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.
Kursen ansluter till och fördjupar studentens tidigare förvärvade kunskap från läkarprogrammet gällande farmakologi, bedömning av kliniska studier, professionell utveckling och professionellt förhållningssätt.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker - kontakta studievägledningen.

*Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Barnes, Joanne; Anderson, Linda A; Phillipson, J David Herbal Medicines