Kursplan för

Barnpsykiatrins ABC - fördjupningskurs i barn- och ungdomspsykiatri, 7,5 hp

Clinical Child and Adolescent Psychiatry - Advanced Course, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT17
Kurskod
2LK080
Kursens benämning
Barnpsykiatrins ABC - fördjupningskurs i barn- och ungdomspsykiatri
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2011-11-07
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2024-06-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-7.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts. 

Mål

Syfte
Kursens syfte är studenten ska ha tillägnat sig fördjupade kunskaper i klinisk barn- och ungdomspsykiatri med inriktning på att identifiera, tolka och känna till handläggningen av psykisk ohälsa under barn- och ungdomsåren. Kursen utgör en fördjupning av klinisk medicin inriktning reproduktion och utveckling (tema 6).
 
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4)*.

Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- redogöra för de vanligaste barnpsykiatriska tillstånden och hur man utreder, diagnostiserar och behandlar dessa (S3).
- redogöra för grundläggande utvecklingspsykologiska aspekter (S2).
- beskriva de terapeutiska metoder som används inom barn- och ungdomspsykiatrin utifrån ett multifaktoriellt perspektiv (S2).
- ha kunskap om relevant lagstiftning och känna till barn- och ungdomspsykiatrins organisation liksom ansvarsfördelningen BUP-skola-socialtjänst (S2).
 
Färdigheter
Studenten ska
- kunna ta anamnes av barn, ungdomar, föräldrar och andra personer i barnets nätverk, kunna samverka med andra professioner, och visa förmåga att arbeta i team (M3).
- kunna formulera psykiskt status, bedöma utvecklings- och funktionsnivå av barn och ungdomar samt vara förtrogen med olika instrument (frågeformulär, skattningsskalor) (M2).
- kunna diagnostisera de vanligaste barnpsykiatriska tillstånden och kunna
göra en suicidriskbedömning av unga (M3).
- kunna identifiera sårbarhetsfaktorer vid psykiskt trauma och ge första hjälpen till barn och familjer i kris och katastrof (M3).
- kunna värdera behandlingsmetoder utifrån ett evidensbaserat perspektiv och kunna applicera detta på kliniska frågeställningar (M3).
 
Förhållningssätt
Studenten ska
- diskutera hur egna värderingar och egna attityder kan påverka bemötande och omhändertagande av patienter och deras familjer, hur intresse- och lojalitetskonflikter kan påverka prioriteringar och hur människosynen kan påverka kontakten med barnet/familjen utifrån genusaspekter, kulturella och religiösa aspekter.
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt i klinisk praxis som rör psykologiska/psykiatriska problem hos barn och ungdomar
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling.

Innehåll

Undervisningen, med tonvikt på medicinsk kunskap och förståelse, utgår från den barn- och ungdomspsykiatriska specialiteten och de integrerande uppgifterna. Lärandemålen examineras utifrån ett patientbaserat grupparbete.
 
Undervisningen, med inriktning på färdigheter, sker bland annat vid verksamhetsförlagd utbildning genom patientnära, systematisk, studentcentrerad undervisning, där patienter med problem relaterade till de integrerande uppgifterna diskuteras. Här ges träning i att kunna diagnostisera de vanligaste barnpsykiatriska tillstånden och kunna göra en suicidriskbedömning av unga.
 
Kursen omfattar de vanligaste barnpsykiatriska tillstånden och hur man utreder, diagnostiserar och behandlar dem, särskilt i form av de vanligaste läkemedlen och terapeutiska metoder som används inom barn- och ungdomspsykiatrin. Kursen omfattar också grundläggande utvecklingspsykologiska aspekter och individuella mognadsprocesser samt beaktande av multifaktoriella perspektiv. Vidare ingår relevant lagstiftning, organisation i Stockholm och ansvarsfördelningen mellan BUP-skola-socialtjänst och lokala vårdprogram.

Arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Föreläsningar, seminarier.  
Grupparbete kring ett patientfall.

Examination

Muntlig examination i form av presentation av fallbaserat grupparbete.
 
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång. 
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
 
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. 
 

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT19.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
 
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.

*Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Barn- och ungdomspsykiatri Gillberg, Christopher; Råstam, Maria; Fernell, Elisabeth
A Clinician's Handbook of Child and Adolescent Psychiatry Gillberg, Christopher; Harrington, Richard; Steinhausen, Hans-Christoph.
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar Broberg, Anders; Almqvist, Kjerstin; Risholm Mothander, Pia; Tjus, Tomas
Aktuell vetenskaplig litteratur inklusive vetenskapliga artiklar utifrån det fallbaserade grupparbetet.