Kursplan för

Rekonstruktiv plastikkirurgi och brännskador, 3 hp

Reconstructive Plastic Surgery and Burns, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT14 , HT14 , VT17 , HT18 , VT24
Kurskod
2LK090
Kursens benämning
Rekonstruktiv plastikkirurgi och brännskador
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2012-03-22
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2023-09-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-4 samt kursen Medicinsk vetenskaplig metodologi och minst 40 hp från kursen Klinisk medicin.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syfte 
Syftet är att studenten ska tillägna sig en fördjupad kompetens inom rekonstruktiv plastikkirurgi med fokus på tillämpningar för den blivande läkaren gällande suturteknik, brännskador och sårbehandling.
Kursen utgör en fördjupning till kursen klinisk kirurgi (tema 4) på läkarprogrammet.

Lärandemål
Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarprogrammet. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
 
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

 
Färdigheter och förmåga
Studenten skall kunna
-
-
-
 
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
-
-

-
 
Färdigheter och förmåga
Studenten skall kunna
-
-
-
 
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
-
-
 
 

Innehåll

Den ämnesmässiga kärnan på kursen utgörs av den kliniska disciplinen plastikkirurgi med fokus på grundläggande rekonstruktiv plastikkirurgi med suturundervisning, basal handläggning av sårskador och brännskador. 

Kursen innefattar även en introduktion till de etablerade och nya metoder som har utvecklats inom den rekonstruktiva plastikkirurgin. Att ersätta skadad vävnad vid bränn-, traumatiska och infektiösa skador, samt vid cancer och missbildningar är en utmaning, där forskning snabbt givit resultat i den kliniska vardagen. Bland dessa metoder kan nämnas mikrokirurgi och tissue engineering. Diskussion kring indikationer för de rekonstruktiva metoder som idag används förs.
 
Genom hela kursen förs diskussioner kring val av olika rekonstruktionsmetoder och deras för- och nackdelar.
 

Arbetsformer

Föreläsningar, demonstrationer och grupparbeten (brännskador, sårvård, falldiskussioner), självstudier och litteraturstudier. Demonstrationer och grupparbeten (brännskador och sårvård) färdighetsträning (suturövning, omläggningar, mikrokirurgi). Fallbaserad undervisning i vården och auskultationer (poliklinisk operation, plastikoperation).
 
Vid kursens start får studenterna en fallbaserad seminarieuppgift som skall redovisas gruppvis sista dagen i form av skriftlig och muntlig presentation. Varje grupp skall också opponera på en annan grupps presentation.

Examination

Obligatorier:
Reflektion i grupp, seminarier, grupparbeten, färdighetsträning

Examination:
Skriftlig examination som därefter diskuteras i storgrupp.
Muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete (fallbaserad seminarieuppgift). Opposition på andra studenters projektarbeten. Individuell bedömning av studentens prestationer.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsbidrag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.

Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
 I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 

Övergångsbestämmelser

Kursen läggs ner och ges sista gången VT2024. Kursen ersätts inte med annan kurs då programmet avvecklas. Utöver ordinarie skriftlig examination och examinerande seminarier, ges ytterligare 3 examinationstillfällen för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. För obligatorier erbjuds högst tre resttillfällen eller om examinator så anger, ersättningsuppgift. Skriftlig examination och obligatorier enligt denna kursplan ges sista gången VT25. Datum meddelas genom kurswebb.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången
fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. 

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Aktuell vetenskaplig litteratur

Hamberger, Bertil Kirurgi bok med eLabb
Kirurgi Jeppsson, Bengt; Ljungqvist, Olle; Naredi, Peter; Sund, Malin
Lennquist, Sten Traumatologi