Kursplan för

Akutsjukvård - praktisk tillämpning av basal vetenskap på akutmottagning, 7,5 hp

Emergency Medicine - a Scientifically Based Practical Approach to Work in The ER, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT16 , VT17
Kurskod
2LK096
Kursens benämning
Akutsjukvård - praktisk tillämpning av basal vetenskap på akutmottagning
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2012-05-04
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2024-06-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-9, kursen "Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen "Hälsa i samhälle och miljö".

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syfte
Kursen syftar till att studenten med läkarutbildningen som bas, ska tillägna sig fördjupad kunskap och förståelse för ämnet Akutsjukvård, innebärande att handlägga oselekterade akuta sjukdomstillstånd och olycksfall genom prehospitalt omhändertagande, arbeta effektivt i interprofessionella team på akutmottagning och bedöma adekvat fortsatt vårdnivå.
Kursen utgör en fördjupning till kursen Klinisk medicin (Tema 3) på läkarprogrammet.
 
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
 
Kunskap och förståelse
Studenten ska:
- utifrån söksymtom kunna beskriva bruket av diagnostiska verktyg och resonera kring differentialdiagnostiska överväganden samt den akuta handläggningen av de vanligaste symtom och sjukdomstillstånd som förekommer på ett oselekterat patientmaterial på en akutmottagning (S3).
- kunna beskriva de fysiologiska samt biokemiska principer och mekanismer som ligger bakom de vanligaste symtom och sjukdomstillstånd som förekommer på ett oselekterat patientmaterial på en akutmottagning (S2). 

Färdigheter
Studenten ska:
- utifrån ett oselekterat patientmaterial på en akutmottagning behärska det initiala omhändertagandet, dvs kunna handlägga en akut sjuk patient på ett systematiskt och strukturerat sätt (inklusive status, anamnestagande och rutinmässiga diagnostiska åtgärder) och utifrån symtom och vitalparametrar kunna initiera adekvata åtgärder och behandlingar, samt därefter bedöma adekvat fortsatt vårdnivå (M4).
kunna agera som ledare och följare i interprofessionella team samt behärska effektiv kommunikation (M4). 

Förhållningssätt
Studenten ska:
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling (PU).
- visa förståelse för människor från olika länder, kulturer, socioekonomisk status, kön och visa insikt i samspelet mellan sig själv och patienter, anhöriga och kollegor.   

Innehåll

Kursens huvudsakliga ämnesmässiga innehåll är Akutsjukvård, vilket omfattar handläggning av akuta sjukdomstillstånd och olycksfall utifrån ett oselekterat patientmaterial från prehospitalt omhändertagande via bedömning och behandling på akutmottagning till fastställande av adekvat fortsatt vårdnivå. Kursen innehåller även moment som stärker studentens kompetens och färdigheter som krävs för ett effektivt arbete i en akutsituation i interprofessionella team, såsom ledarskap och effektiv kommunikation.
 
Kursen innefattar teoretisk likväl som praktisk träning i de kunskaper och färdigheter som krävs för arbete inom Akutsjukvård. Kunskaper och färdigheter som tränas innefattar fri luftväg, syrgasbehandling, non-invasiv ventilation, pleuradrän, EKGtolkning, defibrillering, extern pacing, esofagusregistrering, bedside diagnostik med ultraljud, blodgastolkning, venväg inklusive intraosseös nålsättning, vätskeresuscitering, lumbalpunktion, immobilisering, ventrikelsond, urinkateter, suturering av enkla sår, reponering av vanliga frakturer/luxationer, effektiv och säker kommunikation, initialt omhändertagande enligt ABCDE-principen. Genom tjänstgöring på akuten tränas utöver ovanstående handläggning av vanliga symtom och tillstånd såsom dyspné, bröstsmärta, arytmi, hypotension, synkope, buksmärta, medvetandepåverkan, huvudvärk, yrsel, kramper, sår, feber. 

Arbetsformer

  • Föreläsningar, fallgenomgångar seminarier
  • Färdighetsträning i form av simuleringsövningar
  • Verksamhetsförlagd undervisning på akuten, dag- samt kvällstid
  • Auskultation prehospitalt, dag-eller kvällstid
  • Enstaka föreläsningar förlagda dagtid
  • Självstudier och inläsning

Examination

Obligatorier:
Fortlöpande formativa bedömningar sker vid:

  • seminarier
  • färdighetsträning i form av simuleringsövningar
  • verksamhetsförlagd undervisning på akuten varvid bedömning av studentens prestation och förhållningssätt sker
  • Ett formativt förkunskapstest och två kunskapstester med gemensam genomgång i form av skriftlig MCQ 

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Examination:
Godkännande på kursen baseras på den samlade fortlöpande bedömningen av studentens teoretiska och praktiska färdigheter samt förhållningssätt gentemot patienten, anhöriga och kollegor.
Sluttentamina i form av skriftlig examination med MCQ
Strukturerat praktiskt prov (OSCE) med både teoretiska samt praktiska delar 
 
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT18.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.  
 
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
 
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Aktuell vetenskaplig litteratur