Fördjupningskurs i gynekologisk kirurgi, 7,5 hp
Advanced Course in Gynecologic Surgery, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK106
- Kursens benämning
- Fördjupningskurs i gynekologisk kirurgi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2013-11-15
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2019-04-03
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-9, kursen "Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen "Hälsa i samhälle och miljö".
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska ha tillägnat sig fördjupade kunskaper och färdigheter i den gynekologiska kirurgiska processen från symptom till postoperativ kontroll och rehabilitering. Kursen är en fördjupning till kursen Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling (Tema 6) på läkarprogrammet.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna;
- förklara och diskutera de vanligaste indikationerna för gynekologiska operationerna inklusive akuta operationer (S3)
- förklara och diskutera hur det kirurgiska traumat påverkar patienter i olika åldrar och under olika omständigheter och relatera till rehabiliteringsprocessen (S4)
Färdigheter
Studenten ska kunna
- under handledning använda basal kirurgisk tekning för att försluta bukvägg och hud vid Pfannenstiel incision (M3).
- diagnostisera kirurgiska komplikationer och bedöma om ett postoperativt förlopp är normalt för de vanligaste gynekologiska operationerna (M3)
Förhållningssätt
Studenten ska;
- relatera till hur olika personalkategorier samarbetar kring patienten före, under och efter den kirurgiska processen för att optimera behandlingsresultat och patientsäkerhet
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling
Innehåll
Kursdeltagarna följer den kirurgiska processen från det att patienten kommer med ett symptom som motiverar att en operation utförs till att den avslutas vid den postoperativa kontrollen. Processen belyses från patientens, personalens och den behandlande läkarens synvinkel med fokus på benign gynekologisk kirurgi och kirurgiska komplikationer i samband med förlossning. Verksamhetsförlagd klinisk utbildning sker enligt ett rotationsschema, i mindre grupper på operationsavdelningen, gynekologisk avdelning och öppenvårdsmottagningen. Studenterna skall delta vid operationer och utföra vissa moment under handledning.
Arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Föreläsningar och seminarier
Färdighetsträning (övningar i sutur- och knytteknik samt laparoskopiska simulatorövningar) Gruppundervisning (demonstration av operationsinstrument)
Projektarbete
Examination
Obligatorier:
Seminarier och färdighetsträning är obligatoriska då dessa moment inte går att tillgodogöra sig på annat sätt.
Examination:
Praktisk examination i laparoskopisk simulator.
Muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete samt opponering. Redovisning sker i grupp, men individuell bedömning görs av studenternas prestationer.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Begränsningar av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskap, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården rikseras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Linköping : 1995 - 68 s. LIBRIS-ID:2100585
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 243 s. ISBN:91-44-03585-3 LIBRIS-ID:9546139 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 217 s. ISBN:91-44-01055-9 LIBRIS-ID:8352805 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 135 ISBN:91-44-00901-1 Sök i biblioteket
9th ed. : Philadelphia, PA : Lippincott Williams & Wilkins, 2003. - xvii, 1670 p. ISBN:0-7817-2859-2 LIBRIS-ID:9933764 Sök i biblioteket