Katastrofmedicin, 3 hp
Medicine in Disaster Situations, 3 credits- Kurskod
- 2LK109
- Kursens benämning
- Katastrofmedicin
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2013-11-15
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1–4. samt minst 30 hp från termin 5-6 varav minst en SVK samt registrering på kursen Klinisk medicin inriktning kirurgi.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Det övergripande målet är att studenten ska ha fått en fördjupad kompetens inom området internationell katastrofmedicin och att utifrån behov och risker adekvat prioritera, planera, genomföra och följa upp hälsoinsatser i samband med katastrofer.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna
- förklara olika katastrofers effekter på hälsan och hur de varierar beroende av tid och kontext (S2)
- förklara hur insatser för att undsätta drabbade befolkningar bör vara utformat beroende på kontext och typ av katastrof (S2)
- förklara principer för och hantering av masskadesituationer (S3).
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna
- i en flerstegsprocess förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov kan sökas, analyseras och bedömas i katastrofer (M2)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna
- värdera hur olika faktorer påverkar den globala sjukdomsbördan, och hur den varierar utifrån socioekonomisk kontext värdera hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan (M2)
- relatera till katastrofinsatssystem, dess möjligheter och svagheter (S2)
- argumentera för olika strategier för att möta hälsobehov i katastrofer (M2)
Innehåll
Kursen fokuserar kring katastrofers indirekta och direkta effekter på hälsa och hälsosystem. I kursen ingår också planering och genomförande av kurativa och preventiva hälsoinsatser i olika typer av katastrofer och kontexter, principer för och hantering av masskadesituationer. Fokus ligger på plötsligt insättande katastrofer med många skadade och planering av kirurgiska insatser. Vikt läggs också på redogörelse för internationella system för katastrofinsatser
Integrerande uppgifter
- Trauma
- Sårskada
Arbetsformer
Kursen är uppbyggd kring interaktiva föreläsningar, mindre simuleringsövningar och diskussionsseminarier baserat på fallstudier. I kursen ingår också mindre grupparbeten som delvis presenteras muntligt.
Obligatoriska moment utgörs av simuleringsövningar, seminarier samt aktivt deltagande i grupparbeten och presentationer.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examinationen består av två skriftliga uppgifter varav en av dessa uppgifter presenteras av studenten i en "peer learning-del" där studenterna granskar och ger återkoppling på varandras arbeten.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändring ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
* Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
Huvudsakligen vetenskapliga artiklar
John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008 Rekommenderad littertur