Katastrofmedicin, 3 hp
Medicine in Disaster Situations, 3 credits- Kurskod
- 2LK109
- Kursens benämning
- Katastrofmedicin
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2013-11-15
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2016-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1–4. samt minst 30 hp från termin 5-6 varav minst en SVK.
Mål
Syfte
Kursen syfte är att studenten utifrån sina kunskaper inom akutsjukvård ska fördjupa sin kompetens inom området katastrofmedicin med fokus på globala katastrofer och med inblick i svensk katastrofmedicinsk beredskap. Utifrån behov och risker kunna prioritera, planera samt följa upp hälso- och sjukvårdsinsatser i samband med katastrofer.
Kursen utgör en fördjupning till kursen klinisk kirurgi (tema 4) på läkarprogrammet.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- beskriva olika katastrofers effekter på hälsan och hur de varierar beroende av tid och kontext (S2)
förklara hur insatser för att undsätta drabbade befolkningar bör utformas och prioriteras beroende på kontext och typ av katastrof (S2)
- förklara principer för hantering av masskadesituationer (S3).
Färdigheter
Studenten ska kunna
- förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov kan sökas, analyseras och bedömas i katastrofer (M2)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
- Reflektera över de etiska och strategiska dilemman som uppstår i katastrofsituationer, samt argumentera för olika strategier för att möta hälsobehov utifrån förväntade konsekvenser av dessa (positiva och negativa)
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling
Innehåll
Kursen fokuserar kring katastrofers indirekta och direkta effekter på hälsa och hälsosystem. I kursen ingår också planering och genomförande av kurativa och preventiva hälsoinsatser i olika typer av katastrofer och kontexter, principer för och hantering av masskadesituationer. Fokus ligger på plötsligt insättande katastrofer med många skadade och planering av kirurgiska insatser. Vikt läggs också på redogörelse för internationella system för katastrofinsatser.
Arbetsformer
Föreläsningar, studiebesök, mindre simuleringsövningar, seminarier baserade på fallstudier och grupparbeten.
Examination
Obligatorier:
studiebesök, simuleringsövningar och seminarier. Dessa moment är en förutsättning för att studenten ska uppnå kursmålen och ligger till grund för delar av gruppexaminationen.
Examination:
Muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete. Opposition på andra studenters projektarbeten. Individuell bedömning av studentens prestationer.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändring ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
Aktuell vetenskaplig litteratur
John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008 Rekommenderad littertur