Kursplan för

Läkemedel från naturen: Användning, evidens och förhållningssätt, 4,5 hp

Medicines from nature: Use, Scientific Evidence and Attitudes, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2LK116
Kursens benämning
Läkemedel från naturen: Användning, evidens och förhållningssätt
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för fysiologi och farmakologi
Medverkande institutioner
  • Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2014-10-14
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2024-06-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt godkänd praktisk färdighetsexamination på patient i kursen Integrerad delexamination. 

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU- tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts. 

Mål

Kursens övergripande syfte är att studenten efter genomgången kurs ska ha förvärvat grundläggande teoretiska kunskaper om växtpreparat utifrån ett vetenskapligt synsätt. Dessutom ska studenten inom ramen för sin professionella roll som läkare, kunna anlägga en bredare syn på och förhålla sig till patienters användning av såväl läkemedelsklassade farmaka som olika typer av växtpreparat. 

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *. 

Kunskap och förståelse 
Studenten ska 
* Kunna redogöra för de mest använda växtpreparaten utifrån ett vetenskapligt perspektiv (S2).* 
* Kunna bedöma forskningsresultat om växtpreparats kvalitet, effektivitet och säkerhet inklusive interaktioner med andra typer av behandlingar (S2).* 

Färdigheter 
Studenten skall 
* Kunna problematisera användning av växtpreparat från ett nationellt, internationellt och kulturellt perspektiv (S3).* 

Förhållningssätt 
Studenten ska 
* Uppvisa ett professionellt förhållningssätt inför patienters användning av växtpreparat och exempelvis homeopatiska medel (M3).* 
* Kunna föra en dialog med patienter kring användning av växtpreparat och exempelvis homeopatiska medel (M2). * 

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: 

S1) enkel (ex. känna till, identifiera), 
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), 
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och 
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera). 

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: 

M1) veta, 
M2) veta hur man utför, 
M3) kunna visa, och 
M4) kunna utföra yrkesmässigt. 

Innehåll

Kursen kommer att omfatta följande: 

* Grundläggande farmakologi i relation till de mest använda växtpreparaten. 
* Farmakologiska effekter och placeboeffekter. 
* Polyfarmaci: Interaktioner mellan växtpreparat och andra läkemedel. 
* Den legala situationen för växtpreparat samt definitioner inom ämnesområdet. 
* De i Sverige mest använda växtpreparatens vetenskapligt bevisade effekter, kvalitet och säkerhet. 
* Värdering av vetenskapliga studier kring växtpreparat inklusive kliniska prövningar. 
* Användningen av växtpreparat från ett brukarperspektiv med beaktande av genus samt användning inom olika kulturer. 
* Etiska överväganden och professionellt förhållningssätt till patienter som använder växtpreparat och exempelvis homeopatiska medel. 
* Etiska överväganden och professionellt förhållningssätt till patienter som använder komplementära och alternativa behandlingsformer när skolmedicinsk behandling ej längre kan erbjudas i kurativt syfte. 

Arbetsformer

Kursen omfattar självstudier, seminarier och föreläsningar om vetenskaplig evidens för växtpreparats farmakologiska effekter, verkningsmekanismer och interaktioner med andra läkemedel samt om användning av växtpreparat i olika sammanhang med beaktande av genus, kulturell tillhörighet, i palliativa situationer etc. 

Vid särskilda workshops tränar studenterna att söka information om växtpreparat, använda sig av interaktionsdatabaser samt kritiskt granska vetenskapliga artiklar. 

Kursen innehåller även färdighetsträning som inkluderar läkares professionella förhållningssätt till patienter som behandlas med komplementära och alternativa metoder helt eller delvis skilt från den klassiska skolmedicinen. Denna träning sker genom diskussion av patientfall under handledning av kliniskt verksamma läkare. 

Varje student genomför under kursen ett projektarbete som bygger vidare på kliniska erfarenheter från den närmast föregående perioden av verksamhetsförlagd utbildning där vissa förberedelser görs. 

Kursen avslutas med en skriftlig examinationsuppgift. 

Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. 

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Examination

Obligatoriska moment: Genom seminarier, workshops och färdighetsträning tränar studenten kompetenser som behövs för att uppnå kursmålen och som är svåra att tillgodogöra sig på annat sätt. 

Examination: En skriftlig examinationsuppgift som inkluderar reflektion över det egna förhållningssättet i relation till patienter som tillämpar komplementär och alternativ behandling. 

Projektarbete. 

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. 

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT15.

Övriga föreskrifter

Kursen fördjupar temanära kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära. 

Kursen ansluter till och fördjupar studentens tidigare förvärvade kunskap från läkarprogrammet gällande farmakologi, bedömning av kliniska studier, professionell utveckling och professionellt förhållningssätt.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. 

Litteratur och övriga läromedel

Bohlin, Lars; Bruhn, Jan G.; Burman, Robert Läkemedel från naturen : en integrerad del av medicinen