Den friska människan 1, 24 hp
The Healthy Human 1, 24 credits- Kurskod
- 2LK130
- Kursens benämning
- Den friska människan 1
- Hp
- 24 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik
- Medverkande institutioner
- Institutionen för fysiologi och farmakologi
- Institutionen för neurovetenskap
- Institutionen för cell- och molekylärbiologi
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2016-05-03
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2017-05-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Mål
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande biokemiska och cellbiologiska kunskaper för läkaryrket. För det behövs en sammanhållen bild av cellens struktur och funktion i kroppen med utgångspunkt från basvetenskapliga kunskaper om den friska människans utvecklingsbiologi, matsmältning och ämnesomsättning.
Kunskaper och förståelse
Studenten ska kunna
• redogöra för biomolekylers struktur och funktion; organsystem, vävnaders och cellers struktur på olika nivåer, liksom dess viktigaste funktioner; celltillväxt, cellspecialisering och cellrörelse samt kunna förklara och resonera kring hur interaktioner mellan celler möjliggör utvecklandet av en multicellulär organism (organsystem (S2), resterande delar (S3)).
• redogöra för arvsmassans organisation och utveckling på cellulär-, kromosomal- och genetisk nivå (S2); kunna resonera kring de basala molekylärgenetiska mekanismerna för individens utveckling från bildandet av könsceller till embryo samt diskutera sambandet mellan ärftlighet och miljö respektive fenotyp för genetiska sjukdomar (S3).
• redogöra för cellulär kommunikation och membrantransport, matsmältningskanalens struktur och funktion, kroppens ämnesomsättning, samt makro- och mikronutrienters betydelse för kroppsfunktioner, och kunna relatera dessa kunskaper till hur olika näringsämnen digereras, absorberas samt omsätts i kroppen och hur bristande funktion kan ge upphov till olika symptom och olika sjukdomar (S3).
Färdigheter
Studenten ska kunna
• använda modeller och laboratoriemetoder för att analysera, medvetandegöra och lära sig komplexa samband kring grundläggande cellbiologiska mekanismer, metabolism samt kroppens olika funktionssystem; samla och analysera information kring både basvetenskapliga och kliniska frågeställningar, samt kunna arbeta i en blandad grupp och enskilt och i team kunna redovisa resultaten (M2).
• identifiera anatomiska och histologiska strukturer utifrån bilder (M2).
• tillämpa tystnadsplikt samt identifiera och beskriva respektive del i en patientcentrerad konsultation. (PV)
• använda basala medicinska undersökningsinstrument på ett adekvat sätt (M1). (PV)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
• visa insikter om hur människans fenotyp är resultat av samspelet mellan individuellt arv och utveckling i en komplex och varierande miljö.
• genom ett analytiskt och vetenskapligt förhållningssätt visa förståelse för sjukdomars uppkomstmekanismer.
• visa respekt för den döda kroppen samt uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling. (PV)
Innehåll
Kursen är indelad i fyra moment:
Moment 1: Grundläggande struktur och utveckling - från ägg till embryo 6.5 hp
Moment 2: Matsmältning och ämnesomsättning 10.0 hp
Moment 3: Primärvården 1.5 hp
Moment 4: Integrering med slutexamination 6.0 hp
Därefter följer momentets ämnesmässiga kärna, som bygger på människans utveckling från könsceller till embryo, ger en introduktion till cellens viktigaste funktioner och strukturer, till embryologi samt till utvecklingsbiologins molekylära mekanismer. Detta delmoment utgörs av de basvetenskapliga disciplinerna cell - och molekylärbiologi samt utvecklingsbiologi, och omfattas av funktionssystemen reproduktion, rörelse, hud samt utveckling och åldrande. Här diskuteras grundläggande funktioner, på molekylär- och cellulär nivå, med särskilt fokus på de mekanismer som möjliggör för en multicellulär organism att utvecklas, det vill säga tillväxt, ärftlighet, interaktioner mellan celler, cellrörelse, celltransport samt cellspecialisering. Matsmältning och ämnesomsättning, 10 hp Momentet fokuserar på de två funktionssystemen matsmältning respektive ämnesomsättning och det endokrina systemet. Kopplingen mellan klinik och patologi relateras till störningar i matsmältningskanalen och associerade organ, åderförkalkning, diabetes, medfödda metabola rubbningar samt det s.k. "metabola syndromet”. En del utgörs också av näringsfysiologiska aspekter och kopplingen till vanliga folksjukdomar och hur vissa kan förebyggas.
Momentets ämnesmässiga kärna utgår från de basvetenskapliga disciplinerna makroskopisk- och mikroskopisk anatomi, medicinsk biokemi, fysiologi och endokrinologi. Momentet omfattar matsmältningskanalens och de accessoriska organens uppbyggnad och funktion på molekylär-, subcellulär-, cellulär-, vävnads- och organnivå, samt hur dessa integreras. Det omfattar också de kemiska livsprocessernas organisation och reglering, liksom molekylers och cellers struktur och funktion. Primärvården, 1.5 hp Under momentet får studenten introduktion till klinisk undersöknings- och konsultationsfärdighet (inkl patientcentrerad samtalsmetodik). Studenten tränas i teamarbete, liksom i vikten av att följa hygienföreskrifter och regelverk, exempelvis avseende tystnadsplikt. Studenten tränas även i att på ett respektfullt sätt kunna bemöta patienter, anhöriga samt personal.
Integrering med slutexamination, 6 hp Kursens avslutande moment fokuserar på att kunna integrera, relatera, tillämpa och fördjupa kunskap från moment 1 och 2.
Arbetsformer
Under den inledande delen av moment 1, Grundläggande struktur och utveckling - från ägg till embryo, är de huvudsakliga arbetsformerna föreläsningar, grupparbeten och seminarier, samt självstudier, reflektion och inläsning. Under delmomentet om livets molekylära och cellulära basmekanismer, liksom utvecklingsbiologin, används både basvetenskapliga och kliniska föreläsningar samt seminarier. Projektarbete (s.k. cellslöjd), vilket involverar framställning av modeller, där viktiga koncept jämförs och relateras genomförs också.
Under momentet Matsmältning och ämnesomsättning ges föreläsningar med basvetenskaplig och klinisk grund, seminarier, projektarbeten och självstudier. I momentet ingår också analys av basvetenskaplig litteratur. Kunskaperna tillämpas och fördjupas via deltagande av kliniskt verksamma lärare och via möten med patienter. Vidare ingår också laborationer under handledning samt demonstration av anatomiska och histologiska preparat).
Momentet Primärvård omfattar föreläsningar, praktiska övningar, gruppdiskussioner, fallbaserad undervisning och verksamhetsförlagd undervisning (VFU). Under VFU sker undervisning genom gruppundervisning, medsittning hos läkare, träning i patientcentrerad samtalsmetodik och klinisk undersökning under handledning, samtal vid hembesök hos patient samt auskultation på laboratorium.
Momentet Integrering med slutexamination innehåller sammanfattande föreläsningar, frågestunder samt självstudier, reflektion och inläsning och avslutas medexamination.
Examination
Moment 1: Grundläggande struktur och utveckling – från ägg till embryo
Obligatorier: Deltagandet i projektarbetet cellslöjd är obligatoriskt då det bidrar till lärandet på ett sätt som är svårt att uppnå på annat sätt, samt ger träning i att samarbeta i blandad grupp. Cellslöjden avslutas med en guidad utställning kring ett medicinskt tema, där modellerna redovisas och aktiviteterna examineras formativt.
Examination: En IT-baserad självevaluering (för egen reflektion), en skriftlig salsskrivning och en IT-baserad examination (duggor, med ett slumpmässigt urval av frågor utifrån lärandemålen). Vid underkänt på den skriftliga duggan sker omexaminationen muntligen.
Moment 2: Matsmältning och ämnesomsättning
Obligatorier: Deltagande i säkerhetsföreläsningen samt rundvandringen på kurslabb är obligatoriskt då det är en förutsättning för att kunna genomföra praktiska delar av laborationerna under momentet på ett säkert sätt och bedöms individuellt genom en enkät. Även aktivt deltagandet på laborationerna är en förutsättning för godkänt betyg på de praktiska delarna.
Examination: En skriftlig salsskrivning, två IT-baserade examinationer (duggor, med ett slumpmässigt urval av frågor utifrån lärandemålen). Vid underkänt resultat kan muntlig examination förekomma. Laborationer examineras individuellt vid muntliga presentationer i grupp. Tre Projektarbeten examineras individuellt vid muntliga presentationer i grupp och ett projektarbete examineras genom skriftlig inlämningsuppgift.
Moment 3: Primärvård (PV)
Obligatorier: VFU, fältarbete (patientintervju med hembesök) samt vid de praktiska övningarna är närvaro obligatorisk då aktiviteterna examineras formativt.
Moment 4: Integrering med slutexamination
Examination: Integrerad skriftlig examination som ligger på en högre genomsnittlig SOLO-nivå än tidigare moment. För deltagande i den skriftliga tentamen krävs godkända skriftliga och IT-baserade examinationer under moment 1 och 2.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Behörighet till nytt VFU-tillfälle
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt riktlinjer som är fastställda av styrelsen för utbildning.
Undervisning och redovisningar på engelska förekommer.
Litteratur och övriga läromedel
Biokemi - obligatorisk kurslitteratur
6. ed. : Lippincott Williams and Wilkins, 2013 ISBN:978-1-4511-7562-2 LIBRIS-ID:13993817 Sjätte upplagan eller senare. Sök i biblioteket
Biokemi - rekommenderad kurslitteratur
8. ed. : New York, NY : Freeman, 2015 - xxxii, 1056 , 134 p. ISBN:9781464126109 LIBRIS-ID:17838999 Sjunde upplagan eller senare Sök i biblioteket
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 350 s. ISBN:978-91-44-04738-6 LIBRIS-ID:10532220 OBS! Boken är endast en mycket kondenserad sammanfattning av biokemin och cellbiologin under DFM1. Sök i biblioteket
3. ed. : [Edinburgh] : Mosby Elsevier, cop. 2009 - xxv, 653 s. ISBN:978-0-323-05371-6 (pbk.) LIBRIS-ID:11369741 Tredje upplagan eller senare Sök i biblioteket
7th ed. : Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, c2011. - xxxii, 1204 p. ISBN:978-0-470-28173-4 (cloth) LIBRIS-ID:11805419 Sjunde upplagan eller senare. Sök i biblioteket
6. ed., internat. ed. : New York, NY : Freeman, 2013 - 1198 s. + app. (var. pag.) ISBN:1464109621 LIBRIS-ID:13989282 Sjätte upplagan eller senare. Sök i biblioteket
9., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 733 s. ISBN:978-91-44-04787-4 (inb.) LIBRIS-ID:12532093 Sök i biblioteket
Anatomi - obligatorisk kurslitteratur
5., utökade uppl. /b [fackgranskning: Håkan Aldskogius] : Stockholm : Liber, 2006 - [4], 520 s. ISBN:91-47-05301-1 LIBRIS-ID:10162715 URL: http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705301o.jpg Femte upplagan eller senare. Sök i biblioteket
2015 ISBN:9781626231177 LIBRIS-ID:17841368 Sök i biblioteket
Anatomi - rekommenderad kurslitteratur
2nd ed. : New York : Thieme, 2013 - 694 p. ISBN:9781604067477 (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID:14805917 Andra upplagan eller senare. Sök i biblioteket
Sixth Edition : Philadelphia : Saunders/Elsevier, c2014 - 1 volume (various pagings) ISBN:9781455704187 (hbk.) LIBRIS-ID:16454748 6:e upplagan eller senare. Sök i biblioteket
15th ed., English version with Latin nomenclature : München : Elsevier/Urban & Fischer, 2011. - 3 dl. ISBN:9780723437314 (set) LIBRIS-ID:17852490 Sök i biblioteket
Fysiologi - Rekommenderad litteratur
Updated 2. ed. : Philadelphia, Pa : Saunders Elsevier, cop. 2012 - xii, 1337 s. ISBN:978-0-8089-2449-4 (international ed.) LIBRIS-ID:12505054 Sök i biblioteket
4th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2013. - xvi, 819 p. ISBN:978-1 511-1039-5 LIBRIS-ID:14002815 Fjärde upplagan eller senare. Sök i biblioteket
Histologi - Obligatorisk kurslitteratur
Seventh edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2015], 2016 - xv, 984 pages ISBN:9781451187427 LIBRIS-ID:17630334 Sjunde upplagan eller senare. Sök i biblioteket
Cellbiologi - Obligatorisk kurslitteratur
4 ed. : - xxiii, 726, 58, 26, 28 pages ISBN:9780815344551 (softback) LIBRIS-ID:14806619 Fjärde upplagan eller senare. Sök i biblioteket
Cellbiologi - Rekommenderad litteratur
5. ed. : New York : Taylor & Francis, cop. 2008 - xxxiii, 1268 s. ISBN:9780815341062 (paperback) LIBRIS-ID:10645719 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0710/2007005475.html Femte upplagan eller senare. Sök i biblioteket
Utvecklingsbiologi och embryologi - Obligatorisk kurslitteratur
4 ed. : - xxiii, 726, 58, 26, 28 pages ISBN:9780815344551 (softback) LIBRIS-ID:14806619 Fjärde upplagan eller senare. Sök i biblioteket
Utvecklingsbiologi och embryologi - Rekommenderad litteratur
Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone, 2005 - vii, 81 s. ISBN:0-443-07398-8 LIBRIS-ID:9503791 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07115-2 LIBRIS-ID:12543000 Sök i biblioteket
Näringslära - Rekommenderad litteratur
4th edition : Copenhagen : Nordic Council of Ministers, Council of Ministers,c 2004 - 435, [1] s. ISBN:92-893-1062-6 LIBRIS-ID:9851293 Fjärde upplagan eller senare. Sök i biblioteket