Fokus akutsjukvård - det akut sjuka barnet, 7,5 hp
Emergency Medicine in Focus - Pediatric Emergency Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK159
- Kursens benämning
- Fokus akutsjukvård - det akut sjuka barnet
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Medverkande institutioner
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2018-10-08
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2019-03-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Samtliga högskolepoäng från termin 1-8 samt 13 hp från kursen "Klinisk medicin - inriktning neuro, sinnen och psyke".
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Mål
Syfte
Kursens syfte är att studenten med läkarprogrammets tidigare kurser som bas ska tillägna sig en fördjupad kompetens inom akutsjukvård som förberedelse för ledarskap på akutmottagning samt i viss mån i prehospital miljö och i katastrofsituation.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid
(M1-M4)*
Kunskaper och förståelse
Studenten ska kunna:
- redogöra för den akuta vårdkedjan samt grundläggande principer för prioritering av vårdsökande, inklusive vid obalans mellan behov och resurser samt vid allvarlig händelse (S2)
- diskutera vanliga etiska situationer inom akutsjukvården och hur man utifrån ett vetenskapligt och humanistiskt synsätt, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, kan hantera dessa (S3)
Färdigheter
Studenten ska kunna:
- prioritera mellan vårdsökande utifrån allvarlighetsgrad, med särskilt fokus på att kunna identifiera potentiellt livshotande tillstånd samt att kunna initiera omedelbart livräddande åtgärder; individuellt och som del av ett team i akuta situationer (M3)
- på ett strukturerat sätt utföra initial bedömning, stabilisering och reevaluering vid vanligt förekommande akuta symptom och syndrom hos patienter i alla åldrar (M3)
- utifrån kliniska uppgifter kunna föra ett differentialdiagnostiskt resonemang och initiera lämplig utredning och behandling samt planera för fortsatt vård och vårdnivå (M3)
- på ett kortfattat och patientsäkert sätt kunna överföra information om ett sjukdomsförlopp samt informera patienter och anhöriga om detsamma (M3)
- identifiera och diskutera egna och andras stressreaktioner och deras inverkan på den egna prestationen (M2)
- visa förmåga att initiera, medverka i och genomföra förbättringsarbete (M2)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- uppträda respektfullt mot andra studenter, lärare och personal, samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling.
Innehåll
Kursen är en fördjupningskurs inom området pediatrik och akutsjukvård och fokuserar på det akut sjuka barnet. Kursen fokuserar särskilt på moment som stärker studentens kompetens och färdigheter som krävs för ett effektivt arbete i en akutsituation i interprofessionella team, såsom ledarskap och effektiv kommunikation. Färdighetsträning inklusive simulering utgör en grundpelare i kursen. Stor vikt läggs vid att tillämpa evidensbaserad medicin och ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt och att praktiskt träna läkarrollen genom eget arbete under handledning.
Kursens innehåll avgränsas till det som är vanligt förekommande och essentiellt inom akutsjukvård och relaterar innehållsmässigt till stora delar av läkarprogrammet. Akutsjukvård omfattar handläggning av akuta sjukdomstillstånd och olycksfall utifrån ett oselekterat patientmaterial från prehospitalt omhändertagande via bedömning och behandling på akutmottagning till fastställande av adekvat fortsatt vårdnivå.
Under kursen kommer alla studenter att introduceras i metoder för och genomföra ett individuellt förbättringsarbete.
Kursen ges i samarbete med institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME), Centrum för avancerad simulering och träning barn (CAMST barn) samt läkarprogrammets övriga fördjupningskurser i akutsjukvård avseende kursgemensamt innehåll.
Arbetsformer
Undervisning med tonvikt på mål för kunskap och förståelse sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten/workshops, allbaserad undervisning i vården, individuella självskattningssamtal, studiebesök, självstudier samt litteraturstudier.
Undervisning med tonvikt på mål för färdigheter och förhållningssätt sker genom VFU, akutrumsövningar, färdighetsträning och simulering vid akutrumsövningar på barnakuten NKS Solna, KTC Solna samt CAMST Barn Huddinge.
Formativa bedömningar sker i verksamhetsförlagd utbildning (VFU), praktiska övningar samt vid muntlig presentation av grupparbete.
Underlag för summativ examination sker genom dokumentation i loggbok där ansvarig för kursmomentet, VFU passet eller aktiviter ger feed back direkt.
Schemaläggning på kvällar och helger förekommer vid VFU.
Undervisning sker på svenska och engelska.
Examination
Obligatorier
Ett formativt förkunskapstest.
Examination
Studentens teoretiska och praktiska färdigheter, samt förhållningssätt gentemot patienter, anhöriga och kollegor bedöms fortlöpande under VFU och en sammantagen bedömning görs av examinator.
Skriftlig examination.
Praktiskt prov.
Muntlig examination i seminarieform av förbättringsarbete.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin :
S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera)
Färdighetsmålen är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur:
Aktuell vetenskaplig litteratur
Upplaga 1 : 2017 - 530 sidor ISBN:9789144104379 LIBRIS-ID:20196510 Sök i biblioteket
7., kompletterade och rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 383 s. ISBN:978-91-47-09402-8 LIBRIS-ID:11864066 Sök i biblioteket
Akut kirurgi. Behandlingsprogram 2017. Vårdgivarguiden: https://www.vardgivarguiden.se/globalassets/behandlingsstod/vardprogram/akut-kirurgi/behandlingsprogram-akut-kirurgi-2017.pdf