Expeditions- och vildmarksmedicin, 3 hp
Expedition and Wilderness Medicine, 3 credits- Kurskod
- 2LK175
- Kursens benämning
- Expeditions- och vildmarksmedicin
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicin, Solna
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2022-10-24
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2023-09-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-4 samt kursen Medicinsk vetenskaplig metodologi och minst 40 hp från kursen Klinisk medicin.
Mål
Syfte
Kursen syfte är att öka studenternas förståelse för omgivningens betydelse för kroppens patofysiologi och de unika utmaningar som finns vid sjukvård i avlägsna miljöer. Kursen utgör en fördjupning till Klinisk medicin - inriktning kirurgi (tema 4) på läkarprogrammet och bygger på kunskaper och färdigheter inom akutsjukvård och fysiologi.
Lärandemål
Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för läkarprogrammet. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4).*
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna:
- Beskriva hur handläggningen av vanligt förekommande akuta sjukdomstillstånd i avlägsen miljö skiljer sig från sjukhusmiljö (S2).
- Resonera kring omgivningens betydelse för kroppens patofysiologi och relatera detta till sjukdomstillstånd och symptom associerade med omgivningsfaktorer som hög höjd eller extrema temperaturer (S3).
Färdighet och förmåga
Studenten skall kunna:
- Initiera behandling av vanligt förekommande sjukdomstillstånd och skador i extraordinära miljöer utan tillgång till primärvårdsmottagning eller akutsjukvårdsinrättning (M3).
- Genomföra en medicinsk riskanalys inför en expedition utifrån deltagarnas individuella förutsättningar i förhållande till förväntade utmaningar (M2).
Förhållningssätt
Studenten skall kunna:
- Reflektera över etiska dilemman som kan uppstå vid sjukvård i avlägsen miljö.
- Uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och annan personal samt ta aktivt ansvar för sitt eget lärande och sin professionella utveckling.
Innehåll
Kursen innehåller en fördjupning i omgivningsfysiologi, sjukvård på avlägsna platser och praktiska färdigheter, med beaktande av etiska överväganden och utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt.
Omgivningsfysiologi: Kunskap om kroppens normalfysiologi och hur den påverkas av faktorer såsom hög höjd, extrema temperaturer eller presentation är centralt för att förstå de sjukdomstillstånd som kan uppstå. Kursen går igenom diagnostik och behandling av höjdsjuka, high altitude pulmonary edema (HAPE), high altitute cerebral edema (HACE) och dykarsjuka.
Sjukvård på avlägsna platser: Kursen tar upp särskilda utmaningar som finns i avlägsna miljöer och tekniker för att hantera dessa på ett medicinskt säkert och evidensbaserat sätt.
Praktiska färdigheter: Studenten får träna på praktiska färdigheter som krävs för säker sjukvård och förflyttning i fältmiljö exempelvis stabilisering av frakturer och smärtlindring.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbete och praktisk färdighetsträning. Formativa bedömningar ges under scenarioträning och presentation av grupparbete.
Examination
Obligatorier
Deltagande vid simuleringar och seminarier då formativ bedömning sker.
Examination
Praktisk färdighetsexamination (simuleringar) Muntlig examination baserade på patientfall. Vid examinationen bedöms studenternas prestation enskilt. Skriftlig inlämningsuppgift (riskanalys)
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning
(VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ner och ges sista gången VT2024. Kursen ersätts inte med annan kurs då programmet avvecklas. Utöver ordinarie skriftlig examination och examinerande seminarier, ges ytterligare 3 examinationstillfällen för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. För obligatorier erbjuds högst tre resttillfällen eller om examinator så anger, ersättningsuppgift. Skriftlig examination och obligatorier enligt denna kursplan ges sista gången VT25. Datum meddelas genom kurswebb.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
* Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera)
Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
[Stockholm] : Calazo, [2017] - 189 sidor ISBN:9789188335173 LIBRIS-ID:20114458 Sök i biblioteket
2nd edition : Oxford : Oxford University Press, 2015 - 822 sidor ISBN:9780199688418 LIBRIS-ID:21576159 Sök i biblioteket