Medicinsk vetenskap och omvårdnad inom medicinsk akutsjukvård, 15 hp
Medical Science and Nursing in Medical Emergency Care, 15 credits- Kurskod
- 2MV001
- Kursens benämning
- Medicinsk vetenskap och omvårdnad inom medicinsk akutsjukvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Medverkande institutioner
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-11-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-10-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp (varav 15 hp examensarbete). Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Syfte
Kursens syfte är att med ett vetenskapligt förhållningssätt ge fördjupade kunskaper i avancerad klinisk omvårdnad inom specialistområdet medicinsk akutsjukvård.
Lärandemål
Moment 1: Omvårdnad inom medicinsk akutsjukvård (6 hp)
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- självständigt identifiera, bedöma och hantera komplexa omvårdnadsbehov hos patienter inom medicinsk akutsjukvård
- utifrån aktuell forskning och med fördjupade kunskaper inom medicinsk akutsjukvård analysera och reflektera kring komplexa omvårdnadsbehov hos den medicinska patienten samt identifiera egna behov av ytterligare kunskap
- med utgångspunkt i begreppet personcentrerad vård analysera och reflektera över patientens och närståendes välbefinnande och sitt eget förhållningssätt utifrån etiska principer, samhälleliga aspekter och mänskliga rättigheter med beaktande av FNs globala mål för hållbar utveckling
- analysera och reflektera över patientsäkerhetsaspekter och interprofessionellt samarbete i patientens övergångar i vårdkedjan
Moment 2: Patofysiologi vid akuta medicinska tillstånd (4,5 hp)
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- analysera uppkomsten av akuta medicinska sjukdomstillstånd och relatera till patofysiologiska mekanismer.
- förklara symtom, diagnostik, behandling och prevention vid akuta medicinska sjukdomstillstånd
Moment 3: Farmakologi (4,5 hp)
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- förstå och tillämpa farmakodynamiska och farmakokinetiska principer vid läkemedelsbehandling inom specialistområdet
- identifiera läkemedelsrelaterade problem, analysera bidragande faktorer samt föreslå förebyggande åtgärder vid akuta medicinska sjukdomstillstånd
- förstå och tillämpa läkemedelsanalytisk provtagning
- värdera elektroniska stödfunktioner till aktuell läkemedelsbehandling
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment:
Omvårdnad inom medicinsk akutsjukvård, 6.0 hp
- Bedömning, prioritering, genomförande och utvärdering av omvårdnadsbehov och omvårdnadshandling vid akuta och komplexa medicinska sjukdomstillstånd
- Tillämpning av sjuksköterskans kärnkompetenser inom medicinsk akutsjukvård
- Patientens transition och delaktighet i vårdkedjan inom medicinsk akutsjukvård
- Fältstudier inom akutsjukvård (ex ambulanssjukvård, akutmottagning, intensivvårdsavdelning, intermediär vårdavdelning, akut geriatrisk avdelning)
Patofysiologi vid akuta medicinska tillstånd, 4.5 hp
- Akuta tillstånd vid hjärt-kärlsjukdom
- Akuta tillstånd vid njursjukdom
- Akuta respiratoriska tillstånd
- Akuta tillstånd orsakade av infektion
- Akuta neurologiska tillstånd
- Akuta endokrinologiska tillstånd
Farmakologi, 4.5 hp
- Specifik farmakologi med framför allt inriktning mot läkemedelsbehandling vid hjärt-kärlsjukdom men även andra akuta ohälsotillstånd
- Granskning och uppföljning av läkemedelsbehandling
- Läkemedelsbiverkningar, interaktionsmekanismer och dess kliniska relevans
- Principer för och tillämpning av individanpassad läkemedelsbehandling
- IT-baserade stödfunktioner
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, webbaserade hjälpmedel samt fältstudier i klinik.
Kursen ges som distansutbildning med stöd av en nätbaserad lärplattform. I kursen ingår ca 8-9 digitala kursdagar och ca 2-3 fysiska träffar på kursorten plus fyra dagar med verksamhetsintegrerat lärande.
Obligatoriska utbildningsinslag
- Verksamhetsintegrerat lärande (fältstudiedagar)
- Seminarium om aktuella omvårdnadsfrågor
Examination
Moment 1 Omvårdnad inom medicinsk akutsjukvård; examineras med
- en individuell skriftlig digital hemtentamen där studenten ska uppvisa förmåga att kunna bedöma, analysera och reflektera över komplexa omvårdnadsbehov och omvårdnadshandlingar samt patientsäkerhetsrisker och interprofessionellt samarbete i den medicinska patientens vårdkedja
- reflektionslogg över den medicinska patientens och närståendes välbefinnande och sitt eget förhållningssätt utifrån etiska principer och personcentrerad vård
Moment 2 Patofysiologi vid akuta medicinska tillstånd; examineras med
- skriftlig individuell tentamen, examinationen utgår från patientfall, fritextsvar och flervalsfrågor
Moment 3 Farmakologi; examineras med
- skriftlig individuell tentamen
- individuell inlämningsuppgift.
Verksamhetsintegrerat lärande är alltid obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För betyget godkänd krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat vid samtliga examinationer.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Vid underkänt betyg på praktiskt moment har studenten rätt att genomgå examination av det momentet ytterligare en gång.
Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för försening. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av
examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen
kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att
frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från
obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får
inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Artiklar, länkar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar och rekommendationer
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 697 sidor ISBN:9789144127569 LIBRIS-ID:p3kt0vcfm3xh1wk4 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN:9789144136240 LIBRIS-ID:dsmknc7hbrddvbsh Sök i biblioteket
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, 2020 - 542 sidor ISBN:9789147113590 LIBRIS-ID:r33xxlqbp8c7g5qr Sök i biblioteket
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2021] - 582 sidor ISBN:9789147113606 LIBRIS-ID:bppnmg6f8w36zftc Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 464 s. ISBN:91-44-05947-7 LIBRIS-ID:12285543 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2012 - 102 s. ISBN:978-91-44-07100-8 LIBRIS-ID:13414052 Sök i biblioteket
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 789 sidor ISBN:9789144133058 LIBRIS-ID:r3lzcq0gpt93c3dz Sök i biblioteket
10. ed. : Philadelphia, PA : Elsevier Science Health Science, 2017 - 928 s. ISBN:9780323353175 LIBRIS-ID:20512456 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2021 - 472 sidor ISBN:9789144139753 LIBRIS-ID:jxzmktd7gq79ns87 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2014 - 156 s. ISBN:9789144084947 LIBRIS-ID:16016342 Sök i biblioteket