Cancerprevention och hälsopedagogik, 7,5 hp
Cancer Prevention and Health Education, 7,5 credits- Kurskod
- 2ON011
- Kursens benämning
- Cancerprevention och hälsopedagogik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-13
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2015-09-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård
Mål
Kursen mål är att studenten ska ha förvärvat kunskaper och fördjupad förståelse för cancerprevention och hälsopedagogik. Kursen skall ge förutsättningar för att som specialistsjuksköterska agera för att förebygga cancersjukdom och främja hälsa och livskvalitet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Visa fördjupad kunskap om vanliga begrepp inom folkhälsovetenskap
- Visa fördjupad kunskap om förekomst av cancersjukdom internationellt och nationellt, cancer som globalt och nationellt folkhälsoproblem
- Identifiera och visa fördjupad kunskap om cancerprevention (primär, sekundär, tertiär)
- Jämföra och värdera olika interventioner vid cancerrisk och betydelsen av cancerscreening
- Visa fördjupad kunskap om hälsopedagogik samt förklara olika begrepp och metoder av betydelse för hälsopedagogiskt arbete
- Identifiera och värdera specialistsjuksköterskans roll i samband med planering, genomförande och utvärdering av hälsopedagogiska åtgärder på individ-, grupp- och omvärldsnivå
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Självständigt tillämpa hälsopedagogiska metoder med beaktande av människors olika behov med överväganden som ålder, kön, social- och kulturell bakgrund
- Identifiera, jämföra och värdera olika tekniker för information och kommunikation som interventioner vid cancerrisk
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Visa insikt om informationssamhällets betydelse för cancerprevention och hälsopedagogik
- Analysera sambandet mellan attityder till cancersjukdom i samhället och cancerprevention
- Värdera etiska ställningstaganden i förhållande till cancerprevention och hälsoarbete
Innehåll
- Cancer i ett omvärldsperspektiv
- Cancerprevention, screening, cancergenetik samt att leva med risk för cancer
- Hälsopedagogik; begrepp av betydelse för hälsopedagogiskt arbete
- Kommunikation
- Etiska ställningstaganden i förhållande till hälsoarbete och cancerprevention
- Fältstudier med inriktning mot cancerprevention eller hälsopedagogik
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning på halvfart.
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner, seminarier samt föreläsningar. Fältstudie med studiebesök ingår.
Studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om komplettering.
Examination
I kursen ingår 1 examination.
Examinationsuppgiften som skrivs enskilt eller i par är i form av en projektplan, som beskriver en omvårdnadsintervention med relevans för förebyggande av eller tidig upptäckt av av cancersjukdom. Examinationsuppgiften/projektplanen skall innehålla en teoriförankrad beskrivning av interventionen och dess genomförande, utvärdering och uppföljning, ha fokus på kommunikation, lärande och pedagogik samt vara riktad till en specifik målgrupp. Kursen avslutas med ett seminarium där den
skriftliga examinationsuppgiften redovisas muntligt. Vid examinationen bedöms den vetenskapliga anknytningen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd. Betyg sätts av examinator. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samtliga studieuppgifter genomförts och att examinationerna är godkända. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommderad kurslitteratur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 223 s. ISBN:978-91-44-04790-4 LIBRIS-ID:11594512 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. /b faktagranskning: Nina Buer : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 354 s. ISBN:91-44-03596-9 LIBRIS-ID:9931866 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 445, [3] s. ISBN:978-91-44-04709-6 LIBRIS-ID:10462762 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32428-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 336 s. ISBN:978-91-44-01781-5 LIBRIS-ID:10353254 Sök i biblioteket
Edinburgh ; a New York : Elsevier Churchill Livingstone, 2006 - xx, 861 s. ISBN:0-443-07288-4 Kapitel 1 sid. 3-19, kap. 4 sid. 55-73, kap.5 sid. 73-97, kap. 8 sid. 133-167, kap. 9 sid. 167-195 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 213 s. ISBN:91-44-03035-5 LIBRIS-ID:9341054 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförb., 2003 - 143 s. ISBN:91-44-02436-3 LIBRIS-ID:8893204 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Stockholm : Karolinska Institutet [Akademisk avhandling], 2001 - 58 s. ISBN:91-628-4585-3 URL: http://diss.kib.ki.se/2001/91-628-4585-3/ z Abstract Sök i biblioteket
Stockholm : Karolinska Institutet [Akademisk avhandling], 2006 ISBN:91-7140-699-9 Sök i biblioteket
2nd ed. : New York : Wiley-Liss, 2002 - xviii, 333 p. ISBN:0-471-37036-3 Sök i biblioteket
Stockholm : SBU, 1997 - 206 s. LIBRIS-ID:10263975 URL: http://www.sbu.se/Filer/Content0/publikationer/2/Langre_liv_battre_halsa.pdf
New York : Springer-Verlag, 2003 - xii, 308 p. ISBN:0-387-00330-4 Sök i biblioteket