Cancerprevention och hälsopedagogik, 7,5 hp
Cancer Prevention and Health Education, 7,5 credits- Kurskod
- 2ON011
- Kursens benämning
- Cancerprevention och hälsopedagogik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-13
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning onkologisk vård
Mål
Kursen mål är att studenten ska ha förvärvat kunskaper och fördjupad förståelse för cancerprevention och hälsopedagogik. Kursen skall ge förutsättningar för att som specialistsjuksköterska agera för att förebygga cancersjukdom och främja hälsa och livskvalitet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Visa fördjupad kunskap om vanliga begrepp inom folkhälsovetenskap
Visa fördjupad kunskap om förekomst av cancersjukdom internationellt och nationellt, cancer som globalt och nationellt folkhälsoproblem
Identifiera och visa fördjupad kunskap om cancerprevention (primär, sekundär, tertiär)
Visa kunskap om samt jämföra och värdera olika interventioner vid cancerrisk och betydelsen av cancerscreening
Visa fördjupad kunskap om hälsopedagogik samt förklara olika begrepp och metoder av betydelse för hälsopedagogiskt arbete
Identifiera och värdera specialistsjuksköterskans roll i samband med planering, genomförande och utvärdering av hälsopedagogiska åtgärder på individ-, grupp- och omvärldsnivå
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Självständigt tillämpa hälsopedagogiska metoder med beaktande av människors olika behov med överväganden som ålder, kön, social- och kulturell bakgrund
Identifiera, jämföra och värdera olika tekniker för information och kommunikation som interventioner vid cancerrisk
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Visa insikt om informationssamhällets betydelse för cancerprevention och hälsopedagogik
Analysera sambandet mellan attityder till cancersjukdom i samhället och cancerprevention samt värdera etiska ställningstaganden i förhållande till cancerprevention och hälsoarbete
Innehåll
- Cancer i ett omvärldsperspektiv
- Cancerprevention, screening, cancergenetik samt att leva med risk för cancer
- Hälsopedagogik; begrepp av betydelse för hälsopedagogiskt arbete
- Kommunikation
- Etiska ställningstaganden i förhållande till hälsoarbete och cancerprevention
- Fältstudier med inriktning mot cancerprevention eller hälsopedagogik
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart).
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examination
I kursen ingår 1 examination.
Examinationsuppgiften som skrivs enskilt eller i par är i form av en projektplan, som beskriver en omvårdnadsintervention med relevans för förebyggande av eller tidig upptäckt av av cancersjukdom. Examinationsuppgiften/projektplanen skall innehålla en teoriförankrad beskrivning av interventionen och dess genomförande, utvärdering och uppföljning, ha fokus på kommunikation, lärande och pedagogik samt vara riktad till en specifik målgrupp. Kursen avslutas med ett seminarium där det skriftliga examinationsuppgiften redovisas muntligt. Vid examinationen bedöms den vetenskapliga anknytningen.
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd. Betyg sätts av examinator. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samtliga studieuppgifter genomförts och att examinationerna är godkända. För sent inlämnade examinationsuppgift beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till det omtentamenstillfälle som anges enligt KI:s riktlinjer.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommderad kurslitteratur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 223 s. ISBN:978-91-44-04790-4 LIBRIS-ID:11594512 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. /b faktagranskning: Nina Buer : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 354 s. ISBN:91-44-03596-9 LIBRIS-ID:9931866 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 445, [3] s. ISBN:978-91-44-04709-6 LIBRIS-ID:10462762 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32428-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 336 s. ISBN:978-91-44-01781-5 LIBRIS-ID:10353254 Sök i biblioteket
Edinburgh ; a New York : Elsevier Churchill Livingstone, 2006 - xx, 861 s. ISBN:0-443-07288-4 Kapitel 1 sid. 3-19, kap. 4 sid. 55-73, kap.5 sid. 73-97, kap. 8 sid. 133-167, kap. 9 sid. 167-195 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 213 s. ISBN:91-44-03035-5 LIBRIS-ID:9341054 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförb., 2003 - 143 s. ISBN:91-44-02436-3 LIBRIS-ID:8893204 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Stockholm : Karolinska Institutet [Akademisk avhandling], 2001 - 58 s. ISBN:91-628-4585-3 URL: http://diss.kib.ki.se/2001/91-628-4585-3/ z Abstract Sök i biblioteket
Stockholm : Karolinska Institutet [Akademisk avhandling], 2006 ISBN:91-7140-699-9 Sök i biblioteket
2nd ed. : New York : Wiley-Liss, 2002 - xviii, 333 p. ISBN:0-471-37036-3 Sök i biblioteket
Stockholm : SBU, 1997 - 206 s. LIBRIS-ID:10263975 URL: http://www.sbu.se/Filer/Content0/publikationer/2/Langre_liv_battre_halsa.pdf
New York : Springer-Verlag, 2003 - xii, 308 p. ISBN:0-387-00330-4 Sök i biblioteket