Kursplan för

Cancerprevention och hälsopedagogik, 7,5 hp

Cancer Prevention and Health Education, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , HT15 , VT17 , VT22
Kurskod
2ON011
Kursens benämning
Cancerprevention och hälsopedagogik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-13
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning onkologisk vård

Mål

Kursen mål är att studenten ska ha förvärvat kunskaper och fördjupad förståelse för cancerprevention och hälsopedagogik. Kursen skall ge förutsättningar för att som specialistsjuksköterska agera för att förebygga cancersjukdom och främja hälsa och livskvalitet.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

Visa fördjupad kunskap om vanliga begrepp inom folkhälsovetenskap
Visa fördjupad kunskap om förekomst av cancersjukdom internationellt och nationellt, cancer som globalt och nationellt folkhälsoproblem
Identifiera och visa fördjupad kunskap om cancerprevention (primär, sekundär, tertiär)
Visa kunskap om samt jämföra och värdera olika interventioner vid cancerrisk och betydelsen av cancerscreening
Visa fördjupad kunskap om hälsopedagogik samt förklara olika begrepp och metoder av betydelse för hälsopedagogiskt arbete
Identifiera och värdera specialistsjuksköterskans roll i samband med planering, genomförande och utvärdering av hälsopedagogiska åtgärder på individ-, grupp- och omvärldsnivå


Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

Självständigt tillämpa hälsopedagogiska metoder med beaktande av människors olika behov med överväganden som ålder, kön, social- och kulturell bakgrund
Identifiera, jämföra och värdera olika tekniker för information och kommunikation som interventioner vid cancerrisk


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

Visa insikt om informationssamhällets betydelse för cancerprevention och hälsopedagogik
Analysera sambandet mellan attityder till cancersjukdom i samhället och cancerprevention samt värdera etiska ställningstaganden i förhållande till  cancerprevention och hälsoarbete

Innehåll

  • Cancer i ett omvärldsperspektiv
  • Cancerprevention, screening, cancergenetik samt att leva med risk för cancer
  • Hälsopedagogik; begrepp av betydelse för hälsopedagogiskt arbete
  • Kommunikation
  • Etiska ställningstaganden i förhållande till hälsoarbete och cancerprevention
  • Fältstudier med inriktning mot cancerprevention eller hälsopedagogik

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart).

Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.


Examination

I kursen ingår 1 examination.

Examinationsuppgiften som skrivs enskilt eller i par är i form av en projektplan, som beskriver en omvårdnadsintervention med relevans för förebyggande av eller tidig upptäckt av av cancersjukdom. Examinationsuppgiften/projektplanen skall innehålla en teoriförankrad beskrivning av interventionen och dess genomförande, utvärdering och uppföljning, ha fokus på kommunikation, lärande och pedagogik samt vara riktad till en specifik målgrupp. Kursen avslutas med ett seminarium där det skriftliga examinationsuppgiften redovisas muntligt.  Vid examinationen bedöms den vetenskapliga anknytningen.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Betygsskalan är Underkänd/Godkänd. Betyg sätts av examinator. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samtliga studieuppgifter genomförts och att examinationerna är godkända. För sent inlämnade examinationsuppgift beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till det omtentamenstillfälle som anges enligt KI:s riktlinjer.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommderad kurslitteratur

Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Den lärande patienten Hansson Scherman, Marianne; Runesson, Ulla
Ewles, Linda; Simnett, Ina Hälsoarbete
Fossum, Bjöörn Kommunikation : samtal och bemötande i vården
Illeris, Knud Lärande Andersson, Sten
Kearney, Nora; Richardson, Alison (eds) Nursing patients with cancer : principles and practice
Lejsgaard Christensen, Susan; Huus Jensen, Birgit Didaktik och patientutbildning Karman, Helle
Pedagogik inom vård och omsorg Pilhammar Andersson, Ewa; Bergh, Madeleine

Fördjupningslitteratur

Bergenmar, Mia Cutaneous malignant melanoma : aspects on prevention
Lundgren, Eva-Lisa Kunskap, förtrogenhet och upplevd vårdkvalitet - barnmorskors resonemang och kvinnors erfareheter och upplevelser på den populationsbaserade cervixscreening i Stockholm
Schneider, Katherine A. Counseling about cancer : strategies for genetic counseling
Statens beredning för utvärdering av medicinsk metodik (SBU) Längre liv och bättre hälsa : en rapport om prevention
Veach, Patricia McCarthy; LeRoy, Bonnie; Bartels, Dianne M. Facilitating the genetic counseling process : a practice manual