Examensarbete i omvårdnad - operationssjukvård, 15 hp
Degree Project in Nursing - Operating Room Nursing, 15 credits- Kurskod
- 2OT013
- Kursens benämning
- Examensarbete i omvårdnad - operationssjukvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2019-10-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2023-03-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - operationssjukvård.
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad 7,5 hp på avancerad nivå.
Mål
Studenterna ska under kursen fördjupa sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet operationssjukvård samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete. Målet är också att visa färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad omvårdnad inom specialistområdet operationssjukvård. Målet uppnås genom att studenten självständigt genomför, presenterar och försvarar ett examensarbete samt opponerar på ett annat examensarbete.
Lärandemål
Studenten skall efter avslutad kurs:
- visa fördjupad kunskap inom huvudområdet omvårdnad och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap inom specialistområdet operationssjukvård och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap i metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
- planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
- muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, diskutera komplexa situationer och argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen
- utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv samt i relation till hållbar utveckling och FN:s Globala mål diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
- tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Innehåll
I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för operationssjukvård samt presentation och försvar av eget examensarbete. Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, föreläsningar och handledning.
Handledningen sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår. Examensarbetet utförs i par om inte särskilda skäl föreligger. All handledning är förlagd inom ramen för kursen.
Examination
Examinationen sker i tre steg:
- det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
- muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
- muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända. Betyg sätts av examinator.
Om examensarbetet har flera författare skall det vara möjligt att kunna bedöma de enskilda författarnas individuella prestationer.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För sent inlämnat examensarbete beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle.
Begränsning av antalet provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren.
Design och metod
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s. ISBN:9789127146549 LIBRIS-ID:18897539 Sök i biblioteket
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
Journal of Advanced Nursing, 2005 52: 546-553.
2004 Ingår i: Nurse education today. : an international journal
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 327 sidor ISBN:9789147143009 LIBRIS-ID:hvvtsmcpfz3n6qjr Sök i biblioteket
Teori och begrepp
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
Etik
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s. ISBN:978-91-7307-189-5 LIBRIS-ID:13982369 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 176 s. ISBN:9789144088495 LIBRIS-ID:18062643 Sök i biblioteket
Att skriva och referera vetenskaplig text
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 118 sidor ISBN:9789144155203 LIBRIS-ID:gv7b6zsgd33kh3sc Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s. ISBN:9789144095066 LIBRIS-ID:14673582 Sök i biblioteket