Kursplan för

Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 3, 7,5 hp

Operating Room Nursing - Perioperative Nursing 3, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , VT21 , HT21 , VT22 , HT22 , HT23
Kurskod
2OT016
Kursens benämning
Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 3
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-10-02
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-10-26
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2022

Särskild behörighet

Godkänt resultat i moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning 6,0 hp i kursen Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 1 samt godkänt i kursen Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 2 omfattande 7,5 hp som utgörs av verksamhetsförlagd utbildning.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp; människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö kunna bedriva en personcentrerad perioperativ omvårdnad. Kursens mål är också att fördjupa kunskaper och färdigheter inom perioperativ omvårdnad och kirurgisk behandling för patienter som vårdas inom perioperativ vård samt möjliggöra ett evidensbaserat förhållningssätt som specialistsjuksköterska. I målet ingår dessutom vidareutvecklade färdigheter i kommunikation och samarbete med patient, närstående och vårdteam. Utöver det är kursens mål att vidareutveckla och fördjupa specialistsjuksköterskans professionella kompetens och förståelse för sitt och andra professioners ansvar och roller i teamarbetet i patientvården.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • förklara samband mellan ledarskap och vårdkvalitet samt vårdproduktion i den perioperativa arbetsmiljön samt självständigt tillämpa ledarskap inom perioperativa omvårdnad

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs självständigt kunna:

  • tillämpa perioperativ omvårdnad för att värna patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv
  • bevara patientens hälsa genom att självständigt tillämpa evidensbaserade aseptiska och hygieniska principer inom perioperativ omvårdnad för att förhindra smittspridning och postoperativa sårinfektioner
  • skapa och bevara en hälsofrämjande vårdmiljö samt tillämpa omvårdnadshandlingar för att främja sårläkning och återhämtning
  • positionera patienten säkert med hänsyn till komorbiditet och hälsostatus i relation till välbefinnande, anestesiologiska metoder och kirurgiska ingrepp
  • förklara och kritiskt värdera patientens omvårdnadsbehov beaktande topografisk anatomi, operationsmetoder och tekniker inom olika kirurgiska specialiteter
  • instrumentera med tillhörande säkerhetskontroller beaktande val av medicintekniska produkter och läkemedel
  • tillämpa instrumentvårds- och steriliseringsprocesser med relaterade säkerhetskontroller
  • tillämpa säker hantering av vävnadsprover i samband med kirurgiska ingrepp generellt och för den enskilde patientens specifika vävnadsprover
  • utvärdera, dokumentera och rapportera perioperativ omvårdnad

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  • kommunicera och samarbeta med medarbetarna i operationsteamet och/eller övriga medarbetare i den perioperativa vårdkedjan med ett professionellt förhållningssätt för att tillgodose kontinuitet i patientens vård och omvårdnad

Innehåll

  • Arbetsmiljö
  • Etik
  • Evidensbaserad vård
  • Hygien och aseptik
  • Instrumentering
  • Instrumentvårds- och Steriliseringsprocesser
  • Lagar och författningar
  • Ledarskap
  • Medicinsk teknik
  • Operationsmetoder- och tekniker
  • Perioperativ omvårdnad
  • Personcentrerad omvårdnad
  • Positionering
  • Samverkan i team
  • Specifik farmakologi
  • Säker vård
  • Vårdmiljö

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, individuella studieuppgifter,  litteraturstudier, färdighetsträning/simulering och verksamhetsförlagd utbildning. Deltagande i läraktiviteter som individuella studieuppgifter, seminarier, grupparbeten, färdighetsträning/simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Då kursen är nätbaserad kan seminarier och grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 5 veckor är förlagd inom Region Stockholm. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. VFU kan ej förläggas på annan tid än den som är schemalagd.

Examination

Kursen examineras genom:

  • Examination i tre steg som innehåller två kliniska delar och en skriftlig del där teoretiska och tillämpade kunskaper integreras
  • Slutbedömning genomförs

Yrkeshandledare, adjungerad klinisk adjunkt och/eller universitetsadjunkt eller lektor ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för att studenten ej når kursens mål ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig åtgärdsplan för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i slutexamination av kursens mål som genomförs med integrering av teoretisk och tillämpad kunskap i tre steg och verksamhetsförlagd utbildning samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre examinationstillfällen enligt denna kursplans tidigare ordning under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Myklestul Dåvøy, Grethe; Hege Eide, Petrin; Hansen, Ingeborg Operationssjukvård
Rothrock, Jane C.; McEwen, Donna R. Alexander's Care of the Patient in Surgery

Rekommenderad litteratur

Artiklar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar

Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim
Mogensen, Ester; Thorell-Ekstrand, Ingrid; Löfmark, Anna Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning
Sarvimäki, Annelid 1947-; Stenbock-Hult, Bettina Omvårdnadens etik : sjuksköterskan och det moraliska rummet
Lindwall, Lillemor; Post, Iréne von Perioperativ vård : att förena teori och praxis