Kursplan för

Kognitiva processer, 15 hp

Cognitive processes, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , VT09 , VT10 , VT11
Kurskod
2PS004
Kursens benämning
Kognitiva processer
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för psykologprogrammet
Datum för fastställande
2007-10-15
Reviderad av
Programnämnden för Psykologprogrammet
Senast reviderad
2009-10-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Moment 1 Kunskapsmål Efter avslutad kurs skall studenten kunna: • definiera begreppen kognition och kognitiv neurovetenskap samt kortfattat beskriva ämnets historiska utveckling och dess nuvarande status som vetenskapligt ämne. • redogöra för centrala begrepp, teorier och metoder inom kognitiv psykologi (ex. minne, språk, visuospatial förmåga, intelligens, exekutiva funktioner, problemlösning, och beslutsfattande). • redogöra för den neurobiologiska basen för ovanstående funktioner. • diskutera individuella skillnader i relation till kognitiva processer. • förklara på vilket sätt kognitiv träning kan påverka minnesfunktionen. Färdigheter och förhållningssätt Studenten förväntas efter avslutad kurs • kunna visa förmåga att ur ett etiskt perspektiv reflektera kring hantering av testsituation och testresultat med utgångspunkt i sin inledande erfarenhet av att administrera kognitiva test. Moment 2 Kunskapsmål Efter avslutad kurs skall studenten kunna: • självständigt analysera beteendedata med tyngdpunkt på jämförelser mellan grupper med hjälp av variansanalytisk metodik. Färdigheter och förhållningssätt Studenten förväntas efter avslutad kurs • kunna kritiskt granska egna och andras resultat och förstå betydelsen av statistisk signifikans. • med stöd av andra designa och genomföra ett vetenskapligt experiment och rapportera detta skriftligt

Innehåll

Moment 1 Kognitiva processer (Cognitive Processes), 10,5 högskolepoäng. Moment 2 Statistik (Statistical Methods), 4,5 högskolepoäng.

Kognitiva processer, 10.5 hp

Betygsskala: VU

.

Statistik, 4.5 hp

Betygsskala: VU

.

Arbetsformer

Moment 1 Kursen inleds med en introduktion till kognitiv psykologi. Lärarledda föreläsningar varvas sedan med seminarier och praktiska övningar. Moment 2 Undervisning i statistik kommer att ligga parallellt med moment 1 och bestå av lärarledd undervisning och datorövningar. Som ett praktiskt moment på denna del av kursen kommer studenterna få genomföra en egen undersökning och analysera samt rapportera resultatet av denna.

Examination

Moment 1: Delmomentet kognitiva processer examineras med en skriftlig tentamen i slutet av kursen. På tentamen examineras innehållet i kurslitteratur, men också innehållet i föreläsningar och praktiska övningar. Förmågan att reflektera och diskutera kring ämnet kognitiv neurovetenskap examineras genom aktiv medverkan i obligatoriska seminarier. Eventuell frånvaro vid obligatoriska seminarier ersätts med ett motsvarande antal godkända skriftliga ersättningsuppgifter. Kontakta examinator i förekommande fall. På tentamen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På obligatoriska diskussionsseminarier ges endast något av betygen Godkänd/Underkänd. Moment 2: Statistikmomentet examineras genom inlämningsuppgifter och en skriftlig tentamen. På den skriftliga tentamen examineras innehållet i kurslitteratur, men också innehållet i föreläsningar. Studenterna kommer även att skriva en laborationsrapport där de redovisar resultatet av den genomförda undersökningen. På tentamen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På laborationsrapporten och inlämningsuppgifter ges endast något av betygen Godkänd/Underkänd. För Väl godkänd på hela kursen krävs VG på kognitionstentamen (moment 1) samt minst G på statistiktentamen. Det krävs även G på seminarier, inlämningsuppgifter och laborationsrapport. Begränsning i antalet examinationstillfällen: Studenten har enligt KIs riktlinjer rätt till maximalt sex provtillfällen per kurs för att uppnå godkänt resultat. För praktik eller motsvarande gäller max två examinationstillfällen. Nästföljande tillfälle kan vara nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Nästa omskrivningstillfälle meddelas vid kursens start.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering utifrån kursplanens förväntade inlärningsmål sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Borg, Elisabet; Westerlund, Joakim Statistik för beteendevetare
Brace, N; Kemp, R; Snelgar, R SPSS for psychologists
Kolb, B.; Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology
Myers, David G. Psychology
Principles of cognitive neuroscience Purves, Dale
Reisberg, Daniel Cognition : exploring the science of the mind
Artiklar efter lärarens anvisningar.

Rekommenderad litteratur

Gazzaniga,, M. S. The cognitive neurosciences
Diverse artiklar (meddelas vid introduktionen)