Kursplan för

Kognitiva processer, 15 hp

Cognitive processes, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT08 , VT09 , VT10 , VT11
Kurskod
2PS004
Kursens benämning
Kognitiva processer
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för psykologprogrammet
Datum för fastställande
2007-10-15
Reviderad av
Programnämnden för psykologprogrammet
Senast reviderad
2007-12-20
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2008

Särskild behörighet

Enligt gällande utbildningsplan.

Mål

Moment 1 Kunskapsmål Efter avslutad kurs skall studenten kunna • definiera begreppen kognition och kognitiv neurovetenskap samt kortfattat beskriva ämnets historiska utveckling och dess nuvarande status som vetenskapligt ämne. • förklara vad man inom kognitiv psykologi menar med begreppen uppmärksamhet, operant betingning, arbetsminne, episodiskt minne, semantiskt minne, implicit minne, språk, visuospatial förmåga, intelligens, exekutiva funktioner, problemlösning, och beslutsfattande. • redogöra för den neurobiologiska basen för ovanstående begrepp. • redogöra för traditionella frågeställningar och metoder som förekommer inom kognitiv psykologi. • diskutera individuella skillnader i relation till kognitiva processer. • förklara på vilket sätt kognitiv träning kan påverka minnesfunktionen. • förklara hur emotionella processer kan påverka de för kursen aktuella kognitiva begreppen. Färdigheter och förhållningssätt Studenten förväntas efter avslutad kurs kunna - visa förmåga att ur ett etiskt perspektiv reflektera kring hantering av testsituation och testresultat med utgångspunkt i sin inledande erfarenhet av att administrera kognitiva test Moment 2 Kunskapsmål Efter avslutad kurs skall studenten kunna • självständigt analysera beteendedata med tyngdpunkt på jämförelser mellan grupper med hjälp av variansanalytisk metodik. Färdigheter och förhållningssätt Efter avslutad kurs skall studenten kunna • kritiskt granska egna och andras resultat och förstå betydelsen av statistisk signifikans. • med stöd av andra designa och genomföra ett vetenskapligt experiment och rapportera denna skriftligt.

Innehåll

Kursen ges på helfart under 10 veckor. Moment 1 Kognitiva processer (Cognitive Processes), 10,5 högskolepoäng. Moment 2 Statistik (Statistical Methods), 4,5 högskolepoäng.

Kognitiva processer, 10.5 hp

Betygsskala: VU

.

Statistik, 4.5 hp

Betygsskala: VU

.

Arbetsformer

Moment 1 Kursen inleds med en introduktion till kognitiv psykologi. Lärarledda föreläsningar varvas sedan med seminarier och praktiska övningar. Moment 2 Undervisning i statistik kommer att ligga parallellt med moment 1 och bestå av lärarledd undervisning och datorövningar. Som ett praktiskt moment på denna del av kursen kommer studenterna få genomföra en egen undersökning och analysera samt rapportera resultatet av denna.

Examination

Moment 1 Delmomentet kognitiva processer examineras med en skriftlig tentamen i slutet av kursen. På tentamen examineras innehållet i kurslitteratur, men också innehållet i föreläsningar och praktiska övningar. Förmågan att reflektera och diskutera kring ämnet kognitiv neurovetenskap examineras genom aktiv medverkan i obligatoriska seminarier. Eventuell frånvaro vid obligatoriska seminarier ersätts med ett motsvarande antal godkända skriftliga ersättningsuppgifter. Kontakta examinator i förekommande fall. På tentamen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På obligatoriska diskussionsseminarier ges endast något av betygen Godkänd/Underkänd. Moment 2 Statistikmomentet examineras genom inlämningsuppgifter och en skriftlig tentamen. På den skriftliga tentamen examineras innehållet i kurslitteratur, men också innehållet i föreläsningar. Studenterna kommer även att skriva en laborationsrapport där de redovisar resultatet av den genomförda undersökningen. På tentamen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På laborationsrapporten och inlämningsuppgifter ges endast något av betygen Godkänd/Underkänd. För Väl godkänd på hela kursen krävs VG på kognitionstentamen (moment 1) samt minst G på statistiktentamen (moment 2). Det krävs även G på seminarier, inlämningsuppgifter och laborationsrapport. Begränsning av antal provtillfällen Samtliga missade tentamina ska göras om vid en resttentamen. Studenten har rätt till sex sådana provtillfällen (restskrivningar) per kurs för att uppnå godkänt resultat.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Gazzaniga, Michael S.; Ivry, Richard B.; Mangun, George R. Cognitive neuroscience : the biology of the mind
Borg, E; Westerlund, J Statistik för beteendevetare
Eysenck, Michael W.; Keane, Mark T. Cognitive psychology : a student's handbook
Myers, David G. Psychology
Kolb, Bryand 1947-; Whishaw, Ian Q.d 1939- Fundamentals of human neuropsychology
Brace, Nicola; Kemp, Richard; Snelgar, Rosemary SPSS for psychologists : a guide to data analysis using SPSS for Windows (versions 12 and 13)
Artiklar efter lärarens anvisningar.

Rekommenderad litteratur

Gazzaniga, Michael S. q (Michael Saunders) The cognitive neurosciences