Differentiell psykologi, 15 hp
Differential Psychology, 15 credits- Kurskod
- 2PS005
- Kursens benämning
- Differentiell psykologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-05-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2019-04-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1 omfattande 30 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 2.
Mål
Moment 1 Psykometri och statistik, 6 hp
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- beskriva och redogöra för grundläggande begrepp inom både klassisk och modern psykometrisk teori
- göra egna grundläggande psykometriska analyser och kunna utföra korrelationsbaserade statistiska beräkningar
- reflektera kring egna erfarenheter kring konstruktion och utvärdering av psykologiska test
Moment 2 Individuella differenser, 4,5 hp
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- definiera och redogöra för centrala teoretiska modeller inom differentialpsykologin samt diskutera dessa med ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt
- beskriva och redogöra för statistiska metoder inom den differentiella psykologin
- reflektera kring kulturella inflytanden och genusperspektiv på individuella differenser
- förstå och reflektera kring praktiska användbarheten (liksom svårigheter) med psykologiska test av individuella differenser när de utgör en del av psykologens arbetsredskap
Moment 3 Beteendegenetik, 4,5 hp
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
- beskriva och redogöra för grundläggande begrepp inom beteendegenetisk teori och metod
- redogöra för och kritiskt reflektera kring molekylärgenetiska metoder och fynd
- redogöra för samspelet mellan arv och miljö
- redogöra för beteendegenetisk teori i relation till evolution och hjärnan
- ge exempel på forskningsdesign och -metodik som används för att studera genetiska och miljöfaktorers effekter på personlighet, intelligens och sårbarhet för psykopatologi, samt relaterade forskningsresultat
Innehåll
Kursens innehåll omfattar konstruktion av psykologiska mätinstrument och grundläggande begrepp inom psykometri, en orientering i statistiska metoder och forskningstraditioner inom den differentiella psykologins områden och en fördjupning kring frågor om arvets och miljöns betydelse för skillnader mellan människor.
Kursen är uppdelad på följande tre moment:
Psykometri och statistik, 6.0 hp
Det första momentet på kursen ger en introduktion till psykometri. Först introduceras hur psykologiska fenomen kvantifieras, hur test konstrueras och hur normering används för att göra kvantifieringen tolkningsbar. Den studerande lär sig metoder utifrån både klassisk och modern testteori för att bedöma reliabilitet och validitet. Utöver grundläggande testteoretiska applikationer introduceras också specifika metoder för att utvärdera tillförlitlighet hos diagnostiska instrument (interbedömarreliabilitet; sensitivitet och specificitet).
Den studerande får övning i att genomföra och tolka psykometriska analyser (item-analyser och faktoranalys). Dessutom förmedlas färdigheter i att konstruera psykologiska test och diskussioner hålls kring hur man kritiskt kan värdera dess tillförlitlighet och giltighet. Som övning får studenten träna sig i ett differentialpsykologiskt perspektiv och psykologiskt förhållningssätt genom att i en laboration prova på att utvärdera och revidera ett test samt även genom att studera etablerade test och diskutera dess tillförlitlighet, tolkning, psykometri, m.m. Syftet är att illustrera den praktiska användbarheten av psykometrisk kunskap generellt inom psykologin.
Individuella differenser, 4.5 hp
Under det andra momentet studeras teorier och modeller för (intra- och inter) individuella differenser i psykologiska variabler samt statistiska analyser av dessa (regressionsanalys). Traditioner kring intelligens och teorier om människans intellektuella färdigheter och förmågor samt personlighet utifrån social-kognitiva diskuteras. Även psykoanalytisk teori, femfaktorsmodellen om personlighetsdrag, kulturella inflytanden och genusperspektiv diskuteras i förhållande till individuella differenser.
Beteendegenetik, 4.5 hp
Det tredje momentet ger studenten kunskap om arvets och miljöns betydelse för skillnader mellan människor. I detta avsnitt förmedlas kunskap om beteendegenetisk teori och metod (t.ex. tvillingmetoden), samt den relativa betydelsen av arv och miljö för skillnader mellan människor vad gäller olika aspekter av intelligens, personlighet och psykopatologi. Vidare får studenten inblick i evolution, hjärnan, samt molekylärgenetiska metoder och fynd.
Arbetsformer
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar och seminarier där de studerande uppmuntras till aktivt deltagande genom att diskutera och reflektera kring föreläsningarnas teman. Vidare utgörs undervisningen av laborationstillfällen som syftar till att låta studenterna öva på statistiska analyser samt använda statistiska räkneövningar och analyser för att utvärdera test. Dessa övningar är tänkta att illustrera den praktiska betydelsen av kunskap om differentiell psykologi och statistik i psykologens vardagliga arbete.
Seminarier och övningstillfällen är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. Obligatoriska seminarier och laborationer finns enligt följande:
- Moment 1: obligatoriska seminarier, laborationer och räkneövningar
- Moment 2: obligatoriska seminarier, räkneövningar
Examination
Kursen examineras såväl enskilt som i grupp genom muntliga och skriftliga examinationsuppgifter.
Moment 1
Kursmomentet om psykometri och statistik examineras genom
1) inlämningsuppgift (laborationsrapport) med muntlig examination i grupp
2) inlämningsuppgift (instrumentgranskning) med muntlig examination i grupp
3) individuell skriftlig räkneuppgift
På inlämningsuppgift (laborationsrapport) ges något av betygen Godkänd/ Underkänd. På inlämningsuppgift (instrumentgranskning) med tillhörande muntlig examination ges något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller
Underkänd. Vid den skriftliga räkneuppgiften ges något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller
Underkänd. För att få betyget Godkänd på momentet krävs minst betyget Godkänd på alla examinationsuppgifter. För betyget Väl godkänd på momentet krävs Väl Godkänd på inlämningsuppgift (instrumentgranskning) och den skriftliga räkneuppgiften, samt Godkänd på de övriga examinationsuppgifterna.
Moment 2
Studentens kunskaper om individuella differenser examineras genom
1) inlämningsuppgift (regressionsanalys) med muntlig examination i helklass
2) skriftligt PM samt muntlig presentation av vetenskaplig artikel
På examinationsuppgifterna under moment 2 ges betyget Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Godkänd på momentet krävs betyget Godkänd på alla examinationsuppgifter.
Moment 3
Studentens kunskaper om beteendegenetik examineras genom
1) skriftlig tentamen
Vid den skriftliga tentamen ges betyget Godkänd eller Underkänd. För att få betyget Godkänd på momentet krävs minst betyget Godkänd på tentamen.
Betyg på hel kurs
För att få godkänt resulat på hela kursen krävs minst Godkänd på alla tre momenten. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på moment 1.
Student som ej fått godkänt resultat efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/ prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Sage Publications Inc, 2017 ISBN:9781506389875 LIBRIS-ID:w55b70mptjpp3nh0 Sök i biblioteket
6 ed. : New York : Worth Publishers, c2013. - 1 v. (various pagings) ISBN:9781429242158 (hbk.) LIBRIS-ID:14007119 Valda delar, ca 300 av 500 s. Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Repetera gärna kapitlen om intelligens, personlighet samt kapitlet om psykopatologi i Myers D.G. Psychology.
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s. ISBN:978-91-47-09737-1 (korr.) LIBRIS-ID:13434322 Sök i biblioteket
4th ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2009. - xi, 454 s. ISBN:978-0-230-59459-3 (pbk.) LIBRIS-ID:11490159 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens beredning för medicinskt utvärdering (SBU), 2012 - 603 s. ISBN:9789185413522 LIBRIS-ID:13881533 URL: Fulltext Sök i biblioteket