Kursplan för

Arbets- och organisationspsykologi 2, 15 hp

Work and organizational psychology 2, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PS012
Kursens benämning
Arbets- och organisationspsykologi 2
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnden för psykologprogrammet
Datum för fastställande
2009-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2024-09-25
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Moment 1
Arbetslivets aktörer och egen verksamhet 3,5 hp

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter genomgånget moment

* känna till olika regelverk och kunna tolka viktiga paragrafer i arbetsmiljölagen

* känna till och kunna diskutera centrala aktörers roll i svenskt och europeiskt arbetsliv (t.ex. Arbetsmarknadsdepartementet, Arbetsmiljöverket, arbetsmarknadens parter, företagshälsovården, ILO, EU)

* kunna redogöra för processer för statlig uppdragsverksamhet (SOU och Dep), liksom motsvarande inom landsting, kommuner och privat verksamhet.

* visa kunskap om hur man startar och utvecklar egen verksamhet och tillhörande juridiska ramverk och ekonomiska aspekter.

* kunna beskriva Internet som verktyg för egen och annan verksamhet

Moment 2
Ledarskap, 4 hp

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter genomgånget moment

* kunna redogöra för och diskutera hur ledarskap kan beskrivas och förstås ur olika teoretiska perspektiv

* kunna redogöra för och diskutera hur ledarskap kan förstås utifrån faktorer på individ-, grupp- och organisationsnivå, inklusive organisationens kontext, syfte och mål.

* kunna redogöra för och diskutera ledarskapets betydelse för arbetsmiljö och hälsa i en organisation.

* kunna beskriva och diskutera de speciella förutsättningarna för ledarskap i multiprofessionella organisationer

* kunna redogöra för teoretisk kunskap om, samt visa förståelse för, hur psykologens förhållningssätt som konsult/handledare/gruppledare kan anpassas efter en grupps uppgift och förutsättningar.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter genomgånget moment

* visa förmåga att analysera relationen gruppledare-följare och andra rollrelationer avseende samspelet i gruppen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter genomgånget moment

* visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga och etiska aspekter på ledarskapspsykologi och psykologens förhållningssätt som konsult/handledare/gruppledare

Moment 3
Intervention och utvärdering 7,5 hp

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter genomgånget moment

* kunna redogöra för och kritiskt analysera teorier och metoder för utvärdering av verksamheter och människors arbetsvillkor i en organisation

* kunna beskriva och diskutera teorier och metoder för att planera och genomföra organisatoriska förändringar

* vara orienterad om metoder för att planera och genomföra informations- och/eller utbildningsinsatser i samband med planerade förändringar

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter genomgånget moment

* visa förmåga att planera, genomföra och sammanställa en utredning om, eller utvärdering av, en organiserad verksamhet

* visa förmåga att ge återkoppling av utrednings-eller utvärderingsresultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter genomgånget moment

* visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i, och utvärdering av, organiserad verksamhet

* visa en medveten etisk hållning till sin egen roll vid medverkan i utredning om, eller utvärdering av, en organiserad verksamhet

Innehåll

Kursen har tre moment.

Arbetslivets aktörer och egen verksamhet, 3.5 hp

Betygsskala: VU

Momentet innehåller en genomgång av arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter, med betoning på de delar som har störst betydelse för psykisk hälsa och psykosociala arbetsmiljöfaktorer. Viktiga aktörer inom svenskt och europeiskt arbetsliv, t.ex. Arbetsmarknadsdep., Arbetsmiljöverket, arbetsmarknadens parter, företagshälsovården, ILO, EU, behandlas. Regler och rutiner för statliga uppdrag (SOU och Dep), liksom motsvarande för landsting, kommuner och privat verksamhet, inklusive konkurrenslagstiftningen, gås igenom. Hur man startar och utvecklar egen verksamhet diskuteras, med tillhörande genomgång av relevanta juridiska och ekonomiska aspekter. I samband med detta, men också mer generellt, tas Internet som verktyg för egen och annan verksamhet upp.

Ledarskap, 4.0 hp

Betygsskala: VU

De viktigaste ledarskapsteorierna behandlas. Hur ledarskap, samspelet mellan ledare och följare, kan förstås som en funktion av faktorer på individ-, grupp- och organisationsnivå, inklusive organisationens kontext, syfte och mål, diskuteras utifrån teoretiska perspektiv.

Ledarskapets betydelse för arbetsmiljö och hälsa i organisationen belyses. Ledarskap i multiprofessionella organisationer (t.ex. inom sjukvården) betonas speciellt, bl.a. med hjälp av konkreta exempel och fallbeskrivningar.

Roller och rollrelationer i en grupp, speciellt relationen gruppledare-följare, tas upp. Arbetsuppgifter för psykologer inom ledarskapsområdet diskuteras.

Psykologens förhållningssätt som konsult/handledare/gruppledare analyseras och diskuteras utifrån teoretiska, metodologiska och etiska aspekter.

Intervention och utvärdering, 7.5 hp

Betygsskala: VU

Teorier och metoder för utvärdering av verksamheter och människors arbetsvillkor i en organisation, liksom för att planera och genomföra organisatoriska förändringar, behandlas. Organisationsutveckling under såväl stabila som föränderliga förhållanden diskuteras.

Metoder för att planera och genomföra informations- och/eller utbildningsinsatser i samband med planerade förändringar tas upp.

I mindre grupper, och under handledning, får studenterna under ett fältarbete planera, genomföra och sammanställa en utredning om, eller utvärdering av, en organiserad verksamhet, samt

återkoppla resultaten till berörd organisation och till kurskamraterna.

Arbetsformer

Moment 1
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.
Skriftliga inlämningsuppgifter kan förekomma enligt
studieanvisningar/schema.

Moment 2
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.
Skriftliga inlämningsuppgifter kan förekomma enligt
studieanvisningar/schema.

Moment 3
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och
självständigt arbete i grupp. Skriftliga inlämningsuppgifter kan
förekomma enligt studieanvisningar/schema.

Examination

Moment 1
Momentet examineras med skriftlig, individuell tentamen, som betygsätts med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För godkänt på momentet krävs också aktivt deltagande på obligatoriska
seminariediskussioner. Vid frånvaro på obligatoriska tillfällen kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Moment 2
Momentet examineras med skriftlig, individuell tentamen, som betygsätts med något av betygen U, G eller VG. För godkänt på momentet krävs också aktivt deltagande på obligatoriska seminariediskussioner. Vid frånvaro på obligatoriska tillfällen kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Moment 3
Momentet examineras med
a) skriftlig, individuell tentamen, som betygsätts med något av betygen U, G eller VG.
b) Muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgift, som betygsätts med betyg U eller G.

För godkänt på Moment 3 krävs Godkänt på både tentamen och på gruppuppgift. För "Väl godkänt" på Moment 3 krävs VG på skriftlig tentamen och G på gruppuppgift.

Betyg på hel kurs: För Godkänt på hel kurs krävs betyget Godkänt på samtliga tre moment. För Väl godkänd på hel kurs krävs VG på två av tre moment.

Begränsning i antalet examinationstillfällen

Studenten har enligt KIs riktlinjer rätt till maximalt sex
provtillfällen per kurs för att uppnå godkänt resultat. För praktik
eller motsvarande gäller max två examinationstillfällen.
Nästföljande tillfälle kan vara nästkommande ordinarie
examinationstillfällen på kursen. Nästa omskrivningstillfällen meddelas
vid kursens start.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs sista gång VT10.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och ev. åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

An introduction to work and organizational psychology : a European perspective Chmiel, Nik
Arbetsmiljölagen
Arbetsmiljöverket Systematiskt arbetsmiljöarbete : - en del av verksamheten
Döös, Marianne; Waldenström, Kerstin Chefskapets former och resultat : två kunskapsöversikter om arbetsplatsens ledarskap
Sandberg, Bo; Faugert, Sven Perspektiv på utvärdering
SOU, ytterligare lagtexter cirka 100 sidor
Vetenskapliga artiklar, enligt lärares anvisningar cirka 150 sidor
Ytterligare litteratur enligt lärares anvisningar cirka 300 sidor

För moment tre tillkommer 500 - 600 sidor. litteratur inom området för vald gruppuppgift. Denna litteratur godkännes av resp. handledare