Kursplan för

Psykologarbete bland barn och ungdom, 6 hp

Clinical Practice with Children and Adolescents for Psychologists, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , HT16 , HT17
Kurskod
2PS033
Kursens benämning
Psykologarbete bland barn och ungdom
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2014-11-07
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2015-05-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Student som underkänts i VFU (verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/patienternas/uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Moment 1
Efter genomgånget moment förväntas studenten:

  • kunna redogöra för grundläggande teorier och modeller inom psykologarbete bland barn och ungdomar (t ex preventionsmodeller och konsultationsmodeller)
  • kunna beskriva innehållet i några evidensbaserade preventiva och behandlande insatserna för barn och ungdomar

Moment 2
Efter genomgånget moment förväntas studenten:

  • kunna beskriva innehållet i konsultation baserad på beteendeanalys (hädanefter beteendekonsultation) samt förstå de teoretiska principerna bakom metoden
  • kunna genomföra beteendekonsultation baserad på barnobservationer med personal
  • visa ett professionellt förhållningssätt i det konsultativa arbetet som psykolog
  • kunna ge exempel på hur psykologer arbetar med barn och unga inom olika organisationer och verksamheter

Innehåll

Studenten förväntas från tidigare kurser (Utvecklingspsykologi och Klinisk psykologi 1) ha grundläggande kunskaper om utrednings- och testmetodik, samtalsmetodik samt beteendeanalys. Denna kurs syftar framförallt till att ge kunskap om dessa kunskaper kan tillämpas i psykologiskt arbete bland barn och ungdomar.

Kursen består av två (2) moment:
 

Teorier, modeller och metoder som rör barn och ungdomar, 2 hp En mindre del av momentet ägnas åt teorier och modeller som rör psykologarbete bland barn, som exempelvis kunskap om risk- och skyddsfaktorer, preventivtionsmodeller, systemteori och samspelsmodeller. Den större delen av momentet handlar om evidensbaserade metoder för behandling och prevention av problem hos barn och ungdomar. I det ingår aspekter av psykologarbetet som är centrala just i arbetet med barn och ungdomar, som exempelvis motivationsarbete, familjeterapeutiska moment, nätverksarbete och smordning mellan olika aktörer. Praktiskt psykologarbete bland barn och ungdomar, 4 hp Kursens andra moment omfattar två verksamhetsförlagda aktiviteter. I den första (större) aktiviteten ska studenten genomföra beteendekonsultation med personal på förskolor. Där ingår att observera samspelet mellan personal och barn, göra en analys av samspelet samt återkoppla analysen till personalen. Dessutom ska studenten beakta etiska aspekter under arbetet med beteendekonsultationen. Inga enskilda barn kommer att vara föremål för observation eller dokumentation.

Momentets andra aktivitet handlar om att söka kunskap om psykologers roll och uppgifter i arbete med barn och ungdomar samt hur det skiljer sig från psykologarbete med vuxna.

Arbetsformer

Moment 1
Undervisningen består av lärarledda föreläsningar. Forskare och kliniskt verksamma psykologer med erfarenheter av arbete med barn och ungdomar kommer att leda undervisningen.

Moment 2
Större delen av momentet ägnas åt den verksamhetsförlagda aktiviteten på förskolorna. Studenterna kommer i mindre grupper att besöka en förskola vid tre till fyra tillfällen. Under dessa besök kommer varje student att genomföra en beteendekonsultation med någon förskollärare. Inför och mellan besöken kommer studenten att delta på obligatoriska föreläsningar och seminarier för att få nödvändig vägledning i arbetet.

I moments andra aktivitet ska studenten söka upp en psykolog som är verksam inom området barn och/eller ungdomar. Studenten ska intervjua psykologen och dela med sig av erfarenheterna till sina kurskamrater.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1
Momentet examineras genom en skriftlig tentamen under kursen. Tentamen omfattar kurslitteraturen och innehållet på föreläsningar och seminarier.

På tentamen och därmed momentet ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Moment 2
Aktiviteten som handlar om beteendekonsultation examineras genom en individuell skriftlig rapport av arbetet som studenten genomför på förskolan. Omdömen från ansvarig personal på förskolan kommer också att inhämtas för att examinera studentens professionella förhållningssätt under arbetet med beteendekonslutationen.

Aktiviteten som utgörs av en psykologintervju examineras genom att studenten individuellt och skriftligen ska redovisa intryck och slutsatser från intervjun.

På rapporten av beteendekonsultationen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Studentens professionella förhållningssätt kommer att betygsättas med G eller U. På redovisningen av psykologintervjun ges också betyget G eller U. För VG på momentet krävs VG på den första examinationsuppgiften och G på de två övriga uppgifterna. Dessutom  krävs närvaro på obligatoriska undervisningsinslag både för VG och G på momentet.

Betyget på hela kursen blir VG om studenten får VG på båda momenten. Om studenten får VG på ett moment och G på det andra blir det samlade kursbetyget G.

Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Vad gäller VFU (verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande), begränsas antalet gånger en student har rätt att auskultera (och därmed examineras) till två (2) gånger. För mer detaljerad information, se Riktlinjer vid examination, framtaget av Karolinska Institutet.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att (klient- eller) patientsäkerheten eller patienternas(/klienternas/uppdragsgivarnas) förtroende för (verksamheten/)sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle (kurstillfälle) är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker utifrån kursplanens förväntade inlärningsmål sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

CBT with Children, Young People and Families
Artiklar/kompendium enligt anvisning (100-150 sidor)