Alkohol- och drogberoende - diagnostik och behandling ur ett bio-psykologiskt perspektiv, 7,5 hp
Alcohol and Drug Dependence - Diagnostics and Treatment from a Bio-psychological Perspective, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS038
- Kursens benämning
- Alkohol- och drogberoende - diagnostik och behandling ur ett bio-psykologiskt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2016-10-19
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2018-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 4.
Mål
Efter kursen förväntas studenten:
Kunskaper
- kunna definiera nyckelbegrepp inom beroendeområdet
- kunna översiktligt redogöra för verkningsmekanismerna för de vanligaste substanserna samt dess fysiska och psykiska symtom vid påverkan
- kunna översiktligt redogöra för och reflektera över beroendets inverkan på individen utifrån ett biopsykosocialt synsätt
- ha kännedom om prevalens och epidemiologi för beroenderelaterade problem
- ha kännedom om psykologiska och neurovetenskapliga förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av samt tillfrisknande från substansberoende
- ha kännedom om evidensbaserade behandlingsmetoder vid beroendetillstånd
- ha kännedom om vanliga situationer då psykologer kommer i kontakt med individer med substansrelaterade problem och beroende
Innehåll
Kursen ger en översikt över i vilka situationer kliniskt verksamma psykologer kan stöta på problemet eller dess konsekvenser samt vikten av att identifiera och behandla substansberoende i ett så tidigt skede som möjligt.
Kursen tar upp verkningsmekanismerna hos de vanligaste substanserna, samt dess effekter på kort och lång sikt. Psykologiska och neurovetenskapliga perspektiv på uppkomst, vidmakthållande och tillfriskande från beroende och psykologiska behandlas, liksom riskfaktorer för substansberoende.
Övrigt innehåll är:
Aktuella diagnoser på området tillsammans med prevalens och epidemiologi för substansrelaterade problem behandlas, liksom samsjuklighet mellan substansberoende och andra psykiatriska tillstånd. Psykologisk behandling (baserad på Kognitiv beteendeterapi /KBT samt Motivational Interviewing /MI av alkoholberoende patienter, som är den största patientgruppen. Översikt över andra behandlingsmetoder inklusive läkemedelsbehandling vid substansberoende.
Slutligen ger kursen en introduktion till en specifik behandlingsmetod vid alkoholberoende, baserad på principerna för KBT. Behandlingen sätts i ett sammanhang för upptäckt, utredning och behandling. En översikt över validerade bedömningsinstrument görs.
Arbetsformer
Kursen inleds med en introduktionsföreläsning och avslutas med en gemensam redovisning och diskussion av patientfall. Arbetsformerna består i övrigt huvudsakligen av självständigt arbete, via inläsning av kurslitteratur och individuella studieuppgifter, samt obligatoriska diskussioner i lärplattform. Ytterligare föreläsningar eller seminarier kan förekomma (såväl fysiska som internetbaserade).
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom två patientfall med individuell muntlig redovisning.
På examinationsuppgiften ges något av betygen Godkänd (G)/Undrkänd (U).
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 269 s. ISBN:9789144097305 LIBRIS-ID:17592822 Sök i biblioteket
Institutionen för klinisk neurovetenskap, 2014 www.alkoholhjalpen.se
Rekommenderad litteratur
2., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 370 s. ISBN:9789144099859 LIBRIS-ID:17225002 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 231 sidor ISBN:9789144117300 LIBRIS-ID:w4s9kvwgt6rtn9cg Sök i biblioteket