Alkohol- och drogberoende - diagnostik och behandling ur ett bio-psykologiskt perspektiv, 7,5 hp
Alcohol and Drug Dependence - Diagnostics and Treatment from a Bio-psychological Perspective, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS038
- Kursens benämning
- Alkohol- och drogberoende - diagnostik och behandling ur ett bio-psykologiskt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2016-10-19
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2021-10-04
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 hp samt minst 15 hp från termin 4.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna definiera nyckelbegrepp inom beroendeområdet
- kunna översiktligt redogöra för verkningsmekanismerna för de vanligaste substanserna samt dess fysiska och psykiska symtom vid påverkan
- kunna översiktligt redogöra för och reflektera över beroendets inverkan på individen utifrån ett biopsykosocialt synsätt
- ha kännedom om prevalens och epidemiologi för beroenderelaterade problem
- ha kännedom om psykologiska och neurovetenskapliga förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av samt tillfrisknande från substansberoende
- ha kännedom om evidensbaserade behandlingsmetoder vid beroendetillstånd
- ha kännedom om vanliga situationer då psykologer kommer i kontakt med individer med substansrelaterade problem och beroende
Innehåll
Kursen ger en översikt över i vilka situationer kliniskt verksamma psykologer kan stöta på problemet med substansberoende eller dess konsekvenser, samt vikten av att identifiera och behandla substansberoende i ett så tidigt skede som möjligt.
Kursen tar upp verkningsmekanismerna hos de vanligaste substanserna, samt dess effekter på kort och lång sikt. Psykologiska och neurovetenskapliga perspektiv på uppkomst, vidmakthållande och tillfriskande från beroende behandlas, liksom riskfaktorer för substansberoende.
Aktuella diagnoser på området tillsammans med prevalens och epidemiologi för substansrelaterade problem behandlas, liksom samsjuklighet mellan substansberoende och andra psykiatriska tillstånd. Psykologisk behandling (baserad på Kognitiv beteendeterapi /KBT) samt Motivational Interviewing /MI av alkoholberoende patienter, som är den största patientgruppen. Översikt över andra behandlingsmetoder inklusive läkemedelsbehandling vid substansberoende.
Slutligen ger kursen en introduktion till en specifik behandlingsmetod vid alkoholberoende, baserad på principerna för KBT. Behandlingen sätts i ett sammanhang för upptäckt, utredning och behandling. En översikt över validerade bedömningsinstrument görs.
Arbetsformer
Kursen inleds med en introduktionsföreläsning och avslutas med en gemensam redovisning och diskussion av patientfall. Arbetsformerna består i övrigt av ca 8 undervisningsdagar under en tvåmånadersperiod, varvat med självständigt arbete via inläsning av kurslitteratur och individuella studieuppgifter, samt obligatoriska skriftliga diskussioner i lärplattform, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
a) individuell muntlig redovisning av två patientfall, ges betyget U eller G
b) obligatoriskt deltagande i skriftlig diskussion via lärplattform
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på muntlig redovisning av patientfall, samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar tillkommer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 269 s. ISBN:9789144097305 LIBRIS-ID:17592822 Sök i biblioteket
Institutionen för klinisk neurovetenskap, 2014 www.alkoholhjalpen.se
Rekommenderad litteratur
2., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 370 s. ISBN:9789144099859 LIBRIS-ID:17225002 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 231 sidor ISBN:9789144117300 LIBRIS-ID:w4s9kvwgt6rtn9cg Sök i biblioteket