Kursplan för

Hälsobeteende i en hållbar värld, 7,5 hp

Health Behaviour in a Sustainable World, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , VT22 , VT24 , VT25
Kurskod
2PS041
Kursens benämning
Hälsobeteende i en hållbar värld
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2019-10-23
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 4.

Mål

Den studerande ska vid avslutad kurs kunna

  • visa kunskap och förståelse för faktorer på samhällsnivå som påverkar individers och gruppers hälsa och möjligheter att göra hälsosamma och hållbara livsval
  • analysera och diskutera psykologiska mekanismer som kan begränsa eller skapa möjligheter för ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet
  • tillämpa beteendevetenskapliga modeller och begrepp för att förklara den yttre miljöns påverkan på individers och gruppers hälsorelaterade beteenden
  • definiera och redogöra för några generella drag i människans sätt att ta till sig information och fatta beslut
  • känna till och diskutera ett antal psykologiska mekanismer som påverkar samspelet såväl mellan individer såväl som mellan grupper
  • analysera och diskutera aktuella samhällsfenomen utifrån psykologiska teorier och modeller
  • visa förmåga att reflektera kring egna åsikter och värderingar utifrån psykologiska teorier och begrepp

Innehåll

Kursen omfattar kunskap från kognitionspsykologi, socialpsykologi, evolutionspsykologi och inlärningspsykologi och berör ämnen som hälsopromotion, perception och uppmärksamhet, beslutsfattande, beteendeförändring, gruppmekanismer, social påverkan och prosocialitet.

Arbetsformer

Kursen utgår konsekvent från studentaktiverande pedagogiska modeller och innehåller både självstudier och gemensamt lärande i mindre grupper (s.k. "interteaching"). Fokus ligger mer på studentaktivitet i form av seminarier än på traditionella föreläsningar. Föreläsningarna i ett ämne kommer först efter att studenterna själva har arbetat med materialet under ett seminarium och föreläsningen tar då upp det av materialet som studenterna själva upplevt som svårt. Delar av undervisningen sker interaktivt via lärplattform.
 
Obligatoriska undervisningsmoment i form av gruppövningar och seminarier ingår i kursen. Kursen innefattar ca en fysisk träff per vecka utöver aktiviteterna i lärplattformen och inläsning av material.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

I projektgrupper

  • skriftlig rapport och muntlig redovisning av projekt

Individuellt

  • skriftlig reflektionsuppgift

Betygsskala: Godkänd (G)/ Underkänd (U). 
För att få godkänt på kursen krävs betyget G på samtliga examinationsuppgifter.

Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Begränsning i antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.

Kursen kan komma att ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Biglan, Anthony. The nurture effect : how the science of human behavior can improve our lives and our world
Applying Behavioral Insights: Simple Ways to Improve Health Outcomes Hallsworth, M; Snijders, V; Burd, H; Prestt, J; Judah, G; Huf, S; Halpern, D
Kahneman, Daniel Thinking, fast and slow
Marmot, Michael The health gap : the challenge of an unequal world
Sapolsky, Robert M. Behave : the biology of humans at our best and worst
Thaler, Richard H.; Sunstein, Cass R. Nudge : improving decisions about health, wealth and happiness
Social determinants of health : the solid facts Wilkinson, Richard; Marmot, Michael
Wilkinson, Richard; Pickett, Kate The Inner level : how more equal societies reduce stress, restore sanity and improve everybody's well-being

För flertalet titlar gäller att endast vissa kapitel eller delar av boken kommer att ingå i kursmaterialet. Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.