Hälsobeteende i en hållbar värld, 7,5 hp
Health Behaviour in a Sustainable World, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS041
- Kursens benämning
- Hälsobeteende i en hållbar värld
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2019-10-23
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 4.
Mål
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna
- visa kunskap och förståelse för faktorer på samhällsnivå som påverkar individers och gruppers hälsa och möjligheter att göra hälsosamma och hållbara livsval
- analysera och diskutera psykologiska mekanismer som kan begränsa eller skapa möjligheter för ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet
- tillämpa beteendevetenskapliga modeller och begrepp för att förklara den yttre miljöns påverkan på individers och gruppers hälsorelaterade beteenden
- definiera och redogöra för några generella drag i människans sätt att ta till sig information och fatta beslut
- känna till och diskutera ett antal psykologiska mekanismer som påverkar samspelet såväl mellan individer såväl som mellan grupper
- analysera och diskutera aktuella samhällsfenomen utifrån psykologiska teorier och modeller
- visa förmåga att reflektera kring egna åsikter och värderingar utifrån psykologiska teorier och begrepp
Innehåll
Kursen omfattar kunskap från kognitionspsykologi, socialpsykologi, evolutionspsykologi och inlärningspsykologi och berör ämnen som hälsopromotion, perception och uppmärksamhet, beslutsfattande, beteendeförändring, gruppmekanismer, social påverkan och prosocialitet.
Arbetsformer
Kursen utgår konsekvent från studentaktiverande pedagogiska modeller och innehåller både självstudier och gemensamt lärande i mindre grupper (s.k. "interteaching"). Fokus ligger mer på studentaktivitet i form av seminarier än på traditionella föreläsningar. Föreläsningarna i ett ämne kommer först efter att studenterna själva har arbetat med materialet under ett seminarium och föreläsningen tar då upp det av materialet som studenterna själva upplevt som svårt. Delar av undervisningen sker interaktivt via lärplattform.
Obligatoriska undervisningsmoment i form av gruppövningar och seminarier ingår i kursen. Kursen innefattar ca en fysisk träff per vecka utöver aktiviteterna i lärplattformen och inläsning av material.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
I projektgrupper
- skriftlig rapport och muntlig redovisning av projekt
Individuellt
- skriftlig reflektionsuppgift
Betygsskala: Godkänd (G)/ Underkänd (U).
För att få godkänt på kursen krävs betyget G på samtliga examinationsuppgifter.
Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning i antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.
Kursen kan komma att ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Oakland, CA : New Harbinger Publications, 2015. - 252 s. ISBN:9781608829552 LIBRIS-ID:17368961 Sök i biblioteket
Doha, Qatar: World Innovation Summit for Health, 2016
1.ed. : New York : Farrar, Straus and Giroux, 2011 - 499 s. ISBN:9780374275631 LIBRIS-ID:12287875 Sök i biblioteket
London : Bloomsbury, 2016 - 387 s. ISBN:9781632860804 LIBRIS-ID:19884778 Sök i biblioteket
London : Bodley head, 2017 - 790 pages ISBN:978-1-84792-216-8 LIBRIS-ID:20821792 Sök i biblioteket
London : Penguin Books, 2009 - x, 305 p. ISBN:9780141040011 LIBRIS-ID:11864794 Sök i biblioteket
2. ed. : Copenhagen : World Health Organization, cop. 2003 - 31 s. ISBN:92-890-1371-0 LIBRIS-ID:9340364 Sök i biblioteket
London : Allen Lane an imprint of Penguin Books, [2018] - xxv, 324 pages ISBN:9781846147418 LIBRIS-ID:bk7q0wh58z13jzvs Sök i biblioteket
För flertalet titlar gäller att endast vissa kapitel eller delar av boken kommer att ingå i kursmaterialet. Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.