Kursplan för

Hälsopsykologi, 7,5 hp

Health Psychology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Kurskod
2PS053
Kursens benämning
Hälsopsykologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2024-10-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-2 omfattande 60 hp samt minst 15 hp från termin 3.

Student som underkänts i VFU (verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/patienternas/uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Moment 1, Hälsopsykologins grunder
Efter avslutat moment ska studenten kunna

  • beskriva och resonera kring centrala begrepp, modeller och teorier inom hälsopsykologiområdet t ex gällande hälsa, hälsobeteende, placebo, stress, och kropp-själdualism
  • beskriva och resonera kring forskningsmetoder och evidens inom hälsopsykologi
  • redogöra för och resonera kring psykobiologiska perspektiv på sömn, stress, och smärta 
  • redogöra för sjukdomslära gällande vanliga somatiska sjukdomar och deras patofysiologi, samt relationen mellan sjukdom/ patofysiologi och psykologiska/ beteendemässiga faktorer
  • beskriva metoder centrala för hälsobeteendeförändring och beteendemedicinsk behandling 
  • integrera kunskap från hälsopsykologi och sjukdomslära för att beskriva, analysera och föreslå åtgärder utifrån en given kontext.

Moment 2, Tillämpad hälsopsykologi
Efter avslutat moment ska studenten kunna

  • utifrån egna iakttagelser beskriva tillämpat arbete inom hälsopsykologins område
  • beskriva och reflektera kring vilka teorier och antaganden som ligger bakom det praktiska arbetet i verksamheten samt reflektera över svårigheter och möjligheter med implementering av evidensbaserad vård
  • identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar i verksamheten
  • reflektera kring om och hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa och/eller forskning av hög kvalitet.

Innehåll

Kursen består av följande två moment:

Hälsopsykologins grunder, 6.0 hp

Betygsskala: VU

I kursens första moment diskuteras centrala begrepp och modeller inom hälsopsykologi, exempelvis kring stress och hälsa, liksom psykobiologiska perspektiv på smärta, stress och sömn. Vidare diskuteras metoder för att påverka beteende/ livsstil t ex vid preventivt arbete och beteendemedicinsk behandling. Alternativ- och komplementärmedicin berörs kortfattat. Studenterna arbetar med sjukdomslära om vanliga sjukdomar t ex patofysiologi, fysiska och psykiska symptom, risk- och friskfaktorer och deras mekanismer, och livsstilsrelaterade åtgärder.

Tillämpad hälsopsykologi, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Momentets första del utgörs av auskultation inom för hälsopsykologin relevant yrkesverksamhet, t ex psykologisk behandling inom somatisk vård, förebyggande hälsoarbete eller hälsopsykologisk forskning. Den avslutande delen utgörs av redovisning och diskussion kring iakttagelser av verksamhetens arbete, samt en analys av vilka teorier och metoder som ligger till grund för arbetet på auskultationsplatsen.

Arbetsformer

Undervisningen består av lärarledda föreläsningar och seminarier med vissa praktiska inslag.

Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".

Examination

Kursen examineras på följande sätt:
 
Moment 1, Hälsopsykologins grunder
a) skriftlig tentamen, ges betyget U, G eller VG
b) obligatoriskt grupparbete i sjukdomslära
c) aktivt deltagande i obligatoriskt seminarium om stress

På momentet ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på momentet krävs G på tentamen, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.
För betyget VG på momentet krävs VG på tentamen, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.

Moment 2, Tillämpad hälsopsykologi
a) obligatoriskt deltagande i auskultation
b) skriftlig rapport, ges betyget U eller G
b) obligatoriskt deltagande i diskussionsseminarium.

På momentet ges något av betygen U eller G.
För betyget G på momentet krävs G på skriftlig rapport, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.

Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på hel kurs krävs G på båda momenten.
För betyget VG på hel kurs krävs VG på moment 1 och G på moment 2.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.  

Begränsning i antalet VIL-tillfällen
Vad gäller auskultationen, som är verksamhetsintegrerat lärande (VIL), begränsas antalet gånger en student har rätt att auskultera till två (2) gånger.

Riktlinjer vid avbrytande av VIL/ VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students auskultation om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller patienternas/ klienternas/ uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/ sjukvården riskeras. När auskultationen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns och att ett auskultationstillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt auskultationstillfälle.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.

Litteratur och övriga läromedel

Övrig litteratur enligt lärarens anvisningar.

Morrison, James R. When psychological problems mask medical disorders : a guide for psychotherapists
Sand, olav; et al Människokroppen : Fysiologi och anatomi

Obligatorisk litteratur - VÄLJ själv en (1) av följande två böcker

Ogden, Jane Health Psychology
Morrison, Val; Bennett, Paul An introduction to health psychology