Kursplan för

Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 2 - kognitiv beteendeterapi, 2 hp

Psychiatric diagnostics and theory specific assessment 2 - cognitive behavioural therapy, 2 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT034
Kursens benämning
Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 2 - kognitiv beteendeterapi
Hp
2 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för Psykoterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2008-10-28
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-02-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2009

Särskild behörighet

Godkänt på föregående termins kurs Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1, är en förutsättning för att delta i denna kurs.

Mål

Kunskap och förståelse
- redogöra för psykiatriska diagnostikmetoder såsom DSM IV och hur de är uppbyggda
- redogöra för aktuell kunskap om fenomenologi, etiologi, förlopp och epidemiologi av vissa psykiatriska syndrom
- översiktligt redogöra för några rön inom evolutionspsykologin
- översiktligt redogöra för några rön inom neuropsykologi/neurovetenskap
Färdigheter och förmågor
- använda sig av olika diagnostiska instrument för diagnosticering av psykiska störningar för några patientgrupper
- använda det vanligaste diagnossystemet inom psykiatri i kommunikation med andra yrkesgrupper
- kunna upprätta funktionella beteendeanalyser baserade på inlärningspsykologiska principer
Värderingar och förhållningssätt
- relatera utvecklingspsykologiska kunskaper till viss psykopatologi.
- förklara, samt ta ställning till användbarheten av ett utvecklingspsykopatologiskt perspektiv i relation till aktuell kognitiv beteendeterapi i vissa sjukdomsgrupper
- diskutera och värdera olika konceptualiseringsmodeller av psykologiska problem

Innehåll

- diagnostiska hjälpmedel/manualer
- psykopatologi: fenomenologi, etiologi, förlopp och epidemiologi och dess relation till psykoterapi
- neuropsykologi och dess relation till psykoterapi
- evolutionspsykologi
- utvecklingspsykologi och utvecklingspsykopatologi
- konceptualisering av psykologiska problem med inlärningspsykologi

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer av olika diagnostiska hjälpmedel och gruppövningar med inslag av praktisk färdighetsträning.

Examination

Examination kan ske individuellt eller i grupp i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov, t ex videoinspelningar av diagnostiska intervjuer.
Vid underkänt ges ytterligare 5 tentamenstillfällen.
All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro under kursen kan den inte godkännas. Student som inte erhållit betyget Godkänd på grund av för hög frånvaro ges tillfälle att ta igen detta moment vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Case formulation in cognitive behaviour therapy : The treatment of challenging and complex cases Tarrier, Nicholas
Eikeseth, Svein edt; Svartdal, Frode edt; Torhell, Sven-Erik Tillämpad beteendeanalys
Haynes, Stephen N. edt; Heiby, Elaine M.edt; Hersen, Michel edt in chief Comprehensive handbook of psychological assessmentn Vol. 3 Behavioral assessment
Handbok : SCID-I och SCID-II för DSM-IV First, Michael B.

Referenslitteratur

Diagnostic and statistical manual of mental disorders : DSM-IV-TR