Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv terapi, 9 hp

Psychotherapeutic theories and methods 3 - cognitive therapy, 9 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT035
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv terapi
Hp
9 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för Psykoterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2009-03-31
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-02-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen och grundläggande psykoterapeututbildning, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng och grundläggande psykoterapeututbildning

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.

Den sökande skall ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarandeuppgifter

Mål

Kunskap och förståelse
- redovisa fördjupade kunskaper och förståelse för tillämpningen av kognitivt-beteendeterapeutiska metoder när man arbetar med psykoterapi med olika avnämargrupper - barn och ungdomar, vuxna, familjer, grupper, organisationer - i ett livsloppsperspektiv
- visa fördjupad kunskap och förståelse för relevanta samhälls- och familjeförhållanden som påverkar individer och grupper
- uppvisa förståelse för neuropsykologiska, psykosomatiska och stressrelaterade störningar

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att kunna problematisera, konceptualisera och planera för behandlingsinsatser i ett livsloppsperspektiv
- visa förmåga att kunna problematisera, konceptualisera och planera för behandlingsinsatser på de neuropsykologiska, psykosomatiska och stressrelaterade områdena
- visa förmåga att på ett fördjupat sätt integrera kognitiva/kognitiva beteendeterapeutiska kunskaper och klinisk tillämpning
- redogöra för metodöverväganden för valet av kognitiva resp. beteendeterapeutiska interventioner samt olika behandlingsmodeller/manualer
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utvecklingen av yrket och verksamheten

Värderingar och förhållningssätt
- reflektera över evidensläget och hur detta knyts an till terapeutiska strategier och tekniker i ett kognitivt/kognitivt beteendeterapeutiskt arbetssätt
- och väga etiska aspekter i den terapeutiska situationen
- väga perspektiv om mänskliga rättigheter i det terapeutiska arbetet och vad det får för konsekvenser för patienter och deras anhöriga
- väga betydelsen av respekt för patienters psykiska och fysiska funktionshinder, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, ålder, kön, sociala/utbildningsmässig tillhörighet samt vilka konsekvenser det får för terapeutens empatiska förmåga och behovet av att identifiera de egna behoven av ytterligare kunskap och fortlöpande kompetensutveckling
- väga de egna akademiska utvecklingsbehoven för den blivande yrkesrollen mot bakgrund av vetenskapliga och samhälleliga förändringar samt vårdgivares beställning

Innehåll

Kursen omfattar teorier om olika typer av problem utifrån såväl individualterapeutiskt, som grupp-, organisations- resp. familjeperspektiv. Kursen innehåller problem som uppstår i samspel med samhället samt under ett livsperspektiv. En fortsatt och fördjupad tillämpning ingår av centrala teorier och modeller som grund för kognitiv informationsprocessteori och konceptualisering, samt inlärningspsykologi och beteendeanalys som grund för interventioner.

Kursen har två moment.

Psykoterapeutisk behandling ur ett livsloppsperspektiv..., 6.0 hp

Betygsskala: GU

Moment  innehåller bla:

Psykoterapi med barn, ungdomar, vuxna, äldre vuxna individuellt/i grupp/i en organisation/i familjen. Bedömning. Planering. Behandling. Praktisk tillämpning av kognitiv terapi och kognitiv beteendeterapi/inom det breda KBT-fältet på dessa störningar. Etiska aspekter på det psykoterapeutiska arbetet.

Neurovetenskap och psykosomatik i det psykoterapeutiska a..., 3.0 hp

Betygsskala: GU

Moment innehåller bla:

Neuropsykologiska, psykosomatiska, och stressrelaterade störningar. Bedömning. Planering. Behandling. Praktisk tillämpning av kognitiv terapi och kognitiv beteendeterapi/det breda KBT-fältet på dessa störningar. Etiska aspekter på det psykoterapeutiska arbetet.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar i grupp samt seminarier.

Examination

Kursen examineras vid två tillfällen, moment 1 i slutet av termin 5, moment 2 i mitten av termin 6. Examinationerna innefattar fullgörande av individuella hemskrivningar, videoredovisning/ar, samt praktiska demonstrationer i grupp.
Undervisningen kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna, t.ex. i form av individuella skriftliga inlämningsuppgifter och gruppredovisningar.

Vid underkänt ges ytterligare fem tentamenstillfällen.

All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro under momentet kan det inte godkännas. Student som inte erhållit betyget Godkänd på grund av för hög frånvaro ges tillfälle att ta igen detta moment vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student skall lämna in intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell/aktuella termin/terminer har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar enligt kursledningens anvisningar tillkommer

Burnout in the working population: relations to psychosocial work factors. Lindblom, KM; Linton, SJ; Fideli, C; Bryngelsson, IL
Compassion : conceptualisations, research, and use in psychotherapy Gilbert, Paul
Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter Sverne, Tor
Grawe, Klaus Neuropsychotherapy : how the neurosciences inform effective psychotherapy
Grossi, Giorgio Hantera din stress med kognitiv beteendeterapi
Hofmann, Stefan The importance of culture in cognitive and behavioral practice.
Integrating psychosocial and behavioral interventions to achieve optimal rehabilitation outcomes. Sullivan, MJ; Feuerstein, M; Gatchel, R; Linton, SJ; Pransky, G (2005) s. 475-489.

Internet versus group cognitive-behavioral treatment of distress associated with tinnitus: a randomized controlled trial. Kaldo, V; Levin, S; Widarsson, J; Larsen, HC; Andersson, G
Linton, Steven James Att förstå patienter med smärta
Safren, Steven A. Mastering your adult ADHD--therapist guide : a cognitive behavioral treatment program
Social phobia in Swedish adolescents: Prevalence and gender differences. Gren-Landell, M; Tillfors, M; Furmark, T; Bohlin, G; Andersson, G; Svedin, CG (2009) Vol 44 (1), pp. 1-7.

Vowles, K E; Loebach Wetherell, J; Sorrell, J T Cognitive and Behavioral Practice : Targeting acceptance, mindfulness, and values-based action in chronic pain : Findings of two preliminary trials of an outpatient group-based intervention
Öst, Lars-Göran Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin

Referenslitteratur

Andersson, G.; Cuijpers, P. Pros and cons of online cognitive-behavioural therapy. (2008) s. 270-271.

Andersson, Gerhard Ut ur depression och nedstämdhet med kognitiv beteendeterapi Bergström, Jan
Case formulation in cognitive behaviour therapy : The treatment of challenging and complex cases Tarrier, Nicholas
Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
Contemporary cognitive therapy : theory, research, and practice Leahy, Robert L.
Duvner, Tore ADHD : impulsivitet, överaktivitet, koncentrationssvårigheter
Hayes, Steven C.; Follette, Victoria M.; Linehan, Marsha Mindfulness and acceptance : Expanding the cognitive-behavioral tradition
Holmqvist, Rolf; Philips (red.), Björn Vad är verksamt i psykoterapi
Leahy, Robert L. Cognitive therapy techniques : A practitioner's guide
Novak, Gary; Peláez, Martha B. Child and adolescent development : a behavioral systems approach
Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy Bennett-Levy, James
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Roche, B.; Forsyth, J.P.; Maher, E. The impact of demand characteristics on brief acceptance - and control-based interventions for pain tolerance. (2007) s. 381-393.

Salkovskis, Paul M. (Ed.) Trends in cognitive and behavioural therapies
The therapeutic relationship in the cognitive behavioral psychotherapies Gilbert, Paul (Ed.); Leahy, Robert L. (Ed.)