Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv terapi, 9 hp
Psychotherapeutic theories and methods 3 - cognitive therapy, 9 credits- Kurskod
- 2PT035
- Kursens benämning
- Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv terapi
- Hp
- 9 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykoterapeutprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-03-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2018-02-21
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen och grundläggande psykoterapeututbildning, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng och grundläggande psykoterapeututbildning
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande skall ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarandeuppgifter
Mål
Kunskap och förståelse
- redovisa fördjupade kunskaper och förståelse för tillämpningen av kognitivt-beteendeterapeutiska metoder när man arbetar med psykoterapi med olika avnämargrupper - barn och ungdomar, vuxna, familjer, grupper, organisationer - i ett livsloppsperspektiv
- visa fördjupad kunskap och förståelse för relevanta samhälls- och familjeförhållanden som påverkar individer och grupper
- uppvisa förståelse för neuropsykologiska, psykosomatiska och stressrelaterade störningar
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att kunna problematisera, konceptualisera och planera för behandlingsinsatser i ett livsloppsperspektiv
- visa förmåga att kunna problematisera, konceptualisera och planera för behandlingsinsatser på de neuropsykologiska, psykosomatiska och stressrelaterade områdena
- visa förmåga att på ett fördjupat sätt integrera kognitiva/kognitiva beteendeterapeutiska kunskaper och klinisk tillämpning
- redogöra för metodöverväganden för valet av kognitiva resp. beteendeterapeutiska interventioner samt olika behandlingsmodeller/manualer
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utvecklingen av yrket och verksamheten
Värderingar och förhållningssätt
- reflektera över evidensläget och hur detta knyts an till terapeutiska strategier och tekniker i ett kognitivt/kognitivt beteendeterapeutiskt arbetssätt
- och väga etiska aspekter i den terapeutiska situationen
- väga perspektiv om mänskliga rättigheter i det terapeutiska arbetet och vad det får för konsekvenser för patienter och deras anhöriga
- väga betydelsen av respekt för patienters psykiska och fysiska funktionshinder, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, ålder, kön, sociala/utbildningsmässig tillhörighet samt vilka konsekvenser det får för terapeutens empatiska förmåga och behovet av att identifiera de egna behoven av ytterligare kunskap och fortlöpande kompetensutveckling
- väga de egna akademiska utvecklingsbehoven för den blivande yrkesrollen mot bakgrund av vetenskapliga och samhälleliga förändringar samt vårdgivares beställning
Innehåll
Kursen omfattar teorier om olika typer av problem utifrån såväl individualterapeutiskt, som grupp-, organisations- resp. familjeperspektiv. Kursen innehåller problem som uppstår i samspel med samhället samt under ett livsperspektiv. En fortsatt och fördjupad tillämpning ingår av centrala teorier och modeller som grund för kognitiv informationsprocessteori och konceptualisering, samt inlärningspsykologi och beteendeanalys som grund för interventioner.
Kursen har två moment.
Psykoterapeutisk behandling ur ett livsloppsperspektiv..., 6.0 hp
Moment innehåller bla:
Psykoterapi med barn, ungdomar, vuxna, äldre vuxna individuellt/i grupp/i en organisation/i familjen. Bedömning. Planering. Behandling. Praktisk tillämpning av kognitiv terapi och kognitiv beteendeterapi/inom det breda KBT-fältet på dessa störningar. Etiska aspekter på det psykoterapeutiska arbetet.
Neurovetenskap och psykosomatik i det psykoterapeutiska a..., 3.0 hp
Moment innehåller bla:
Neuropsykologiska, psykosomatiska, och stressrelaterade störningar. Bedömning. Planering. Behandling. Praktisk tillämpning av kognitiv terapi och kognitiv beteendeterapi/det breda KBT-fältet på dessa störningar. Etiska aspekter på det psykoterapeutiska arbetet.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar i grupp samt seminarier.
Examination
Kursen examineras vid två tillfällen, moment 1 i slutet av termin 5, moment 2 i mitten av termin 6. Examinationerna innefattar fullgörande av individuella hemskrivningar, videoredovisning/ar, samt praktiska demonstrationer i grupp.
Undervisningen kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna, t.ex. i form av individuella skriftliga inlämningsuppgifter och gruppredovisningar.
Vid underkänt ges ytterligare fem tentamenstillfällen.
All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro under momentet kan det inte godkännas. Student som inte erhållit betyget Godkänd på grund av för hög frånvaro ges tillfälle att ta igen detta moment vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student skall lämna in intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell/aktuella termin/terminer har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar enligt kursledningens anvisningar tillkommer
2006 Int. J. Behav. Med., 2006, 13 (1), pp. 51-59.
1. ed. : New York, NY : Brunner-Routledge, 2005 - xii, 403 s. ISBN:1-58391-982-1 (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID:9541019 s. 1-74, s. 121-217, s. 239-352. Sök i biblioteket
[Ny, uppdaterad och bearb. utg.] : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 319 s. ISBN:978-91-44-02205-5 LIBRIS-ID:10233371 Sök i biblioteket
Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum, 2007. - xxiv, 476 p. ISBN:0-8058-6122-X (alk. paper) LIBRIS-ID:10639923 URL: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0705/2007270471-d.html s. 349-424. Sök i biblioteket
Stockholm : Viva, 2008 - 277 s. ISBN:978-91-85675-22-7 (inb.) LIBRIS-ID:10735691 URL: http://194.68.4.214/bilder/b/9789185675227.jpg (valda delar) Sök i biblioteket
2006 Ingår i: Hofmann, Stefan Sidor0: The importance of culture in cognitive and behavioral practice. 2005 Ingår i: Journal of occupational rehabilitation. Sullivan, MJ; Feuerstein, M; Gatchel, R; Linton, SJ; Pransky, G 2008 Behav.Ther. 2008, 39(4), pp.348-359. Lund : Studentlitteratur, 2005 - 370 s. ISBN:91-44-03386-9 LIBRIS-ID:9987550 (valda delar) Sök i biblioteket New York : Oxford University Press, 2005. - 152 s. ISBN:978-0-19-518818-9 LIBRIS-ID:9796971 (valda delar) Sök i biblioteket 2009 Ingår i: Sidor0: Social psychiatry and psychiatric epidemiology Gren-Landell, M; Tillfors, M; Furmark, T; Bohlin, G; Andersson, G; Svedin, CG [Amsterdam] : Elsevier, 2009 LIBRIS-ID:11242398 URL: http://link.libris.kb.se/sfxkib?url_ver=Z39.88-2004&ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/sfxit.com:opac_856&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=954925605814&svc_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:sch_svc&z Tillgänglig för användare inom Karolinska institutetz Elsevier SD Backfile Psychology:Full Textz Elsevier ScienceDirect:Full Text vol. 16, pp. 49-58. Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 288 s. ISBN:91-27-10947-X (inb.) LIBRIS-ID:9989145 s. 11-125, s. 143-160, s. 227-277. Sök i biblioteket
Referenslitteratur
2008 Ingår i: British journal of psychiatry.
Stockholm : Viva, 2007 - [5] s., s. 8-262 ISBN:978-91-85675-06-7 (inb.) LIBRIS-ID:10417321 URL: http://194.68.4.214/bilder/b/9185675067.jpg Sök i biblioteket
New York, N.Y. : Routledge, 2006 - 382 s. ISBN:978-1-58391-840-1 (inb.) LIBRIS-ID:10163007 Sök i biblioteket
4. ed. : New York : Guilford Press, cop. 2008 - 722 s. ISBN:978-1-59385-572-7 LIBRIS-ID:10654616 Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, cop. 2004 - xvi, 416 s. ISBN:1-59385-062-X (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID:9510458 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 - 140 s. ISBN:91-47-04913-8 LIBRIS-ID:7284585 Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, cop. 2004 - 319 s. ISBN:1-59385-066-2 (hardcover) LIBRIS-ID:9459931 Sök i biblioteket
Liber, 2008 - 256 s. ISBN:91-47-08441-3 LIBRIS-ID:10921753 URL: http://www.liber.se/productimage/large/4708441o.jpg Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, 2003 - 347 s. ISBN:1-57230-905-9 (paper) LIBRIS-ID:9199838 Sök i biblioteket
Thousand Oaks, CA : Sage, c2004. - 605 s. ISBN:0-7619-2698-4 (pbk.) LIBRIS-ID:8986943 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s. ISBN:91-44-04374-0 LIBRIS-ID:10082183 Sök i biblioteket
2007 Ingår i: Cognitive and behavioral practice.
Chichester : John Wiley & Sons, 1996 - 162 s. ISBN:0-471-96172-8 (cased) LIBRIS-ID:4984807 Sök i biblioteket
London : Routledge, 2007 - 292 s. ISBN:978-0-415-38437-7 (hbk.) LIBRIS-ID:10411738 Sök i biblioteket