Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi, 10,5 hp

Psychotherapeutic theories and methods 1 - cognitive behavioural therapy, 10,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT046
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
10,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för Psykoterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2009-03-31
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-02-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning eller motsvarande.

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut som har den aktuella inriktningen.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Mål

Kunskap och förståelse
Ingående kunna redogöra för begrepp och teori vad gäller inlärningspsykologi i relation till psykopatologi och behandling
Ingående kunna redogöra för socialpsykologi i relation till psykopatologi och behandling
Kunna redogöra för sociala aspekter som positivt och negativt kan påverka inlärning
Kunna redogöra för neuropsykologiska funktioner som har betydelse för inlärning och socialt samspel
Ingående kunna redogöra för processer som leder fram till och upprätthåller specifika psykiska svårigheter, med tonvikt på specifik och social fobi, panikstörning, samt depression
Kunna redogöra för olika behandlingsprinciper och interventioner som är tillämpliga vid ovanstående svårigheter, samt kritiskt granska dessa ur ett vetenskapligt perspektiv
Kunna redogöra för aktuell lagstiftning som styr psykoterapeuters yrkesverksamhet
Kunna redogöra för etiska problemställningar av betydelse för psykoterapi
Kunna redogöra för patientjournalens funktion och uppbyggnad

Färdigheter och förmågor
Visa förmåga till att kunna operationalisera psykiskt lidande och mäta beteende, samt tillämpa det på ett pedagogiskt sätt
Visa förmåga att baserat på inlärnings-, social- och neuropsykologi kunna utföra beteendeanalyser och fallkonceptualisering
Visa färdigheter vad gäller att formulera konkreta och mätbara behandlingsmål
Visa färdighet att planera behandling med hänsyn till både forskningsresultat och patientens individuella behov
Visa förmåga att pedagogiskt förklara principer kring uppkomst och vidmakthållande av specifik och social fobi, panikstörning och depression, informera och ge feedback
Visa förmåga att pedagogiskt förklara psykoterapeutens skyldigheter vad gäller sekretess, informerat samtycke och tystnadsplikt
Utveckla metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande

Värderingar och förhållningssätt
Förstå betydelsen av yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet
Kunna uppmärksamma personliga värderingar som kan påverka genomförande av behandling
Företräda värderingar som leder till att man tar eget ansvaret för fortsatt och kontinuerlig kunskapsinhämtning
Företräda värderingar som innebär att i yrkesutövandet inte diskriminera någon pga dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder

Innehåll

Kursen har två moment.

Psykoterapeutiska teorier och metoder samt föreskrifter ..., 6.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet ges under termin 1 och fokuserar på inlärnings- och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi. Dessutom behandlas frågor om beteendeanalys och fallkonceptualisering, samt behandlingsstrategi. Pedagogiska aspekter av behandlingsarbetet betonas. Särskilt kommer psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid specifik och social fobi, panikstörning och depression behandlas. Slutligen avhandlas etiska riktlinjer, forskning om etik, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet.

Psykopterapeutiska teorier och metoder, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet ges under termin 2 och utgör en fortsättning och fördjupning av föregående termins arbete. Socialpsykologiska aspekters betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi fokuseras och integreras med kunskaperna om inlärnings- och neuropsykologi. Kunskaper om beteendeanalys/fallkonceptualisering, behandlingsmål och behandlingsstrategier, samt psykoterapeutens pedagogiska förmågor fördjupas. Psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid specifik och social fobi, panikstörning och depression är fortsatt i fokus.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av problembaserat lärande (PBL) genom studentaktiva seminarier och föreläsningar. En del av seminarierna kommer att utgöras av praktiska övningar i form av rollspel och video- eller audioinspelade tillämpningar av metoder och tekniker.

Examination

Examinationen innefattar individuell hemskrivning, salsskrivning, gruppredovisningar samt praktiska demonstrationer.
Undervisningen kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna.

Vid underkänt ges ytterligare fem tentamenstillfällen. All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro kan kursen inte godkännas.
Om studenten inte är godkänd vid terminens slut, måste hon/han gå om kursen. Studenten kan gå om kursen en gång.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Baldwin, John D.; Baldwin, Janice I. Behavior principles in everyday life
Kolb, B.; Whishaw, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Social psychology : handbook of basic principles Kruglanski, Arie W.; Higgins, E. Tory