Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi, 10,5 hp
Psychotherapeutic theories and methods 1 - cognitive behavioural therapy, 10,5 credits- Kurskod
- 2PT046
- Kursens benämning
- Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 10,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykoterapeutprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-03-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2018-02-21
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning eller motsvarande.
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut som har den aktuella inriktningen.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Mål
Kunskap och förståelse
Ingående kunna redogöra för begrepp och teori vad gäller inlärningspsykologi i relation till psykopatologi och behandling
Ingående kunna redogöra för socialpsykologi i relation till psykopatologi och behandling
Kunna redogöra för sociala aspekter som positivt och negativt kan påverka inlärning
Kunna redogöra för neuropsykologiska funktioner som har betydelse för inlärning och socialt samspel
Ingående kunna redogöra för processer som leder fram till och upprätthåller specifika psykiska svårigheter, med tonvikt på specifik och social fobi, panikstörning, samt depression
Kunna redogöra för olika behandlingsprinciper och interventioner som är tillämpliga vid ovanstående svårigheter, samt kritiskt granska dessa ur ett vetenskapligt perspektiv
Kunna redogöra för aktuell lagstiftning som styr psykoterapeuters yrkesverksamhet
Kunna redogöra för etiska problemställningar av betydelse för psykoterapi
Kunna redogöra för patientjournalens funktion och uppbyggnad
Färdigheter och förmågor
Visa förmåga till att kunna operationalisera psykiskt lidande och mäta beteende, samt tillämpa det på ett pedagogiskt sätt
Visa förmåga att baserat på inlärnings-, social- och neuropsykologi kunna utföra beteendeanalyser och fallkonceptualisering
Visa färdigheter vad gäller att formulera konkreta och mätbara behandlingsmål
Visa färdighet att planera behandling med hänsyn till både forskningsresultat och patientens individuella behov
Visa förmåga att pedagogiskt förklara principer kring uppkomst och vidmakthållande av specifik och social fobi, panikstörning och depression, informera och ge feedback
Visa förmåga att pedagogiskt förklara psykoterapeutens skyldigheter vad gäller sekretess, informerat samtycke och tystnadsplikt
Utveckla metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande
Värderingar och förhållningssätt
Förstå betydelsen av yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet
Kunna uppmärksamma personliga värderingar som kan påverka genomförande av behandling
Företräda värderingar som leder till att man tar eget ansvaret för fortsatt och kontinuerlig kunskapsinhämtning
Företräda värderingar som innebär att i yrkesutövandet inte diskriminera någon pga dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
Innehåll
Kursen har två moment.
Psykoterapeutiska teorier och metoder samt föreskrifter ..., 6.0 hp
Momentet ges under termin 1 och fokuserar på inlärnings- och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi. Dessutom behandlas frågor om beteendeanalys och fallkonceptualisering, samt behandlingsstrategi. Pedagogiska aspekter av behandlingsarbetet betonas. Särskilt kommer psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid specifik och social fobi, panikstörning och depression behandlas. Slutligen avhandlas etiska riktlinjer, forskning om etik, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet.
Psykopterapeutiska teorier och metoder, 4.5 hp
Momentet ges under termin 2 och utgör en fortsättning och fördjupning av föregående termins arbete. Socialpsykologiska aspekters betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi fokuseras och integreras med kunskaperna om inlärnings- och neuropsykologi. Kunskaper om beteendeanalys/fallkonceptualisering, behandlingsmål och behandlingsstrategier, samt psykoterapeutens pedagogiska förmågor fördjupas. Psykoterapeutiska metoder och färdigheter tillämpliga vid specifik och social fobi, panikstörning och depression är fortsatt i fokus.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av problembaserat lärande (PBL) genom studentaktiva seminarier och föreläsningar. En del av seminarierna kommer att utgöras av praktiska övningar i form av rollspel och video- eller audioinspelade tillämpningar av metoder och tekniker.
Examination
Examinationen innefattar individuell hemskrivning, salsskrivning, gruppredovisningar samt praktiska demonstrationer.
Undervisningen kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna.
Vid underkänt ges ytterligare fem tentamenstillfällen. All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro kan kursen inte godkännas.
Om studenten inte är godkänd vid terminens slut, måste hon/han gå om kursen. Studenten kan gå om kursen en gång.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, cop. 2001 - viii, 407 p. ISBN:0-13-087376-4 (hft.) LIBRIS-ID:8275497 Boken är slut på förlaget. En ny upplaga (5e) ska ges ut under våren 2009. Om det inte sker byts titeln ut mot en annan bok. Sök i biblioteket
6th edition : New York : Worth Publicers, 2008
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s. ISBN:91-44-04374-0 LIBRIS-ID:10082183 Sök i biblioteket
2. ed. : New York : Guilford Press, 2007 - 1010 s. ISBN:1-57230-918-0 (inb.) LIBRIS-ID:10472544 En elektronisk version finns på KIs bibliotek tillgänglig för studenter och personal. Sök i biblioteket