Psykoterapi under handledning samt arbetsförlagd praktik 5 - kognitiv beteendeterapi, 2 hp
Psychotherapy Under Supervision and Applied Practices 5 - Cognitive Behavioural Therapy, 2 credits- Kurskod
- 2PT071
- Kursens benämning
- Psykoterapi under handledning samt arbetsförlagd praktik 5 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 2 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2018-02-21
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Godkänt på föregående termins kurs Psykoterapi under handledning samt arbetsplatsförlagd praktik 4, är en förutsättning för att delta i denna kurs.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten i samband med patienter som har diagnostiserats med psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, komplexa kognitiva funktionsnedsättningar eller svårare personlighetssyndrom kunna:
- redogöra för behandlingsprinciper och evidensbaserade manualiserade metoder som är tillämpliga vid ovanstående tillstånd
- redogöra för faktorer som bör vägleda val av behandlingsmål i samband med ovanstående diagnoser och eventuell samsjuklighet
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten för patienter som har diagnostiserats med psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, komplexa kognitiva funktionsnedsättningar eller svårare personlighetssyndrom kunna:
- utföra beteendeanalys/konceptualisering av aktuell problematik
- operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, och planera behandling
- göra diagnostiska iakttagelser och utifrån dessa formulera behandlingsmål
- vid komplex samsjuklighet formulera patientens problem och tillsammans med patienten komma överens om en behandlingsplan
- formuler en tydligt behandlingsöverenskommelse och följa den
- omformulera behandlingsplanen vid behov för att bättre kunna uppnå behandlingsmålen
- i genomförande av behandling visa kännedom om sjukdomsförlopp och effekter av farmakologisk behandling
- planera och genomföra behandling i samverkan med patientens övriga kliniska sammanhang
- beskriva sin egen kunskap och kunskapsbrister på det aktuella området för handledare och medstudenter
- etablera en god handledarrelation, vilket inkluderar att lyssna på information och feedback, samt att följa handledarens råd
- dokumentera sitt behandlingsarbete genom sessionsrapporter, behandlingsrapport och journalanteckningar
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten för patienter som har diagnostiserats med psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, komplexa kognitiva funktionsnedsättningar eller svårare personlighetssyndrom kunna:
- förhålla sig professionellt gentemot patienter och deras närstående
- argumentera för användningen av olika metoder för att bedöma behandlingens progression
- analysera betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och hur det påverkar den egna friheten som behandlare
- granska den egna aktiviteten för kunskapsgenereringen i handledningsgruppen
- granska behandlingens genomförande med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar
- resonera kring egna och andras värderingar i samband med psykoterapeutisk behandling
Innehåll
Kursens syfte är att ge erfarenhet av att under handledning bedriva kognitiv beteendeterapi med klienter diagnostiserad med någon/några av diagnoserna psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, komplexa kognitiva funktionsnedsättningar eller svårare personlighetssyndrom. Tonvikt kommer att läggas på val av behandlingsmål och strategier, samt manualiserade och evidensbaserade behandlingar vid komplex samsjuklighet.
Arbetsformer
Undervisning ges i form av grupphandledning i grupp om ca 4 studenter. För att optimera möjligheterna till adekvat återkoppling från handledaren används video- och ljudbandsupptagningar av psykoterapisessionerna. Skriftliga sessionsrapporter görs efter varje session och inför handledningen.
Undervisningen förutsätter att studenten aktivt bidrar med reflektioner kring eget och andra gruppmedlemmars patientmaterial.
Examination
Handledningen är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20 % frånvaro. Examination sker genom handledarens kontinuerliga bedömning av studentens kompetens via inspelade psykoterapisessioner och aktivitet under handledningen, samt genom skriftliga rapporter i form av sessionssammanfattningar och psykoterapisammanfattning efter behandlingsavslut. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att vara godkänd på momentet.
Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4. ed. : New York : Guilford Press, cop. 2008 - 722 s. ISBN:978-1-59385-572-7 LIBRIS-ID:10654616 Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2002 - 452 s. ISBN:0-19-51446-9 LIBRIS-ID:8718579 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 230 s. ISBN:91-44-06733-X LIBRIS-ID:12133137 Boken ersätter Sverne, T. (2007). Etik och juridik för psykologer. Ny lagstiftning gör att Svernes bok är inaktuell Sök i biblioteket
New York : Guilford Press, cop. 2005 - xvi, 219 s. ISBN:1-59385-104-9 (alk. paper) LIBRIS-ID:9804213 URL: http://www.loc.gov/catdir/bios/guilford051/2004012738.html Sök i biblioteket