Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1 - kognitiv beteendeterapi, 1,5 hp
Psychiatric Diagnostics and Theory Specific Assessment 1 - Cognitive Behavioural Therapy, 1,5 credits- Kurskod
- 2PT075
- Kursens benämning
- Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 1,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2021-05-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng.
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förmåga att bedöma patienters behov av psykoterapeutisk behandling. Dessutom ska studenten öka sin skicklighet i att avgöra om patienten är redo att tillgodogöra sig eventuell behandling.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för journallagstiftning och sjukvårdslagstiftning
- grundläggande redogöra för DSM- och ICD-10-systemen för diagnostik
- grundläggande reflektera över mångfaldsaspekters betydelse vid bedömning
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:
- genomföra strukturerade intervjuer med patienter, samt att sammanfatta och återkoppla till patienter
- genomföra tentativ beteendeanalys/konceptualisering
- föra journal med stöd av sin teamhandledare
- samarbeta och föra dialog med teamhandledare, kollegor och medstudenter; att på ett strukturerat sätt presentera relevant kliniskt material och problemställningar, samt att kunna rekommendera åtgärder
- reflektera över egen kunskap och utvecklingsområden inför teamhandledaren
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:
- förhålla sig professionellt gentemot patienter och deras närstående
- förstå konsekvenser av lagstiftning och de organisatoriska förutsättningarna för det kliniska arbetetinse betydelsen av att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar
Innehåll
Studenterna ska genomföra psykiatrisk diagnostik och psykoterapibedömningar. Teamhandledning och undervisning fokuserar på ramfaktorer i handledningen, journalföring och diagnostiska system, allmän psykoterapibedömning, beteendeanalys och fallkonceptualisering, samt intervju- och samtalsmetodik. Studentens professionella bemötande innebär att vara tydlig med syftet med bedömningssamtalen och att återkoppla resultatet till patienten.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och verkstäder, samt teamhandledning om ca fyra studenter per grupp. Teamhandledning och verkstäder kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna och är obligatoriskt.
Termen teamhandledare avser i denna kurs den kliniska läraren, d.v.s. handledaren på studentens VFU-placering. Termen används för att skilja rollen från funktionen som psykoterapihandledare på kurserna Psykoterapi under handledning 1-6.
Undervisningen förutsätter att studenten aktivt bidrar med reflektioner kring eget och andra gruppmedlemmars patientmaterial.
Examination
Teamhandledningen på kliniken är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20 % frånvaro. Examination sker i teamhandledningen genom kontinuerlig bedömning av:
- Studentens inspelade bedömningssamtal
- Studentens kompetens i teamhandledningen
- Skriftliga rapporter i form av sessionsrapporter och bedömningssammanfattning
- Studentens journalföring under terminen
Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 746 s. ISBN:978-91-44-04026-4 (inb.) LIBRIS-ID:11369004 Sök i biblioteket
Natur & Kultur, 2014 - 300 s. ISBN:9789127121911 (inb.) LIBRIS-ID:16259421 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 217, [1] s. ISBN:91-27-09823-0 (inb.) LIBRIS-ID:9658766 Sök i biblioteket
Journal of Clinical Psychiatry, 71:3, March, 313-326, 2010
Journal of Clinical Psychiatry, 59: suppl 20 22-23, 1998
Fördjupningslitteratur
Lincoln, Neb. : University of Nebraska Press, 2010 - 868 s. ISBN:978-0-910674-61-4 LIBRIS-ID:12108187 Boken finns elektronisk som databas på KIB. Den elektroniska versionen rekommenderas Sök i biblioteket