Kursplan för

Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1 - kognitiv beteendeterapi, 1,5 hp

Psychiatric Diagnostics and Theory Specific Assessment 1 - Cognitive Behavioural Therapy, 1,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , VT14 , HT15
Kurskod
2PT075
Kursens benämning
Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2021-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
  • läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
  • socionomexamen, eller
  • annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng.

För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förmåga att bedöma patienters behov av psykoterapeutisk behandling. Dessutom ska studenten öka sin skicklighet i att avgöra om patienten är redo att tillgodogöra sig eventuell behandling.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för journallagstiftning och sjukvårdslagstiftning
  • grundläggande redogöra för DSM- och ICD-10-systemen för diagnostik
  • grundläggande reflektera över mångfaldsaspekters betydelse vid bedömning

Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • genomföra strukturerade intervjuer med patienter, samt att sammanfatta och återkoppla till patienter
  • genomföra tentativ beteendeanalys/konceptualisering
  • föra journal med stöd av sin teamhandledare
  • samarbeta och föra dialog med teamhandledare, kollegor och medstudenter; att på ett strukturerat sätt presentera relevant kliniskt material och problemställningar, samt att kunna rekommendera åtgärder
  • reflektera över egen kunskap och utvecklingsområden inför teamhandledaren 

Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • förhålla sig professionellt gentemot patienter och deras närstående
  • förstå konsekvenser av lagstiftning och de organisatoriska förutsättningarna för det kliniska arbetetinse betydelsen av att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar

Innehåll

Studenterna ska genomföra psykiatrisk diagnostik och psykoterapibedömningar. Teamhandledning och undervisning fokuserar på ramfaktorer i handledningen, journalföring och diagnostiska system, allmän psykoterapibedömning, beteendeanalys och fallkonceptualisering, samt intervju- och samtalsmetodik. Studentens professionella bemötande innebär att vara tydlig med syftet med bedömningssamtalen och att återkoppla resultatet till patienten.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och verkstäder, samt teamhandledning om ca fyra studenter per grupp. Teamhandledning och verkstäder kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna och är obligatoriskt.

Termen teamhandledare avser i denna kurs den kliniska läraren, d.v.s. handledaren på studentens VFU-placering. Termen används för att skilja rollen från funktionen som psykoterapihandledare på kurserna Psykoterapi under handledning 1-6.

Undervisningen förutsätter att studenten aktivt bidrar med reflektioner kring eget och andra gruppmedlemmars patientmaterial.

Examination

Teamhandledningen på kliniken är obligatorisk.  Studenten godkänns ej vid mer än 20 % frånvaro. Examination sker i teamhandledningen genom kontinuerlig bedömning av:

  • Studentens inspelade bedömningssamtal
  • Studentens kompetens i teamhandledningen
  • Skriftliga rapporter i form av sessionsrapporter och bedömningssammanfattning
  • Studentens journalföring under terminen

Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Psykiatri Herlofson, Jörgen; Ekselius, Lisa
Bäärnhielm, Sofie Transkulturell psykiatri : - en grundbok
D'Elia, Giacomo Det kognitiva samtalet i vården
Sheenan, D.V. Reliability and validity of the MINI international neuropsychiatric interview for children and adolescents
Sheenan, D.V. The Mini-International Neuropsychiatric Interview (M.I.N.I): The Development and Validation of a Structured Diagnostic Psychiatric Interview for DSM-IV and ICD-10

Fördjupningslitteratur

Mental measurements yearbook. The eighteenth mental measurements yearbook Spies, Robert A.