Kursplan för

Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1 - kognitiv beteendeterapi, 1,5 hp

Psychiatric Diagnostics and Theory Specific Assessment 1 - Cognitive Behavioural Therapy, 1,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , VT14 , HT15
Kurskod
2PT075
Kursens benämning
Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller - läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen, eller - annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng. För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kunskap och förståelse Kunna redogöra för journallagstiftning och sjukvårdslagstiftning Grundläggande kunna redogöra för DSM- och ICD-10-systemen för diagnostik Grundläggande kunna reflektera över transkulturella faktorers och genusaspekters betydelse vid bedömning Färdigheter och förmågor Visa förmåga att ställa frågor och följdfrågor Visa viss förmåga till journalföring Visa förmåga att genomföra strukturerade intervjuer, sammanfatta och återkoppla till patienten Visa grundläggande förmåga att genomföra en beteendeanalys/konceptualisering Visa grundläggande kompetens vad gäller mätning och beteendeexperiment Visa förmåga att under handledning kunna rekommendera åtgärd Visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter och deras närstående Visa förmåga att anpassa sig och samarbeta med olika kliniska befattningshavare inom olika kliniska system Visa förmåga att beskriva egen kunskap och brist på sådan för handledare och kollegor Visa förmåga att lyssna på information och feedback från handledaren Visa förmåga att följa handledarens råd Visa förmåga att presentera kliniskt material och problemställningar för handledaren Visa förmåga att formulera relevanta frågor och synpunkter till medstudenternas kliniska material Värderingar och förhållningssätt Förstå konsekvenser av lagstiftning och de organisatoriska förutsättningarna för det kliniska arbetet Inse betydelsen av att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar

Innehåll

Studenterna ska genomföra psykoterapibedömningar och psykiatrisk diagnostik i samtalsserier om ca 3 samtal per patient. Varje student ska bedöma 1 till 2 patienter under terminen. Handledning och undervisning fokuserar på ramfaktorer i handledningen, diagnostiska system, allmän psykoterapibedömning, beteende och fallkonceptualisering, samt intervju- och samtalsmetodik.

Arbetsformer

Undervisning sker dels i klinisk grupphandledning om max 4 studenter per grupp, dels i form av seminarier som omfattar praktiska övningar och rollspel.

Examination

Examination sker genom kontinuerlig bedömning av den studentens kompetens via handledningen, samt genom skriftliga rapporter i form av sessionssammanfattningar och bedömningssammanfattning efter samtalsseriens avslut. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att vara godkänd på momentet. Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Psykiatri Herlofson, Jörgen; Ekselius, Lisa
Case formulation in cognitive behaviour therapy : The treatment of challenging and complex cases Tarrier, Nicholas

Fördjupningslitteratur

Mental measurements yearbook. The eighteenth mental measurements yearbook Spies, Robert A.