Kursplan för

Psykoterapi under handledning 1 - kognitiv beteendeterapi, 3,5 hp

Psychotherapy Under Supervision 1 - Cognitive Behavioural Therapy, 3,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT13 , HT15 , VT16
Kurskod
2PT077
Kursens benämning
Psykoterapi under handledning 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
3,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2012-05-08
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller - läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen, eller - annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng. För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kunskap och förståelse
Kunna resonera kring behandlingsprinciper och metoder som är tillämpliga för de aktuella patienternas problem
Kunna reflektera över olika metoder för att bedöma behandlingens progression
Kunna resonera kring hur en god arbetsrelation har betydelse för behandlingsresultatet

Färdigheter och förmågor
Visa förmåga att beskriva egen kunskap och brist på sådan för handledare och medstudenter
Visa förmåga att lyssna på information och feedback från handledaren
Visa förmåga att följa handledarens råd
Visa förmåga att presentera kliniskt material och problemställningar för handledaren
Visa förmåga att formulera relevanta frågor och synpunkter till med studenternas kliniska material
Visa förmåga att anpassa sig och samarbeta med olika befattningshavare inom kliniska verksamheter.
Visa grundläggande förmåga att etablera en god behandlingsrelation
Visa grundläggande förmåga att sätta sig in i patientens situation för att underlätta samarbetet mellan terapeut och patient att nå behandlingsmålen.
Visa förmåga att utföra beteendeanalys/konceptualisering med aktuell psykoterapipatient
Visa förmåga att med aktuell patient kunna operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, och planera behandlingen så att patientens förmåga att lära av egna erfarenheter ökar
Visa förmåga att resonera teoretiskt kring patientens problem
Visa förmåga att göra diagnostiska iakttagelser och att formulera behandlingsmål
Visa förmåga att tillsammans med patienten formulera patientens problem och komma överens om en behandlingsplan
Visa förmåga att följa en tydlig behandlingsöverenskommelse
Visa förmåga att vid behov kunna omformulera behandlingsplanen för att bättre kunna uppnå behandlingsmålen
Visa förmåga att dokumentera sitt behandlingsarbete

Värderingar och förhållningssätt
Visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
Inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare
Inse betydelsen av den egna aktiviteten för kunskapsgenereringen i handledningsgruppen
Inse betydelsen av att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar

Innehåll

Kursens syfte är att ge en fördjupad erfarenhet av att under handledning bedriva kognitiv beteendeterapi med klienter. I denna kurs är temat grundläggande processer i psykoterapi och här kommer särskild tonvikt läggas på ramfaktorer i handledningen, såsom struktur, agenda och allians/motivationella strategier.

Arbetsformer

Undervisning ges i form av grupphandledning i grupp om ca 4 studenter. För att optimera möjligheterna till adekvat återkoppling från handledaren används video- och ljudbandsupptagningar av psykoterapisessionerna. Skriftliga sessionsrapporter görs efter varje session och inför handledningen.

Examination

Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via inspelade psykoterapisessioner och handledningen, samt genom skriftliga rapporter i form av sessionssammanfattningar och behandlingsrapport gällande en till 2 patienter efter behandlingsavslut. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att vara godkänd på momentet.

Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
Ek, Ulla; Linder, Susanne; Wetter, Ilse Rätt & vett : om juridik och etik i psykologiskt arbete
Farmer, Richard F.; Chapman, Alexander L.q (Alexander Lawrence) Behavioral interventions in cognitive behavior therapy : practical guidance for putting theory into action
Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy Bennett-Levy, James
The therapeutic relationship in the cognitive behavioral psychotherapies Gilbert, Paul (Ed.); Leahy, Robert L. (Ed.)