Kursplan för

Psykoterapi under handledning 1 - kognitiv beteendeterapi, 3,5 hp

Psychotherapy Under Supervision 1 - Cognitive Behavioural Therapy, 3,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT13 , HT15 , VT16
Kurskod
2PT077
Kursens benämning
Psykoterapi under handledning 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
3,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2021-05-04
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng. För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syftet med kursen är att kliniskt tillämpa kognitiv beteendeterapi.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för behandlingsprinciper och metoder som är tillämpliga för de aktuella patienternas problem
  • förstå betydelsen av att kontinuerligt mäta och utvärdera behandlingens progression
  • redogöra för hur en god allians mellan terapeut och patient har betydelse för behandlingsresultatet

Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att under handledning:

  • beskriva egen kunskap och brist på sådan för handledare och medstudenter
  • presentera kliniskt material och problemställningar
  • ta till sig information och återkoppling på patientarbetet från handledaren samt följa handledarens råd
  • formulera relevanta frågor och synpunkter till medstudenternas kliniska material
  • etablera en allians och i samarbete med patienten komma fram till mål för behandlingen
  • kunna operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, utföra beteendeanalys/fallkonceptualisering och planera behandlingen
  • föra fördjupade teoretiska resonemang kring patientens problem och via psykoedukation förmedla dessa till patienten
  • följa behandlingsplanen samt revidera denna vid behov i syfte att bättre nå behandlingsmålen
  • dokumentera sitt behandlingsarbete i form av journalanteckningar, inspelning av sessioner, sessionsrapporter och behandlingsrapporter 

Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten:

  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
  • inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare
  • inse betydelsen av den egna aktiviteten för kunskapsgenereringen i samband med handledninginse betydelsen av att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar

Innehåll

I denna kurs kommer särskild tonvikt att läggas vid ramfaktorer såsom struktur, agenda och alliansskapande strategier vid tillämpning av kognitiv beteendeterapi. Kursen fokuserar på psykiatriska patienter med depressions- och ångestproblematik.

Arbetsformer

Undervisning ges i form av handledning i grupp om ca fyra studenter.  I handledningen användsinspelade psykoterapisessioner liksom skriftliga sessionsrapporter.

Termen handledare avser i denna kurs psykoterapihandledaren, och används för att skilja funktionen från rollen som teamhandledare på kurserna Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1-6.

Examination

Vid mer än 20% frånvaro från handledningen kan studenten inte godkännas. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via inspelade psykoterapisessioner, aktivt deltagande i diskussioner kring de aktuella patienterna samt via rollspel som gestaltar relevanta terapeutbeteenden Dessutom bedöms sessionsrapporter, beteendeanalyser/fallkonceptualiseringar och behandlingsrapporter. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att godkännas på kursen.

Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter Sverne Arvill, Ebba; Hjelm, Åke; Johnsson, Lars-Åke; Sääf, Christina
Farmer, Richard F.; Chapman, Alexander L.q (Alexander Lawrence) Behavioral interventions in cognitive behavior therapy : practical guidance for putting theory into action
Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy Bennett-Levy, James
The therapeutic relationship in the cognitive behavioral psychotherapies Gilbert, Paul (Ed.); Leahy, Robert L. (Ed.)
Linton, Steven James; Flink, Ida 12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Linton, Steven James; Bergbom, Sofia; Landström Flink, Ida Beteendeanalys steg för steg : grunden till en effektiv KBT-behandling
Ytterligare litteratur i form av manualer och litteratur tillkommer i samråd med handledaren.