Psykoterapi under handledning 1 - kognitiv beteendeterapi, 3,5 hp
Psychotherapy Under Supervision 1 - Cognitive Behavioural Therapy, 3,5 credits- Kurskod
- 2PT077
- Kursens benämning
- Psykoterapi under handledning 1 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 3,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2021-05-04
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng. För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syftet med kursen är att kliniskt tillämpa kognitiv beteendeterapi.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för behandlingsprinciper och metoder som är tillämpliga för de aktuella patienternas problem
- förstå betydelsen av att kontinuerligt mäta och utvärdera behandlingens progression
- redogöra för hur en god allians mellan terapeut och patient har betydelse för behandlingsresultatet
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att under handledning:
- beskriva egen kunskap och brist på sådan för handledare och medstudenter
- presentera kliniskt material och problemställningar
- ta till sig information och återkoppling på patientarbetet från handledaren samt följa handledarens råd
- formulera relevanta frågor och synpunkter till medstudenternas kliniska material
- etablera en allians och i samarbete med patienten komma fram till mål för behandlingen
- kunna operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, utföra beteendeanalys/fallkonceptualisering och planera behandlingen
- föra fördjupade teoretiska resonemang kring patientens problem och via psykoedukation förmedla dessa till patienten
- följa behandlingsplanen samt revidera denna vid behov i syfte att bättre nå behandlingsmålen
- dokumentera sitt behandlingsarbete i form av journalanteckningar, inspelning av sessioner, sessionsrapporter och behandlingsrapporter
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
- inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare
- inse betydelsen av den egna aktiviteten för kunskapsgenereringen i samband med handledninginse betydelsen av att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar
Innehåll
I denna kurs kommer särskild tonvikt att läggas vid ramfaktorer såsom struktur, agenda och alliansskapande strategier vid tillämpning av kognitiv beteendeterapi. Kursen fokuserar på psykiatriska patienter med depressions- och ångestproblematik.
Arbetsformer
Undervisning ges i form av handledning i grupp om ca fyra studenter. I handledningen användsinspelade psykoterapisessioner liksom skriftliga sessionsrapporter.
Termen handledare avser i denna kurs psykoterapihandledaren, och används för att skilja funktionen från rollen som teamhandledare på kurserna Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1-6.
Examination
Vid mer än 20% frånvaro från handledningen kan studenten inte godkännas. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via inspelade psykoterapisessioner, aktivt deltagande i diskussioner kring de aktuella patienterna samt via rollspel som gestaltar relevanta terapeutbeteenden Dessutom bedöms sessionsrapporter, beteendeanalyser/fallkonceptualiseringar och behandlingsrapporter. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att godkännas på kursen.
Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
5. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s. ISBN:978-91-44-07543-3 LIBRIS-ID:13434329 Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
London : Routledge, 2007 - 292 s. ISBN:978-0-415-38437-7 (hbk.) LIBRIS-ID:10411738 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 390 s. ISBN:978-91-27-12112-6 (inb.) LIBRIS-ID:11789339 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 216 s. ISBN:9789127132146 (inb.) LIBRIS-ID:13913153 Sök i biblioteket