Kursplan för

Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1, 1 hp

Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 1, 1 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT15
Kurskod
2PT079
Kursens benämning
Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1
Hp
1 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller - läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen, eller - annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng. För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - redogöra för begreppet scientist-practitioner - redogöra för olika vetenskapsteroretiska utgångspunkter i evidensdebatten rörande psykoterapiforskning Färdigheter och förmågor Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - reflektera kring konsekvenser av begreppet scientist-practioner för den egna yrkesutövningen Värderingar och förhållningssätt Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - reflektera kring värdet av vetenskapliga metoder och vetenskaplig kunskapsinhämtning

Innehåll

Vetenskapsteori och aktuell forskningsdebatt

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar och gruppövningar.

Examination

Skriftlig examination. Vid underkänt ges ytterligare 5 tentamenstillfällen. All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro under kursen kan den inte godkännas. Student som inte erhållit betyget Godkänd på grund av för hög frånvaro ges tillfälle att ta igen detta moment vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research

Referenslitteratur

Evidence-based practices in mental health : debate and dialogue on the fundamental questions Norcross, John C.; Beutler, Larry E.; Levant, Ronald F.