Kursplan för

Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1, 1 hp

Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 1, 1 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT15
Kurskod
2PT079
Kursens benämning
Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1
Hp
1 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2021-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng. För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Syftet med kursen är att väcka studenternas nyfikenhet kring psykoterapiforskning och betydelsen av att ha ett vetenskapligt förhållningssätt.
 
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • övergripande beskriva psykoterapiforskningen inom KBT-fältet 

Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • redogöra för och reflektera över resultat från nationell och internationell psykoterapiforskning 

Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • identifiera och problematisera etiska aspekter av att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete
  • reflektera över psykoterapiforskningens betydelse i förhållande till klinisk verksamhet

Innehåll

Kursen består av ett moment och innehåller redogörelser för aktuell forskning och forskningsetik.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examination sker i form av ett obligatoriskt seminarium som bygger på studenternas aktiva medverkan.
 
Vid frånvaro från det obligatoriska examinerande seminariet bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Research methods in clinical psychology : an introduction for students and practitioners Barker, Chris; Pistrang, Nancy; Elliott, Robert; Barker, Chris

Referenslitteratur

Evidence-based practices in mental health : debate and dialogue on the fundamental questions Norcross, John C.; Beutler, Larry E.; Levant, Ronald F.
Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research