Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1, 1 hp
Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 1, 1 credits- Kurskod
- 2PT079
- Kursens benämning
- Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1
- Hp
- 1 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2021-05-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng. För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Syftet med kursen är att väcka studenternas nyfikenhet kring psykoterapiforskning och betydelsen av att ha ett vetenskapligt förhållningssätt.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- övergripande beskriva psykoterapiforskningen inom KBT-fältet
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:
- redogöra för och reflektera över resultat från nationell och internationell psykoterapiforskning
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:
- identifiera och problematisera etiska aspekter av att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete
- reflektera över psykoterapiforskningens betydelse i förhållande till klinisk verksamhet
Innehåll
Kursen består av ett moment och innehåller redogörelser för aktuell forskning och forskningsetik.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker i form av ett obligatoriskt seminarium som bygger på studenternas aktiva medverkan.
Vid frånvaro från det obligatoriska examinerande seminariet bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
Washington, D.C. : American Psychological Association, 2006 - 435 s. ISBN:1-59147-310-1 LIBRIS-ID:10196823 Sök i biblioteket
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket