Psykoterapi under handledning 4 - kognitiv beteendeterapi, 3,5 hp
Psychotherapy Under Supervision 4 - Cognitive Behavioural Therapy, 3,5 credits- Kurskod
- 2PT089
- Kursens benämning
- Psykoterapi under handledning 4 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 3,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2012-11-06
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2013-11-05
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Godkänt på föregående termins kurs Psykoterapi under handledning samt arbetsplatsförlagd praktik 3, är en förutsättning för att delta i denna kurs.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten, i samband med patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom eller personlighetsstörning, kunna:
- kritiskt reflektera kring behandlingsprinciper och metoder som är tillämpliga vid ovanstående diagnoser
- kritiskt reflektera kring evidensbaserade manualiserade metoder utvecklade för ovan nämnda diagnoser
- kritiskt reflektera kring faktorer som bör vägleda val av behandlingsmål i samband med ovanstående diagnoser och eventuell samsjuklighet
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten, för patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom eller personlighetsstörning, kunna:
- utföra och evaluera tillämpning av beteendeanalys/konceptualisering vid aktuell problematik
- operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, och planera behandling
- genomföra och utvärdera diagnostiska iakttagelser och utifrån dessa formulera behandlingsmål
- vid komplex samsjuklighet formulera patientens problem och tillsammans med patienten komma överens om en behandlingsplan
- följa och kritiskt analysera utfallet av en tydligt formulerad behandlingsöverenskommelse
- omformulera behandlingsplanen vid behov för att bättre kunna uppnå behandlingsmålen
- beskriva och reflektera kring sin egen kunskap och kunskapsbrister på det aktuella området för handledare och kollegor
- etablera en god handledarrelation, vilket inkluderar att lyssna på information och feedback, samt att följa handledarens råd
- dokumentera och kritiskt granska sitt behandlingsarbete genom sessionsrapporter, psykoterapisammanfattningar och journalanteckningar
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten, för patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom eller personlighetsstörning, kunna:
- förhålla sig professionellt gentemot patienter och deras närstående, samt reflektera kring hur detta förhållningssätt påverkar behandlarens eget agerande
- analysera och kritiskt reflektera kring användningen av olika metoder för att bedöma behandlingens progression
- analysera betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och hur det påverkar den egna friheten som behandlare
- evaluera den egna kunskapsgenererande aktiviteten i handledningsgruppen
- evaluera behandlingens genomförande med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar
- evaluera konsekvensen av egna och andras värderingar i samband med psykoterapeutisk behandling
Innehåll
Kursens syfte är att ge fördjupad erfarenhet av att under handledning bedriva kognitiv beteendeterapi med klienter diagnostiserad med någon/några av diagnoserna missbruk, ätstörningar, tvång och personlighetsstörningar. Tonvikt kommer att läggas på val av behandlingsmål och strategier, samt manualiserade och evidensbaserade behandlingar vid komplex samsjuklighet.
Arbetsformer
Undervisning ges i form av grupphandledning i grupp om ca 4 studenter. För att optimera möjligheterna till adekvat återkoppling från handledaren används video- och/eller ljudbandsupptagningar av psykoterapisessionerna. Skriftliga sessionsrapporter görs efter varje session och inför handledningen.
Undervisningen förutsätter att studenten aktivt bidrar med reflektioner kring eget och andra gruppmedlemmars patientmaterial.
Examination
Vid mer än 20% frånvaro ifrån handledningen och den verksamhetsförlagda utbildnngen (VFU) kankursen inte godkännas. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens i handledningen, samt genom underlag bestående av inspelade psykoterapisessioner, skriftliga rapporter i form av sessionsrapporter och behandlingsrapport. Minst en behandlingsrapport ska vara detaljerad. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att vaa godkänd på momentet.
Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4. ed. : New York : Guilford Press, cop. 2008 - 722 s. ISBN:978-1-59385-572-7 LIBRIS-ID:10654616 Sök i biblioteket
5. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s. ISBN:978-91-44-07543-3 LIBRIS-ID:13434329 Boken ersätter Ek, U., Linder, S., & Wetter, I. (2011). Rätt & vett: om juridik och etik i psykologiskt arbete. Ny lagstiftning gör att Ek, Linder & Wetters bok är inaktuell Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
London : Routledge, 2007 - 292 s. ISBN:978-0-415-38437-7 (hbk.) LIBRIS-ID:10411738 Sök i biblioteket