Psykoterapi under handledning 4 - kognitiv beteendeterapi, 3,5 hp
Psychotherapy Under Supervision 4 - Cognitive Behavioural Therapy, 3,5 credits- Kurskod
- 2PT089
- Kursens benämning
- Psykoterapi under handledning 4 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 3,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2012-11-06
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2015-05-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Godkänt på föregående termins kurs Psykoterapi under handledning samt arbetsplatsförlagd praktik 3, är en förutsättning för att delta i denna kurs.
Mål
Syftet med kursen är att kliniskt tillämpa kognitiv beteendeterapi med patienter diagnostiserade med diagnoserna missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetssyndrom.
Kunskap och förståelse
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:
- kritiskt reflektera kring behandlingsprinciper och evidensbaserade metoder som är tillämpliga vid aktuella tillstånd
- kritiskt reflektera kring faktorer som bör vägleda val av behandlingsmål i samband med aktuella tillstånd och eventuell samsjuklighet
Färdigheter och förmågor
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs visa förmåga att:
- beskriva egen kunskap och brist på sådan för handledare och medstudenter
- presentera kliniskt material och problemställningar
- ta till sig information och återkoppling på patientarbetet från handledaren samt följa handledarens råd
- formulera relevanta frågor och synpunkter till medstudenternas kliniska materia
- operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, utföra och evaluera tillämpning av beteendeanalys/fallkonceptualisering och planera behandlingen i samarbete med patienten
- göra och utvärdera diagnostiska iakttagelser med hänsyn till samsjuklighet och utifrån dessa formulera behandlingsmål
- följa behandlingsplanen, kritiskt analysera utfallet samt revidera den vid behov i syfte att bättre nå behandlingsmålen
- dokumentera sitt behandlingsarbete i form av journalanteckningar, inspelning av sessioner, sessionsrapporter och behandlingsrapporter
Värderingar och förhållningssätt
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs visa förmåga att:
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
- inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare
- inse betydelsen av den egna aktiviteten för kunskapsgenereringen i samband med handledning
- inse betydelsen av att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar
Innehåll
Tonvikt kommer att läggas på val av behandlingsmål och strategier, samt evidensbaserade behandlingar vid komplex samsjuklighet.
Arbetsformer
Undervisning ges i form av handledning i grupp om ca fyra studenter. I handledningen används inspelade psykoterapisessioner liksom skriftliga sessionsrapporter.
Termen handledare avser i denna kurs psykoterapihandledaren, och används för att skilja funktionen från rollen som teamhandledare på kurserna Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1-6.
Examination
Vid mer än 20% frånvaro från handledningen kan studenten inte godkännas. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via inspelade psykoterapisessioner, aktivt deltagande i diskussioner kring de aktuella patienterna samt via rollspel som gestaltar relevanta terapeutbeteenden Dessutom bedöms sessionsrapporter, beteendeanalyser/fallkonceptualiseringar och behandlingsrapporter. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att godkännas på kursen.
Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
5. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s. ISBN:978-91-44-07543-3 LIBRIS-ID:13434329 Boken ersätter Ek, U., Linder, S., & Wetter, I. (2011). Rätt & vett: om juridik och etik i psykologiskt arbete. Ny lagstiftning gör att Ek, Linder & Wetters bok är inaktuell Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
London : Routledge, 2007 - 292 s. ISBN:978-0-415-38437-7 (hbk.) LIBRIS-ID:10411738 Sök i biblioteket
New York, N.Y. : Routledge, 2006 - 382 s. ISBN:978-1-58391-840-1 (inb.) LIBRIS-ID:10163007 Sök i biblioteket
Tilläggslitteratur
Stockholm : Natur och kultur, 2007 - 203, [1] s. ISBN:978-91-27-11432-6 (inb.) LIBRIS-ID:10232685 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 257 s. ISBN:978-91-27-13434-8 LIBRIS-ID:13751664 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 286 s. ISBN:978-91-27-11835-5 (inb.) LIBRIS-ID:11320085 Sök i biblioteket
Stockholm : Kopia (erhålles av förf.), 2005 - 59s. Finns tillgänglig genom kontakt med Eva Maoulias, eva.magoulias@ki.se
Hoboken, N.J. : Wiley, 2009. - xxiii, 743 p. ISBN:047022777x LIBRIS-ID:12088224 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 164 s. ISBN:91-44-02942-X LIBRIS-ID:9638044 Sök i biblioteket
1st ed. : Washington, DC : American Psychiatric Pub., cop. 2009 - xx, 354 p. ISBN:978-1-58562-321-1 (alk. paper) LIBRIS-ID:11579323 Sök i biblioteket
Chichester, West Sussex : Wiley-Blackwell, 2009 - xvi, 195 p. ISBN:9780470510803 (cloth) LIBRIS-ID:11434171 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2011 - xlii, 233 p. ISBN:9780199234028 (alk. paper) LIBRIS-ID:13541608 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2002 - 295, [1] s. ISBN:91-27-08379-9 (inb.) LIBRIS-ID:8555475 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 263, [1] s. ISBN:91-27-07347-5 (inb.) LIBRIS-ID:7230155 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2010 - viii, 249 p. ISBN:9780199207497 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:12127396 Sök i biblioteket