Kursplan för

Psykoterapi under handledning 4 - kognitiv beteendeterapi, 3,5 hp

Psychotherapy Under Supervision 4 - Cognitive Behavioural Therapy, 3,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , VT15 , HT15 , HT16
Kurskod
2PT089
Kursens benämning
Psykoterapi under handledning 4 - kognitiv beteendeterapi
Hp
3,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2012-11-06
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2015-05-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Godkänt på föregående termins kurs Psykoterapi under handledning samt arbetsplatsförlagd praktik 3, är en förutsättning för att delta i denna kurs.

Mål

Syftet med kursen är att kliniskt tillämpa kognitiv beteendeterapi med patienter diagnostiserade med diagnoserna missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetssyndrom.
 
Kunskap och förståelse
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:

  • kritiskt reflektera kring behandlingsprinciper och evidensbaserade metoder som är tillämpliga vid aktuella tillstånd
  • kritiskt reflektera kring faktorer som bör vägleda val av behandlingsmål i samband med aktuella tillstånd och eventuell samsjuklighet 

Färdigheter och förmågor
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs visa förmåga att:

  • beskriva egen kunskap och brist på sådan för handledare och medstudenter
  • presentera kliniskt material och problemställningar
  • ta till sig information och återkoppling på patientarbetet från handledaren samt följa handledarens råd
  • formulera relevanta frågor och synpunkter till medstudenternas kliniska materia
  • operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, utföra och evaluera tillämpning av beteendeanalys/fallkonceptualisering och planera behandlingen i samarbete med patienten
  • göra och utvärdera diagnostiska iakttagelser med hänsyn till samsjuklighet och utifrån dessa formulera behandlingsmål
  • följa behandlingsplanen, kritiskt analysera utfallet samt revidera den vid behov i syfte att bättre nå behandlingsmålen
  • dokumentera sitt behandlingsarbete i form av journalanteckningar, inspelning av sessioner, sessionsrapporter och behandlingsrapporter 

Värderingar och förhållningssätt
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs visa förmåga att:

  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
  • inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare
  • inse betydelsen av den egna aktiviteten för kunskapsgenereringen i samband med handledning
  • inse betydelsen av att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar

Innehåll

Tonvikt kommer att läggas på val av behandlingsmål och strategier, samt evidensbaserade behandlingar vid komplex samsjuklighet.

Arbetsformer

Undervisning ges i form av handledning i grupp om ca fyra studenter.  I handledningen används inspelade psykoterapisessioner liksom skriftliga sessionsrapporter.
 
Termen handledare avser i denna kurs psykoterapihandledaren, och används för att skilja funktionen från rollen som teamhandledare på kurserna Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 1-6.

Examination

Vid mer än 20% frånvaro från handledningen kan studenten inte godkännas. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via inspelade psykoterapisessioner, aktivt deltagande i diskussioner kring de aktuella patienterna samt via rollspel som gestaltar relevanta terapeutbeteenden Dessutom bedöms sessionsrapporter, beteendeanalyser/fallkonceptualiseringar och behandlingsrapporter. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att godkännas på kursen.
 
Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
 
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter Sverne Arvill, Ebba; Hjelm, Åke; Johnsson, Lars-Åke; Sääf, Christina
Farmer, Richard F.; Chapman, Alexander L.q (Alexander Lawrence) Behavioral interventions in cognitive behavior therapy : practical guidance for putting theory into action
Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy Bennett-Levy, James
The therapeutic relationship in the cognitive behavioral psychotherapies Gilbert, Paul (Ed.); Leahy, Robert L. (Ed.)
Case formulation in cognitive behaviour therapy : The treatment of challenging and complex cases Tarrier, Nicholas
Ytterligare litteratur i form av manualer och litteratur tillkommer i samråd med handledaren.

Tilläggslitteratur

Addis, Michael E.; Martell, Christopher R. Ta makten över depressionen steg för steg : förändra dina vanor - förbättra ditt liv Andersson, Sten
Barlow, David H.; Stalby, Christina Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Arbetsbok
Bates, Sandra; Grönberg, Anna Om och om och om igen : att behandla tvångsproblem med KBT - en vägledning för behandlare
Forsberg, Lars; Magoulias, Eva Community Reinforcement Approach : CRA
O'Donohue, William T.; Fisher, Jane E. General principles and empirically supported techniques of cognitive behavior therapy
Saxon, Lars; Wirbing, Peter Återfallsprevention : färdighetsträning vid missbruk och beroende av alkohol, narkotika och läkemedel
Wright, Jesse H. Cognitive-behavior therapy for severe mental illness : an illustrated guide
Arntz, Arnoud; Genderen, Hannie van Schema therapy for borderline personality disorders
Hackmann, Ann; Bennett-Levy, James; Holmes, Emily A. Oxford guide to imagery in cognitive therapy
Kåver, Anna; Nilsonne, Åsa Dialektisk beteendeterapi vid emotionellt instabil personlighetsstörning : teori, strategi och teknik
Linehan, Marsha M. Dialektisk beteendeterapi : färdighetsträningsmanual
Stott, Richard Oxford guide to metaphors in CBT : building cognitive bridges