Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv beteendeterapi, 7 hp

Psychotherapeutic Theories and Methods 3 - Cognitive Behavioural Therapy, 7 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , VT14 , HT14 , HT15 , HT16
Kurskod
2PT093
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv beteendeterapi
Hp
7 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2013-05-07
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2014-11-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Godkänt på kursen Psykoterapeutiska teorier och metoder 2 krävs för att vara behörig till denna kurs.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenterna kunna:

  • ingående redogöra för genetiska och neuropsykologiska faktorer som har relevans för utveckling och förlopp av psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, samt svårare personlighetsstörningar
  • ingående redogöra för sekundära somatiska komplikationer av ovanstående patologi och behandling
  • redogöra för vårdens organisation vid ovanstående tillstånd
  • redogöra för tillämpning av evidensbaserade behandlingar vid ovanstående tillstånd
  • redogöra för tillämpning av olika kognitiva stöd, och metoder för att öka följsamhet med behandling vid ovanstående tillstånd
  • redogöra för och reflektera kring individualisering av behandlingsmål vid ovanstående tillstånd
  • ingående redogöra för uppkomst, vidmakthållande och förändringsprinciper av psykosomatiska tillstånd
  • redogöra för psykologiska konsekvenser av somatisk sjukdom (livsförhållanden, funktion och relationer)
  • reflektera kring hur psykoterapeutisk kunskap kan påverka vårdens organisation och övergripande samhällsfunktioner, samt hur dessa organisationer påverkar möjligheten att utveckla psykoterapeutisk kunskap och bedriva psykoterapi
  • redogöra för och reflektera kring hur psykoterapeutiskt arbete kan påverka och medverka till hållbar utveckling.

Färdigheter och förmågor
Efter genomförd kurs ska studenterna kunna:

  • analysera hur individens psykosociala situation, sociala samspel och vårdbehov samvarierar med uppkomst, vidmakthållande och förändring vid tillstånd så som psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, samt svårare personlighetsstörningar
  • visa omfattande förmåga att genomföra fallformulering och beteendeanalys vid ovanstående tillstånd
  • reflektera kring existentiella frågor och hur dessa kan påverka individens fungerande och hälsa
  • föra etiska resonemang om samhällsnormer och normalitetsbegreppet: hur eget agerande båda kan styras och påverka dessa, samt hur patienter påverkas av dessa.

Värderingar och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenterna kunna:

  • visa förståelse för alliansens betydelse för möjligheten att arbeta psykoterapeutiskt
  • visa förståelse för konsekvenser för anhöriga vid insjuknande och förlopp i samband med somatisk och psykiatrisk sjukdom
  • respektera andra människors existentiella val.

Innehåll

Kursen består av tre (3) moment som ges under termin 5 och 6.

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1, samt juridik, 3.5 hp Moment 1 ges under termin 5 och fokuserar på utveckling och behandling av psykoser och neuropsykiatriska störningar. Sjukdomsförlopp, effekter av farmakologisk behandling, terapeutiska interventioner, frågor om beteendeanalys och fallkonceptualisering, terapeutisk allians samt behandlingsstrategier tillämpliga vid dessa tillstånd behandlas. Etiska frågeställningar, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet integreras med undervisningen om val av behandlingsstrategier. Psykoterapeutiska teorier och metoder 2, 2 hp Moment 2 ges under termin 6 fokuserar på utveckling och vidmakthållande av, respektive behandling av psykosomatiska tillstånd samt psykologiska konsekvenser av egen och anhörigas somatisk sjukdom. Psykoterapeutiska teorier och metoder 3, 1.5 hp Moment 3 ges under termin 6 och fokuserar på analys och reflektion kring psykoterapi ur ett samhällsperspektiv. Vårdens organisation, etiska frågeställningar om normer och normalitet, samt frågor om hållbar utveckling behandlas.

Arbetsformer

Undervisning sker i form av problembaserat lärande, vilket bygger på seminarier i studiegrupper. Därutöver ges föreläsningar och kliniska demonstrationer av t ex olika psykoterapeutiska metoder, och gruppövningar med inslag av praktisk färdighetsträning.

Examination

Moment 1: Momentet examineras genom obligatoriska kunskapstest via Ping Pong, genom självständigt skriftligt arbete, samt genom praktiskt tillämpningsseminarium. För att få genomföra det självständiga skriftliga arbetet måste studenten först ha uppnått betyget godkänd på de Ping Pong-baserade examinationerna. Underkänt på någon del av examinationen innebär att hela momentet är underkänt och samtliga delar måste göras om.

Moment 2: Momentet examineras genom obligatoriska kunskapstest via Ping Pong, genom självständigt skriftligt arbete, samt genom praktiskt tillämpningsseminarium. För att få genomföra det självständiga skriftliga arbetet måste studenten först ha uppnått betyget godkänd på de Ping Pong-baserade examinationerna. Underkänt på någon del av examinationen innebär att hela momentet är underkänt och samtliga delar måste göras om.

Moment 3: Momentet examineras genom en muntlig gruppredovisning.

När kunskapstest ges via Ping Pong har studenterna möjlighet att göra om kunskapstesten tills betyget godkänt erhålls, dock endast så länge examinationen är öppen på Ping Pong. Information om detta ges på schemat i samband med terminsstart.

Rättning av självständiga arbeten innebär att studenterna i ett första steg kan erhålla godkänt, underkänt alternativt komplettering. Erhålls komplettering har studenten två veckor på sig att genomföra denna enligt anvisningar ifrån rättaren. Därefter sätts betyg i form av Godkänd eller Underkänd. För att självständiga skriftliga arbeten ska vara aktuella för bedömning måste de ha inkommit inom angiven tidsgräns, vilken anges i schema i samband med terminsstart.

Som examinationstillfällen räknas endast de tillfällen då studenten kvitterat ut sin tentamen.

Skriftliga arbeten kan kontrolleras i Urkund innan betyg sätts.

Undervisning i studiegrupper är obligatorisk. Vid mer än 20% frånvaro på ett moments studiegrupper är studenten inte behörig att genomföra examination.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som fastställts av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är delvis överlappande: 2PT072, Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv beteendeterapi, 10 hp.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cooper, John O.; Heron, Timothy E.; Heward, William L. Applied behavior analysis
Principles of cognitive neuroscience Purves, Dale
Social psychology : handbook of basic principles Kruglanski, Arie W.; Higgins, E. Tory
Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
Barlow, David H. Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Terapeutmanual
KBT inom psykiatrin Öst, Lars-Göran
Beck, Judith S. Kognitiv terapi för mer komplexa problem : när vanliga metoder inte fungerar Larsson-Wentz, Karin
Kingdon, David G; Turkington, Douglas Cognitive therapy of schizophrenia