Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv beteendeterapi, 7 hp

Psychotherapeutic Theories and Methods 3 - Cognitive Behavioural Therapy, 7 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , VT14 , HT14 , HT15 , HT16
Kurskod
2PT093
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv beteendeterapi
Hp
7 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2013-05-07
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2015-05-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Godkänt på kursen Psykoterapeutiska teorier och metoder 2 krävs för att vara behörig till denna kurs.

Mål

Kursen syftar till att ge en bred teoretisk grund för kognitiv beteendeterapeutisk tillämpning vid i första hand psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, samt svårare personlighetssyndrom, samt att särskilt belysa kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och intervention. Kursen förbereder för en ökad komplexitet och svårighetsgrad avseende patienters problematik, inklusive samsjuklighet, samt syftar till att ge en fördjupning inom lagstiftning samt etiska frågeställningar av betydelse för psykoterapeutisk verksamhet inom psykiatrin.

Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs förväntas studenten gällande patienter som har diagnosticerats med psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, samt svårare personlighetssyndrom kunna redogöra för:

  • genetiska och neuropsykologiska faktorer som har relevans för uppkomst och sjukdomsförlopp
  • somatiska komplikationer vid ovanstående tillstånd
  • vårdens organisation
  • tillämpning av evidensbaserade behandlingar samt kritiskt granska dessa ur ett vetenskapligt perspektiv
  • tillämpning av olika hjälpmedel, och psykoedukativa metoder

Studenten förväntas dessutom kunna:

  • redogöra för uppkomst, vidmakthållande och förändringsprinciper vid psykosomatiska tillstånd
  • redogöra för psykologiska konsekvenser av somatisk sjukdom (livsförhållanden, funktion och relationer)
  • reflektera kring hur psykoterapeutisk kunskap kan påverka vårdens organisation och övergripande samhällsfunktioner,
  • reflektera kring hur psykoterapeutiskt arbete kan medverka till hållbar utveckling 

Färdigheter och förmågor
Efter genomförd kurs förväntas studenten gällande patienter som har diagnosticerats med psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, samt svårare personlighetssyndrom visa förmåga att:

  • anpassa behandlingen till individens psykosociala situation, sociala samspel och vårdbehov  
  • genomföra beteendeanalys/fallkonceptualisering samt behandling på ett individualiserat sätt

Värderingar och förhållningssätt
Efter genomförd kurs förväntas studenten gällande patienter som har diagnosticerats med psykotiska syndrom med eller utan affektiva symptom, neuropsykiatriska störningar, samt svårare personlighetssyndrom visa förmåga att:

  • reflektera kring alliansens betydelse för möjligheten att arbeta psykoterapeutiskt
  • reflektera kring konsekvenser för anhöriga vid insjuknande och förlopp i samband med somatisk och psykiatrisk sjukdom
  • respektera andra människors existentiella val.
  • reflektera kring existentiella frågor och hur dessa kan påverka individens fungerande och hälsa
  • föra etiska resonemang om samhällsnormer och normalitetsbegreppet: hur eget agerande både kan styras och påverka dessa, samt hur patienter påverkas av dessa.

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1, 3.5 hp Moment 1 ges under termin 5 och fokuserar på utveckling och behandling av psykoser och neuropsykiatriska störningar. Sjukdomsförlopp, effekter av farmakologisk behandling, frågor om beteendeanalys och fallkonceptualisering, terapeutisk allians samt behandlingsstrategier och terapeutiska interventioner, tillämpliga vid dessa tillstånd behandlas. Etiska frågeställningar, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet integreras med undervisningen om val av behandlingsstrategier. Psykoterapeutiska teorier och metoder 2, 3.5 hp Moment 2 ges under termin 6 och utgör en fortsättning och fördjupning av föregående moments arbete. Dessutom fokuseras på utveckling och vidmakthållande av, respektive behandling av psykosomatiska tillstånd samt psykologiska konsekvenser av egen och anhörigas somatiska sjukdom. Analys och reflektion kring psykoterapi ur ett samhällsperspektiv samt vårdens organisation, etiska frågeställningar om normer och normalitet ingår också. Även frågor om hållbar utveckling behandlas.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av problembaserat lärande (PBL), verkstäder och föreläsningar, m.m., Undervisningen i PBL-grupper och verkstäder kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna och är obligatorisk.

Examination

Båda momenten examineras genom webbaserade kunskapstest, självständiga skriftliga arbeten, samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
 
För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället. Rättning av självständiga arbeten innebär att studenterna i ett första steg kan erhålla godkänt, underkänt alternativt komplettering. Erhålls komplettering ska studenten genomföra denna enligt anvisningar ifrån rättaren och inom angiven tidsgräns. Därefter sätts betyg i form av Godkänd eller Underkänd. Vid underkänt ges ytterligare max 5 examinationstillfällen.
 
Som skriftliga examinationstillfällen räknas de tillfällen då studenten skickat in sin examination. Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas.
 
Undervisning i studiegrupper och verkstäder är obligatorisk. Vid mer än 20% frånvaro från studiegrupperna och verkstäderna under en termin bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som fastställts av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är delvis överlappande: 2PT072, Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv beteendeterapi, 10 hp.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cooper, John O.; Heron, Timothy E.; Heward, William L. Applied behavior analysis
Principles of cognitive neuroscience Purves, Dale
Social psychology : handbook of basic principles Kruglanski, Arie W.; Higgins, E. Tory
Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
Barlow, David H. Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Terapeutmanual
KBT inom psykiatrin Öst, Lars-Göran
Beck, Judith S. Kognitiv terapi för mer komplexa problem : när vanliga metoder inte fungerar Larsson-Wentz, Karin
Kingdon, David G; Turkington, Douglas Cognitive therapy of schizophrenia
Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer under kursen.