Kursplan för

Egen psykoterapi/utbildningsterapi 1-kognitiv beteendeterapi, 1 hp

Self directed Experience/Therapeutic Skills 1- Cognitive Behavioural Therapy, 1 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT14 , HT15
Kurskod
2PT096
Kursens benämning
Egen psykoterapi/utbildningsterapi 1-kognitiv beteendeterapi
Hp
1 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2012-05-08
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2021-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng.

För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Syftet med kursen är att integrera kunskaper från andra kurser på programmet beträffande terapeutvariabler, och lära sig tillämpa och träna färdigheter i utvecklingen som terapeut.
 
Kunskaper och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenten:

  • kontinuerligt kunna uppmärksamma och beskriva kvaliteten i det egna terapeutiska beteendet och sin professionella roll i relation till patienten i terapisituationen

Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • utifrån kunskap om terapeutvariabler i terapisituationen visa en grundläggande förmåga att granska eget terapeutbeteende 

Värderingar och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenten:

  • visa en grundläggande förmåga att granska egna värderingar som kan påverka eget yrkesutövande. I detta ingår även att inte diskriminera någon pga av dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

Egenterapi 1, 0.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 består av föreläsningar, ett första mentorsamtal och en introducerande reflektionsgrupp.

Egenterapi 2, 0.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 2 består av mentorsamtal och reflektionsgrupper.

Arbetsformer

Kursen har olika pedagogiska metoder för att beröra de aspekter som i forskning benämns för terapeutvariabler respektive terapeutrollen, för att ge studenten egen erfarenhet av terapeutiska tekniker samt få metoder för utveckling av egen terapeutroll. Kursens metoder är:
 
Teorier och forskning om egen terapi, terapeutrollen, terapeutvariabler, evidensläget angående terapeutbeteenden och terapeututveckling.
 
Individuella mentorsamtal. Samtalen syftar till att formulera, klargöra och följa upp individuella utvecklingsmål, egen prioritering och tidsplan. Detta ska leda till en skriftlig utvecklingsplan för studenten som inkluderar procedur för att självregistrera och förbättra variabler i den professionella rollen.

Reflektionsgrupp. I reflektionsgrupperna tillämpar studenterna KBT-metoder på sig själva, man observerar  och reflekterar över effekterna i patientarbetet. Genom att kontinuerligt arbeta med hemuppgifter sker träningen också mellan undervisningstillfällena. Syftet är att utveckla och öka fömågan avseende terapeutvariabler.

Examination

All närvaro är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.

Moment 1 examineras genom att studenten lämnar in en första utvecklingsplan.

Moment 2 examineras genom att studenten utarbetat en reviderad utvecklingsplan.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Laireiter, A R; Willutzki, U Self-reflection and self-practice in training of cognitive behaviour therapy: An overview.
Experiencing CBT from the inside out : a self practice/self-reflection Bennett-Levy, James.; Thwaites, Richard; Haarhoff, Beverly; Perry, Helen

Referenslitteratur

Geller, J.D., Norcross, J.C. & Orlinsky, D.E. (Eds The Psychotherapist’s Own Psychotherapy. Patient and Clinical Perspectives
Hamreby, M Bortkastad tid? Empirisk forskning om psykoterapeuters egenterapi.
Moyers, T., Martin, T., Manuel, J., Miller, W. & E; Svensk översättning: Forsberg, L., Forsberg, L., V Revised global scales: The motivational interviewing treatment integrity code 3.0 (MITI 3.0)
Moyers, T., Miller, W. & Hendrickson, S. How does motivational interviewing work? Therapist interpersonal skill predicts client involvement within motivational interviewing sessions.
Norcross, J. C. Psychotherapy relationships that work: therapist contributions and responsiveness to patients.
Orlinsky, D.E. & Rønnestad, M.H. et al How psychotherapists develop. A study of therapeutic work and professional growth