Kursplan för

Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1 - inriktning kognitiv beteendeterapi, 1 hp

Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 1 - Orientation Cognitive Behavioral Therapy, 1 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT102
Kursens benämning
Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1 - inriktning kognitiv beteendeterapi
Hp
1 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
  • läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
  • socionomexamen, eller
  • annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng.

För sökande med socionomexamen eller med annan motsvarande examen om 180 hp krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapiutbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

Mål

Syftet med kursen ge en orientering kring psykoterapiforskning och dess etik samt betydelsen av att ha ett vetenskapligt förhållningssätt i den framtida rollen som psykoterapeut.
 
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • övergripande identifiera och beskriva psykoterapiforskningen inom KBT-fältet 

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • söka relevant forskningslitteratur från nationell och internationell psykoterapiforskning 

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • identifiera och problematisera etiska aspekter av att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete
  • reflektera över psykoterapiforskningens betydelse i förhållande till klinisk verksamhet som psykoterapeut

Innehåll

Kursen består av ett moment och innehåller forskningsetik samt redogörelser för aktuell psykoterapiforskning i ett kulturellt perspektiv.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och interaktiva seminarier.

Examination

Examination sker i form av ett obligatoriskt seminarium som bygger på studenternas aktiva medverkan.
 
Vid frånvaro från det obligatoriska examinerande seminariet bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Creswell, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Depression in China: Integrating Developmental Psychopathology and Cultural-Clinical Psychology Ryder, A.G.; Sun, J.; Zhu, X.; Yao, S.; Chentsova-Dutton, Y.E. (2012) :41, s. 682-694

Referenslitteratur

Evidence-based practices in mental health : debate and dialogue on the fundamental questions Norcross, John C.; Beutler, Larry E.; Levant, Ronald F.
Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research
Publication manual of the American Psychological Association