Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter 1 - inriktning specialist i klinisk psykologi, 1 hp
Self-Experiential Work and Clinical Skills 1 - Orientation Specialist in Clinical Psychology, 1 credits- Kurskod
- 2PT111
- Kursens benämning
- Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter 1 - inriktning specialist i klinisk psykologi
- Hp
- 1 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2016-05-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Den grundläggande psykoterapiutbildningen eller motsvarande ska ha varit inriktad mot kognitiv beteendeterapi.
Den sökande ska inom ramen för den grundläggande utbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att integrera kunskaper från andra kurser på psykoterapeutprogrammet beträffande terapeutvariabler och specialistpsykologens ansvarsområden, och att tillämpa och träna färdigheter i utvecklingen som psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi.
Kunskaper och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten:
- kontinuerligt kunna uppmärksamma och beskriva kvaliteten i det egna terapeutiska beteendet och sin professionella roll i relation till patienten i terapisituationen
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
- utifrån kunskap om terapeutvariabler i terapisituationen visa en grundläggande förmåga att granska eget terapeutbeteende
- identifiera utvecklingsområden i rollen som specialist i klinisk psykologi och de ansvarsområden det för med sig
- reflektera över den egna yrkesrollen och ansvaret som specialist i relation till organisatoriska och samhälleliga förhållanden
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten:
- uttrycka och tillämpa värderingar förenliga med kontinuerligt ansvarstagande för den professionella utvecklingen
- visa en grundläggande förmåga att granska egna värderingar som kan påverka eget yrkesutövande. I detta ingår även att inte diskriminera någon p.g.a. dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
Innehåll
Kursen är indelad i följande två moment:
Arbetsformer
Kursen har olika pedagogiska metoder för att beröra de aspekter som i forskning benämns för terapeutvariabler respektive terapeutrollen, för att ge studenten egen erfarenhet av terapeutiska tekniker samt få metoder för utveckling av egen terapeutroll och roll som specialist i klinisk psykologi. Kursens metoder är:
Teorier och forskning om egen terapi, terapeutrollen, terapeutvariabler, evidensläget angående terapeutbeteenden och terapeututveckling.
Individuella mentorsamtal. Samtalen syftar till att formulera, klargöra och följa upp individuella utvecklingsmål, egen prioritering och tidsplan. Detta ska leda till en skriftlig utvecklingsplan för studenten som inkluderar procedur för att självregistrera och förbättra variabler i yrkesrollen som specialist.
Reflektionsgrupp. I reflektionsgrupperna tillämpar studenterna KBT-metoder på sig själva, man observerar och reflekterar över effekterna i patientarbetet. Genom att kontinuerligt arbeta med hemuppgifter sker träningen också mellan undervisningstillfällena. Utvecklingsmålen som studenterna formulerat delas i gruppen och det ges möjlighet för kollegialt utbyte. Syftet är att utveckla och öka fömågan avseende terapeutvariabler och specialistprofessionen.
Examination
All närvaro är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
Moment 1 examineras genom att studenten lämnar in en första utvecklingsplan.
Moment 2 examineras genom att studenten utarbetat en reviderad utvecklingsplan.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
New York : Guilford, 2015. - xvi, 278 pages ISBN:1462518893 LIBRIS-ID:17851919 Sök i biblioteket
Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 19-30, 2003
Referenslitteratur
York: Oxford Univ. Press, Inc, 2005
Matrix, 23, 4-30., 2006
Institutionen för klinisk neurovetenskap, 2007
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 590-598, 2005
Oxford: Oxford University Press, 2002
Washington DC: American Psychological Association., 2005