Kursplan för

Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter 1 - inriktning specialist i klinisk psykologi, 1 hp

Self-Experiential Work and Clinical Skills 1 - Orientation Specialist in Clinical Psychology, 1 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT111
Kursens benämning
Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter 1 - inriktning specialist i klinisk psykologi
Hp
1 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).  

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Den grundläggande psykoterapiutbildningen eller motsvarande ska ha varit inriktad mot kognitiv beteendeterapi.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande utbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

Mål

Syftet med kursen är att integrera kunskaper från andra kurser på psykoterapeutprogrammet beträffande terapeutvariabler och specialistpsykologens ansvarsområden, och att tillämpa och träna färdigheter i utvecklingen som psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi.
 
Kunskaper och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten:

  • kontinuerligt kunna uppmärksamma och beskriva kvaliteten i det egna terapeutiska beteendet och sin professionella roll i relation till patienten i terapisituationen

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • utifrån kunskap om terapeutvariabler i terapisituationen visa en grundläggande förmåga att granska eget terapeutbeteende
  • identifiera utvecklingsområden i rollen som specialist i klinisk psykologi och de ansvarsområden det för med sig
  • reflektera över den egna yrkesrollen och ansvaret som specialist i relation till organisatoriska och samhälleliga förhållanden

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten:

  • uttrycka och tillämpa värderingar förenliga med kontinuerligt ansvarstagande för den professionella utvecklingen
  • visa en grundläggande förmåga att granska egna värderingar som kan påverka eget yrkesutövande. I detta ingår även att inte diskriminera någon p.g.a. dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter 1, moment 1, 0.5 hp Moment 1 består av föreläsningar, ett första mentorsamtal och en introducerande reflektionsgrupp. Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter 1, moment 2, 0.5 hp Moment 2 består av mentorsamtal och reflektionsgrupper.

Arbetsformer

Kursen har olika pedagogiska metoder för att beröra de aspekter som i forskning benämns för terapeutvariabler respektive terapeutrollen, för att ge studenten egen erfarenhet av terapeutiska tekniker samt få metoder för utveckling av egen terapeutroll och roll som specialist i klinisk psykologi. Kursens metoder är:
 
Teorier och forskning om egen terapi, terapeutrollen, terapeutvariabler, evidensläget angående terapeutbeteenden och terapeututveckling.
 
Individuella mentorsamtal. Samtalen syftar till att formulera, klargöra och följa upp individuella utvecklingsmål, egen prioritering och tidsplan. Detta ska leda till en skriftlig utvecklingsplan för studenten som inkluderar procedur för att självregistrera och förbättra variabler i yrkesrollen som specialist.

Reflektionsgrupp. I reflektionsgrupperna tillämpar studenterna KBT-metoder på sig själva, man observerar  och reflekterar över effekterna i patientarbetet. Genom att kontinuerligt arbeta med hemuppgifter sker träningen också mellan undervisningstillfällena. Utvecklingsmålen som studenterna formulerat delas i gruppen och det ges möjlighet för kollegialt utbyte. Syftet är att utveckla och öka fömågan avseende terapeutvariabler och specialistprofessionen. 

Examination

All närvaro är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.

Moment 1 examineras genom att studenten lämnar in en första utvecklingsplan.

Moment 2 examineras genom att studenten utarbetat en reviderad utvecklingsplan.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Experiencing CBT from the inside out : a self practice/self-reflection Bennett-Levy, James.; Thwaites, Richard; Haarhoff, Beverly; Perry, Helen
Laireiter, A R; Willutzki, U Self-reflection and self-practice in training of cognitive behaviour therapy: An overview.

Referenslitteratur

Geller, J.D., Norcross, J.C. & Orlinsky, D.E. (Eds The Psychotherapist’s Own Psychotherapy. Patient and Clinical Perspectives
Hamreby, M Bortkastad tid? Empirisk forskning om psykoterapeuters egenterapi.
Moyers, T., Martin, T., Manuel, J., Miller, W. & E; Svensk översättning: Forsberg, L., Forsberg, L., V Revised global scales: The motivational interviewing treatment integrity code 3.0 (MITI 3.0)
Moyers, T., Miller, W. & Hendrickson, S. How does motivational interviewing work? Therapist interpersonal skill predicts client involvement within motivational interviewing sessions.
Norcross, J. C. Psychotherapy relationships that work: therapist contributions and responsiveness to patients.
Orlinsky, D.E. & Rønnestad, M.H. et al How psychotherapists develop. A study of therapeutic work and professional growth