Kursplan för

Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2, 3,5 hp

Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 2, 3,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT116
Kursens benämning
Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2
Hp
3,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

Antingen :

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
  • läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
  • socionomexamen, eller
  • annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 hp.

För sökande med socionomexamen eller med annan motsvarande examen om 180 hp krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapiutbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Eller:

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Den grundläggande psykoterapiutbildningen eller motsvarande ska ha varit inriktad mot kognitiv beteendeterapi.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande utbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

Mål

Syftet med kursen är att ge en orientering kring forskning och betydelsen av att ha ett vetenskapligt förhållningssätt i den kliniska vardagen i rollen som psykoterapeut. 

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och beskriva psykoterapiforskningen inom KBT-fältet
  • beskriva kvantitativ respektive kvalitativ design
  • beskriva hur en forskningsprocess kan se ut från syfte och problemställningar till en färdig produkt som utmynnar i ett examensarbete
  • beskriva karakteristiska drag för forskningsintervjun som datainsamlingsmetod

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • kritiskt granska vetenskapliga studier
  • redogöra för och analysera resultat från nationell och internationell psykoterapiforskning med tillämpning av gängse begrepp och utvärderingsmått
  • tillämpa och analysera forskningsprocessens olika steg
  • tillämpa sina kunskaper genom att producera ett första utkast till en forskningsskiss samt jämföra sin egen skiss med medstudenters projektskisser
  • reflektera över designfrågor i förhållande till det egna forskningssyftet och frågeställningarna
  • referera till vetenskaplig litteratur enl. APA-manualen 

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • identifiera och problematisera kring etiska aspekter vad gäller i forskning, kvalitetssäkring och utvecklingsarbete
  • analysera och kontrastera vetenskaplig dokumentation med beaktande av mångfaldaspekter och mänskliga rättigheter
  • reflektera över psykoterapiforskningens betydelse i förhållande till klinisk verksamhet

Innehåll

Kursen består av ett moment och innehåller redogörelser för aktuell forskning och forskningsetik. Vidare designfrågor; kvantitativ respektive kvalitativ metodik, datainsamling med fokus på kvalitativ forskningsintervju samt forskningsprocessen från ’ax till limpa’.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examination sker i form av ett obligatoriskt seminarium som bygger på studenternas aktiva medverkan, och där en individuell hemuppgift lämnas in i förväg.
 
Vid frånvaro från det obligatoriska examinerande seminariet bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backenroth-Oshako, Gunnel Psykoterapeutprogrammet. En av Sveriges längsta utbildningar (2010) s. 99-107 Sök i biblioteket

Creswell, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Chambless, D.L.; Ollendick, T.H. Empirically supported psychological interventions: Controversies and Evidence (2001) :52, s. 685-716

Randomized trial and behavioral activation, cognitive therapy, and antidepressant medication in the acute treatment of adults with major depression Dimidijan, S.; Hollon, S.D.; Dobson, K.S.; Schmaling, K.B.; Kohlenberg, R.J.; Addis, M.E.; Gallop, R et al. (2006) :74, s. 658-670

Publication manual of the American Psychological Association
Öst, L-G. Efficacy of the third wave of behavioral therapies: A systematic review and meta-analysis (2008) :46, s. 296-321

Randomized trial of Interpersonal Psychotherapy and Cognitive Behavioral Therapy for major depressive disorder in community-based psychiatric outpatient clinic. Ekeblad, A; Falkenström, F; Andersson, G; Vestberg, R; Holmqvist, R (2016) :12, s. 1090-1098

Referenslitteratur

Evidence-based practices in mental health : debate and dialogue on the fundamental questions Norcross, John C.; Beutler, Larry E.; Levant, Ronald F.
Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research