Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2, 3,5 hp
Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 2, 3,5 credits- Kurskod
- 2PT116
- Kursens benämning
- Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2
- Hp
- 3,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2016-05-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Antingen :
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 hp.
För sökande med socionomexamen eller med annan motsvarande examen om 180 hp krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapiutbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Eller:
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Den grundläggande psykoterapiutbildningen eller motsvarande ska ha varit inriktad mot kognitiv beteendeterapi.
Den sökande ska inom ramen för den grundläggande utbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att ge en orientering kring forskning och betydelsen av att ha ett vetenskapligt förhållningssätt i den kliniska vardagen i rollen som psykoterapeut.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och beskriva psykoterapiforskningen inom KBT-fältet
- beskriva kvantitativ respektive kvalitativ design
- beskriva hur en forskningsprocess kan se ut från syfte och problemställningar till en färdig produkt som utmynnar i ett examensarbete
- beskriva karakteristiska drag för forskningsintervjun som datainsamlingsmetod
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
- kritiskt granska vetenskapliga studier
- redogöra för och analysera resultat från nationell och internationell psykoterapiforskning med tillämpning av gängse begrepp och utvärderingsmått
- tillämpa och analysera forskningsprocessens olika steg
- tillämpa sina kunskaper genom att producera ett första utkast till en forskningsskiss samt jämföra sin egen skiss med medstudenters projektskisser
- reflektera över designfrågor i förhållande till det egna forskningssyftet och frågeställningarna
- referera till vetenskaplig litteratur enl. APA-manualen
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
- identifiera och problematisera kring etiska aspekter vad gäller i forskning, kvalitetssäkring och utvecklingsarbete
- analysera och kontrastera vetenskaplig dokumentation med beaktande av mångfaldaspekter och mänskliga rättigheter
- reflektera över psykoterapiforskningens betydelse i förhållande till klinisk verksamhet
Innehåll
Kursen består av ett moment och innehåller redogörelser för aktuell forskning och forskningsetik. Vidare designfrågor; kvantitativ respektive kvalitativ metodik, datainsamling med fokus på kvalitativ forskningsintervju samt forskningsprocessen från ’ax till limpa’.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker i form av ett obligatoriskt seminarium som bygger på studenternas aktiva medverkan, och där en individuell hemuppgift lämnas in i förväg.
Vid frånvaro från det obligatoriska examinerande seminariet bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2010 Ingår i: De två fakulteternas tid : utbildning vid Karolinska Institutet 1960-2010
4th ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2014. - xxix, 273 s. ISBN:9781452226095 LIBRIS-ID:14007632 Sök i biblioteket
2001 Ingår i: Annual review of psychology.
2006 Ingår i: Journal of consulting and clinical psychology.
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
2008 Ingår i: Behaviour research and therapy : an international multi-disciplinary journal
2016 Ingår i: Depression and anxiety
Referenslitteratur
Washington, D.C. : American Psychological Association, 2006 - 435 s. ISBN:1-59147-310-1 LIBRIS-ID:10196823 Sök i biblioteket
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket