Kursplan för

Inriktningsspecifik introduktionskurs 1 - specialist i klinisk psykologi, 4 hp

Introduction Course 1 - Orientation Specialist in Clinical Psychology, 4 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT19 , HT20 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2PT120
Kursens benämning
Inriktningsspecifik introduktionskurs 1 - specialist i klinisk psykologi
Hp
4 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2017-05-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2019-04-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).  

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Den grundläggande psykoterapiutbildningen eller motsvarande ska ha varit inriktad mot kognitiv beteendeterapi.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande utbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen syftar till att ge en introduktion till specialistinriktningen inom programmet och ge ett metaperspektiv på arbetet som psykoterapeut och psykolog. Tidigare psykoterapeutisk kunskap och erfarenhet relateras till nya kunskapsområden och programmets övergripande innehåll. Organisatoriska och professionsspecifika förutsättningar för yrkesutövningen belyses. Dessutom syftar kursen till att ge fördjupade generiska kunskaper inom psykologens och psykoterapeutens yrkesområden ex. hälso- och sjukvårdens lagstiftning och vårdetik.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • identifiera och beskriva den egna kunskapsnivåavseende psykoterapeutiska teorier och metoder med särskild tonvikt på kognitiv beteendeterapi, samt
  • identifiera etiska problemställningar i psykologers och psykoterapeuters verksamhet samt redogöra för aktuell lagstiftning som är styrande för denna.

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • upprätta en personlig studieplan för kontinuerlig professionell utveckling inom området kognitiv beteendeterapi,
  • tillämpa organisations- och professionsteori i analys av specialistpsykologers och psykoterapeuters verksamheter, samt utifrån dessa perspektiv reflektera kring samverkan mellan olika professioner.  

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • uttrycka och tillämpa värderingar förenliga med eget ansvarstagande för kontinuerlig kunskapsinhämtning och professionell utveckling, samt
  • uppmärksamma, uttrycka och tillämpa värderingar som kan påverka genomförandet av behandling så att en patient inte diskrimineras p.g.a. sin könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionsnedsättning.

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

Introduktion till specialistinriktningen, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet ger en introduktion till inriktningens studieupplägg samt en orientering till specialistpsykologens och psykoterapeutens arbetsfält utifrån metodologiska och organisatoriska perspektiv.

 

Etik och juridik, 1.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet innefattar aktuell lagstiftning inom hälso- sjukvården samt etiska problemställningar av betydelse för psykologisk behandling.

Arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier/ verkstäder och övningar, delvis via webbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom webbaserade kunskapstest, självständiga skriftliga arbeten och examinationsseminarier.

Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Vid underkänt ges ytterligare max 5 examinationstillfällen. 

Som skriftliga examinationstillfällen räknas de tillfällen då studenten skickat in sin examination. Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. 

För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Undervisning i seminarier och verkstäder är obligatorisk . Vid mer än totalt 20% frånvaro från seminarier och verkstäder under en termin bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet.

Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.

För Psykoterapeutexamen ska studenten ha intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under studietiden har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Grey, Nick; Whittington, Adrian How to Become a More Effective CBT Therapist
Professionsetik Christoffersen, Svein Aage
Tännsjö, Torbjörn Grundbok i normativ etik
Ytterligare litteratur i form av artiklar om organisations- och professionsteori, samt länkar till hemsidor med informations- och arbetsmaterial gällande etik, juridik och kognitiv beteendeterapeutisk kompetens tillkommer under kursen.

Fördjupningslitteratur

Abbott, Andrew Delano. The system of professions : an essay on the division of expert labor
Damell, Camilla.; Klefbom, Jenny. Journalföring för psykologer
Francis, Ronald D. Ethics for psychologists
Författningshandbok : för personal inom hälso- och sjukvården. Raadu, Gunnel
Hasson, Henna; Thiele Schwarz, Ulrica von Användbar evidens : om följsamhet och anpassningar
Newman, Cory Frank Core Competencies in Cognitive-Behavioral Therapy : Becoming a Highly Effective and Competent Cognitive-Behavioral Therapist
Olofsson, Rolf; Nilsson, Kenneth OBM i praktiken : förändra beteenden och nå resultat i organisationer