Psykoterapeutisk klinik 1, 11 hp
Psychotherapy in Clinical Practice 1, 11 credits- Kurskod
- 2PT122
- Kursens benämning
- Psykoterapeutisk klinik 1
- Hp
- 11 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2017-05-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
socionomexamen, eller annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 hp. För sökande med socionomexamen eller med annan motsvarande examen om 180 hp krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande
psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av
legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått
specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapiutbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
I denna kurs ska studenten tillägna sig kunskaper och färdigheter i att tillämpa kognitiv beteendeterapi för patienter med ångest- och depressionsproblematik samt i förekommande fall dessa problem kopplade till stressrelaterad problematik eller somatiska problem. Syftet med kursen är att studenten ska utveckla förmåga att bedöma patienters problematik, göra diagnostisk kartläggning samt bedöma patientens motivation och möjlighet att genomgå kognitiv beteendeterapi.
Ytterligare ett syfte är att integrera kunskaper från andra kurser på programmet beträffande terapeutiska färdigheter samt att tillämpa och träna dessa i relation till sin egen utveckling i rollen som kognitiv beteendeterapeut.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depression problematik kunna:
- redogöra för psykometriska aspekter av betydelse vid mätning av psykologiska fenomen och ta i beaktande betydelsen av att kontinuerligt mäta och utvärdera den psykoterapeutiska behandlingen
- redogöra för diagnostiska instrument och skattningsskalor lämpliga för patienter med depressions- och ångest problematik
- redogöra för DSM- och ICD-systemen gällande diagnoser vid ångest- och depression
- beskriva och analysera kvaliteten i det egna terapeutiska arbetet i relation till patientens problem och till den egna professionella rollen i psykoterapisituationen
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depressionsproblematik visa förmåga att:
- skriva journal och tillämpa journal- och sjukvårdslagstiftning samt dokumentera behandlingsarbetet i form av inspelning av sessioner, sessionsrapporter och behandlingsrapporter
- genomföra diagnostiska intervjuer, administrera självskattningsskalor och på ett fördjupat sätt återkoppla resultaten till patienter
- reflektera kring, visa förståelse för samt etablera en arbetsallians och genom behandlingen värna alliansen och dess betydelse för behandlingsresultatet
- kunna operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, utföra beteendeanalys och fallkonceptualisering och under handledning planera behandling med kognitiv beteendeterapi
- i samarbete med patienten komma fram till mål för behandlingen
- på ett strukturerat sätt presentera relevant kliniskt material och problemställningar samt under handledning rekommendera åtgärder
- samarbeta och föra dialog med psykoterapihandledare och medstudenter, ta till sig och följa information och återkoppling på patientarbetet samt reflektera över egen kunskap och egna utvecklingsområden
- föra fördjupade teoretiska resonemang kring patientens problem och förmedla det så att patienten förstår och kan relatera till sin problembild och ta ställning till behandlingsförslag
- följa behandlingsplanen samt vid behov revidera denna i syfte att bättre nå behandlingsmålen
- utifrån kunskap om terapeutfärdigheter i terapisituationen visa förmåga att granska eget beteende i den terapeutiska situationen
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depressionsproblematik visa förmåga att:
- förhålla sig professionellt gentemot patienter och deras närstående
- förstå och förhålla sig till konsekvenser av lagstiftning och de organisatoriska förutsättningarna för bedömning, diagnostik och behandling med kognitiv beteendeterapi i klinisk tillämpning
- reflektera över mångfaldsaspekters betydelse vid bedömning och behandling
- inse betydelsen av den egna aktiviteten för att generera kunskap i samband med psykoterapihandledningen
- inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare
- visa förmåga att granska egna värderingar som kan påverka yrkesutövandet som psykoterapeut så att ingen diskrimineras pga av könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre delar:
Studenten ska genomföra psykiatrisk diagnostik och psykoterapibedömningar samt tillämpa intervju- och samtalsmetodik gällande patienter med ångest- och depressionsproblematik. Kognitiv beteendeterapi under handledning, 7 hp Målet är att studenten ska utveckla färdigheter i att tillämpa kognitiv beteendeterapi med särskild tonvikt på struktur, agenda och alliansskapande strategier vid tillämpning av kognitiv beteendeterapi för patienter med ångest- och depressions problematik. Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter, 1 hp Målet är att studenten ska kunna kritiskt granska, reflektera kring och utveckla den professionella rollen som kognitiv beteendeterapeut.
Arbetsformer
Moment 1: Tonvikten i momentet ligger på det kliniska patientarbetet med tillämpning av diagnostiska och inriktningsspecifika bedömningar. Undervisningen sker även i form av föreläsningar och verkstäder och kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenten.
Moment 2: I psykoterapihandledningen används kliniskt material i form av inspelade psykoterapisessioner, sammanfattade skriftliga sessionsrapporter samt behandlingsrapporter. Stor vikt läggs vid beteendeanalys och fallkonceptualisering som grund för de interventioner som genomförs.
För moment 1 och 2 sker undervisningen i psykoterapihandledningen i grupp om 3-4 studenter inom ramen för patientarbetet och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Huvuddelen av moment 1 kommer att ske under termin 1 i samband med att patientarbetet inleds och diagnostiska och psykoterapeutiska bedömningar görs. En mindre del av moment 1 sker under termin 2 då bedömning av patienter sker kontinuerligt över hela kursen. Psykoterapihandledningen är obligatorisk och studenten förväntas delta aktivt och bidra med reflektioner kring eget och andra gruppmedlemmars patientmaterial.
Moment 3: De Individuella mentorsamtalen syftar till att formulera, klargöra och följa upp individuella utvecklingsmål kopplat till studentens utveckling i rollen som psykoterapeut. Detta ska leda till att studenten gör en skriftlig utvecklingsplan som inkluderar KBT procedurer för att självregistrera och förbättra terapeutfärdigheter och utveckla den professionella rollen.
I reflektionsgrupper om 3-5 studenter tillämpas KBT-metoder genom observation av eget beteende och reflektion kring dess effekter i patientarbetet. Genom att arbeta med hemuppgifter följs arbetet kontinuerligt upp i reflektionsgrupperna.
Examination
Moment 1:
Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning.
Examination sker genom att psykoterapihandledaren följer hur studenten genomför bedömningsprocessens olika delar. Där ingår att genomföra diagnostiska intervjuer, göra diagnostiska ställningstaganden och bedömningar av de aktuella patienternas möjligheter att tillgodogöra sig kognitiv beteendeterapi.
Moment 2:
Kognitiv beteendeterapi under handledning.
För godkänt krävs att studenten under handledning gör funktionella analyser och/eller kognitiv konceptualisering av centrala problembeteenden och sammanställer dessa skriftligt. Denna ska godkännas av handledaren i samband med att behandlingen startar. En behandlingsrapport där behandlingsprocessen i sin helhet sammanfattas och utvärderas är ett krav för godkänt och görs för varje avslutad behandling.
För moment 1 och 2 sker examinationen även inom ramen för psykoterapihandledningen genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens så som den kommer till uttryck i patientarbetet. Underlag för bedömning är inspelade terapisessioner, skriftliga sessions- och behandlingsrapporter samt journalanteckningar som ska presenteras i samband med varje session. Aktivt deltagande i diskussioner och i rollspel som gestaltar relevanta terapeutfärdigheter krävs och utgör underlag för bedömning.
Moment 1 och 2 ingår i en kliniskt tillämpad kurs och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång. Psykoterapihandledningen är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20 % frånvaro per temin.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Moment 3:
Självupplevd erfarenhet
Momentet examineras genom att studenten utarbetar och lämnar in en utvecklingsplan i samband med mentorssamtal. Närvaro vid reflektionsgruppsträffar är obligatoriska och studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Mentorsamtalen är obligatoriska och vid frånvaro ska studenten och mentor snarast komma överens om en tid för nytt mentorsamtal.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för
utbildning.
Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
London : Routledge, 2007 - 292 s. ISBN:978-0-415-38437-7 (hbk.) LIBRIS-ID:10411738 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 390 s. ISBN:978-91-27-12112-6 (inb.) LIBRIS-ID:11789339 Sök i biblioteket
Pilgrim Press, 2014 - 410 s. ISBN:9789198997916 LIBRIS-ID:17238133 Sök i biblioteket
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 879 s. ISBN:9789144094977 LIBRIS-ID:19600701 Sök i biblioteket
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 361 s. ISBN:9789144103587 LIBRIS-ID:17978461 Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 216 s. ISBN:9789127132146 (inb.) LIBRIS-ID:13913153 Sök i biblioteket
New York : Guilford, 2015. - xvi, 278 pages ISBN:1462518893 LIBRIS-ID:17851919 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Lincoln, Neb. : University of Nebraska Press, 2010 - 868 s. ISBN:978-0-910674-61-4 LIBRIS-ID:12108187 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2005. - xv, 429 p. LIBRIS-ID:10420295
Oxford : Oxford University Press, 2002 - 452 s. ISBN:0-19-51446-9 LIBRIS-ID:8718579 Sök i biblioteket