Kursplan för

Psykoterapeutisk klinik 1, 11 hp

Psychotherapy in Clinical Practice 1, 11 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , VT20 , HT20 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2PT122
Kursens benämning
Psykoterapeutisk klinik 1
Hp
11 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2017-05-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2019-10-23
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Ingen särskild behörighet.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/ motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

I denna kurs ska studenten tillägna sig kunskaper och färdigheter i att tillämpa kognitiv beteendeterapi för patienter med ångest- och depressionsproblematik samt i förekommande fall dessa problem kopplade till stressrelaterad problematik eller somatiska problem. Syftet med kursen är att studenten ska utveckla förmåga att bedöma patienters problematik, göra diagnostisk kartläggning samt bedöma patientens motivation och möjlighet att genomgå kognitiv beteendeterapi.
 
Ytterligare ett syfte är att integrera kunskaper från andra kurser på programmet beträffande terapeutiska färdigheter samt att tillämpa och träna dessa i relation till sin egen utveckling i rollen som kognitiv beteendeterapeut.    
 
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depressionsproblematik kunna

  • redogöra för psykometriska aspekter av betydelse vid mätning av psykologiska fenomen och ta i beaktande betydelsen av att kontinuerligt mäta och utvärdera den psykoterapeutiska behandlingen
  • redogöra för diagnostiska instrument och skattningsskalor lämpliga för patienter med depressions- och ångest problematik
  • redogöra för DSM- och ICD-systemen gällande diagnoser vid ångest- och depression
  • beskriva och analysera kvaliteten i det egna terapeutiska arbetet i relation till patientens problem och till den egna professionella rollen i psykoterapisituationen 

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depressionsproblematik visa förmåga att

  • skriva journal och tillämpa journal- och sjukvårdslagstiftning samt dokumentera behandlingsarbetet i form av inspelning av sessioner, sessionsrapporter och behandlingsrapporter
  • genomföra diagnostiska intervjuer, administrera självskattningsskalor och på ett fördjupat sätt återkoppla resultaten till patienter
  • reflektera kring, visa förståelse för samt etablera en arbetsallians och genom behandlingen värna alliansen och dess betydelse för behandlingsresultatet
  • kunna operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, utföra beteendeanalys och fallkonceptualisering och under handledning planera behandling med kognitiv beteendeterapi
  • i samarbete med patienten komma fram till mål för behandlingen
  • på ett strukturerat sätt presentera relevant kliniskt material och problemställningar samt under handledning rekommendera åtgärder
  • samarbeta och föra dialog med psykoterapihandledare och medstudenter, ta till sig och följa information och återkoppling på patientarbetet samt reflektera över egen kunskap och egna utvecklingsområden
  • föra fördjupade teoretiska resonemang kring patientens problem och förmedla det så att patienten förstår och kan relatera till sin problembild och ta ställning till behandlingsförslag
  • följa behandlingsplanen samt vid behov revidera denna i syfte att bättre nå behandlingsmålen
  • utifrån kunskap om terapeutfärdigheter i terapisituationen visa förmåga att granska eget beteende i den terapeutiska situationen 

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depressionsproblematik visa förmåga att

  • förhålla sig professionellt gentemot patienter och deras närstående
  • förstå och förhålla sig till konsekvenser av lagstiftning och de organisatoriska förutsättningarna för bedömning, diagnostik och behandling med kognitiv beteendeterapi i klinisk tillämpning
  • reflektera över mångfaldsaspekters betydelse vid bedömning och behandling
  • inse betydelsen av den egna aktiviteten för att generera kunskap i samband med psykoterapihandledningen
  • inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare
  • visa förmåga att granska egna värderingar som kan påverka yrkesutövandet som psykoterapeut så att ingen diskrimineras pga av könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionsvariation

Innehåll

Kursen är uppdelad i följande tre moment:

Psykiatrisk diagnostik och bedömning, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Målet för momentet är att studenten ska utveckla kunskaper och visa färdigheter gällande psykometri, psykiatrisk diagnostik och psykoterapibedömning i samband med kognitiv beteendeterapi.

Studenten ska genomföra psykiatrisk diagnostik och psykoterapibedömningar samt tillämpa intervju- och samtalsmetodik gällande patienter med ångest- och depressionsproblematik. 

Kognitiv beteendeterapi under handledning, 7.0 hp

Betygsskala: GU

Målet är att studenten ska utveckla färdigheter i att tillämpa kognitiv beteendeterapi med särskild tonvikt på struktur, agenda och alliansskapande strategier vid tillämpning av kognitiv beteendeterapi för patienter med ångest- och depressions problematik. 

Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter, 1.0 hp

Betygsskala: GU

Målet är att studenten ska kunna kritiskt granska, reflektera kring och utveckla den professionella rollen som kognitiv beteendeterapeut. 

Arbetsformer

Moment 1, Psykiatrisk diagnostik och bedömning: Tonvikten i momentet ligger på det kliniska patientarbetet med tillämpning av diagnostiska och inriktningsspecifika bedömningar. Undervisningen sker även i form av föreläsningar och verkstäder och kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenten.
 
Moment 2, Kognitiv beteendeterapi under handledning: I psykoterapihandledningen används kliniskt material i form av inspelade psykoterapisessioner, sammanfattade skriftliga sessionsrapporter samt behandlingsrapporter. Stor vikt läggs vid beteendeanalys och fallkonceptualisering som grund för de interventioner som genomförs.
 
För moment 1 och 2 sker undervisningen i psykoterapihandledningen i grupp om 3-4 studenter inom ramen för patientarbetet och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Huvuddelen av moment 1 kommer att ske under termin 1 i samband med att patientarbetet inleds och diagnostiska och psykoterapeutiska bedömningar görs. En mindre del av moment 1 sker under termin 2 då bedömning av patienter sker kontinuerligt över hela kursen. Psykoterapihandledningen är obligatorisk och studenten förväntas delta aktivt och bidra med reflektioner kring eget och andra gruppmedlemmars patientmaterial.
 
Moment 3, Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter: De Individuella mentorsamtalen syftar till att formulera, klargöra och följa upp individuella utvecklingsmål kopplat till studentens utveckling i rollen som psykoterapeut. Detta ska leda till att studenten gör en skriftlig utvecklingsplan som inkluderar KBT-procedurer för att självregistrera och förbättra terapeutfärdigheter och utveckla den professionella rollen.
 
I reflektionsgrupper om 3-5 studenter tillämpas KBT-metoder genom observation av eget beteende och reflektion kring dess effekter i patientarbetet. Genom att arbeta med hemuppgifter följs arbetet kontinuerligt upp i reflektionsgrupperna.

Examination

Moment 1, Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning
Examination sker genom att psykoterapihandledaren följer hur studenten genomför bedömningsprocessens olika delar. Där ingår att genomföra diagnostiska intervjuer, göra diagnostiska ställningstaganden och bedömningar av de aktuella patienternas möjligheter att tillgodogöra sig kognitiv beteendeterapi. 
 
Moment 2, Kognitiv beteendeterapi under handledning 
För godkänt krävs att studenten under handledning gör funktionella analyser och/eller kognitiv konceptualisering av centrala problembeteenden och sammanställer dessa skriftligt. Denna ska godkännas av handledaren i samband med att behandlingen startar. En behandlingsrapport där behandlingsprocessen i sin helhet sammanfattas och utvärderas är ett krav för godkänt och görs för varje avslutad behandling.
 
För moment 1 och 2 sker examinationen även inom ramen för psykoterapihandledningen genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens så som den kommer till uttryck i patientarbetet. Underlag för bedömning är inspelade terapisessioner, skriftliga sessions- och behandlingsrapporter samt journalanteckningar som ska presenteras i samband med varje session. Aktivt deltagande i diskussioner och i rollspel som gestaltar relevanta terapeutfärdigheter krävs och utgör underlag för bedömning.
 
Moment 1 och 2 ingår i en kliniskt tillämpad kurs och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång. Psykoterapihandledningen är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20 % frånvaro per temin.
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på VFU/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
 
Moment 3, Självupplevd erfarenhet
Momentet examineras genom att studenten utarbetar och lämnar in en utvecklingsplan i samband med mentorssamtal. Närvaro vid reflektionsgruppsträffar är obligatoriska och studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Mentorsamtalen är obligatoriska och vid frånvaro ska studenten och mentor snarast komma överens om en tid för nytt mentorsamtal.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet.

Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

The therapeutic relationship in the cognitive behavioral psychotherapies Gilbert, Paul (Ed.); Leahy, Robert L. (Ed.)
Linton, Steven James; Flink, Ida 12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
MINI-D 5 : diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Psykiatri Herlofson, Jörgen; Ekselius, Lisa; Lundin, Anders; Mårtensson, Björn; Åsberg, Marie
Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter Sverne Arvill, Ebba; Hjelm, Åke; Johnsson, Lars-Åke; Sääf, Christina
Farmer, Richard F.; Chapman, Alexander L.q (Alexander Lawrence) Behavioral interventions in cognitive behavior therapy : practical guidance for putting theory into action
Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy Bennett-Levy, James
Linton, Steven James; Bergbom, Sofia; Landström Flink, Ida Beteendeanalys steg för steg : grunden till en effektiv KBT-behandling
Experiencing CBT from the inside out : a self practice/self-reflection Bennett-Levy, James.; Thwaites, Richard; Haarhoff, Beverly; Perry, Helen
Ytterligare litteratur i form av manualer och litteratur tillkommer i samråd med handledaren.

Fördjupningslitteratur

Mental measurements yearbook. The eighteenth mental measurements yearbook Spies, Robert A.
Geller, Jesse D.; Norcross, John C.; Orlinsky, David E. The psychotherapist's own psychotherapy : patient and clinician perspectives
Psychotherapy relationships that work : therapist contributions and responsiveness to patients Norcross, John C.