Psykologisk/psykoterapeutisk klinik 1, 11 hp
Psychology and Psychotherapy in Clinical Practice 1, 11 credits- Kurskod
- 2PT124
- Kursens benämning
- Psykologisk/psykoterapeutisk klinik 1
- Hp
- 11 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2017-05-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande
psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av
legitimerad psykoterapeut. Den grundläggande psykoterapiutbildningen eller motsvarande ska ha varit inriktad mot kognitiv beteendeterapi. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande utbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Student som underkänts efter att ha visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller
förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, måste ha fullföljt den individuella handlingsplanen för att vara behörig till att gå om denna kurs.
Mål
Studenterna ska genomföra diagnostiska intervjuer med patienter vilket sker i form av verksamhets integrerat lärande (VIL) på studentens arbetsplats. Studenterna ska också kliniskt tillämpa kognitiv beteendeterapi vid ångest- och depressionsproblematik, samt i förekommande fall när denna problematik är kopplad till stressrelaterade symtom eller somatiska problem.
Ett syfte med kursen är också att integrera kunskaper från andra kurser på psykoterapeutprogrammet beträffande terapeutfärdigheter. Specialistpsykologens ansvarsområden tillämpas och viktiga färdigheter tränas i syfte att utveckla rollen som kognitiv beteendeterapeut och specialistpsykolog i klinisk psykologi.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depressionstillstånd kunna:
- värdera likheter och skillnader mellan de diagnostiska systemen DSM-5 och ICD-10 vad gäller ångest- och depressionsproblematik
- på ett fördjupat sätt redogöra för evidensbaserade kognitiva- och beteendeinriktade behandlingsprinciper som är tillämpliga vid ångest och depression kopplat till analyser av de aktuella patienternas problem
- redogöra för betydelsen av och visa kunskap om metoder lämpliga för att kontinuerligt mäta och utvärdera behandlingens progression
- kontinuerligt uppmärksamma och beskriva kvaliteten i sina egna kognitiva och beteendeterapeutiska färdigheter och sin professionella roll i relation till patienten och terapisituationen
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depressionstillstånd kunna:
- etablera allians och i samarbete med patienten bedöma behov av och motivation till kognitiv beteendeterapeutisk behandling
- genomföra intervjuer i syfte att generera diagnostiska hypoteser och att i förekommande fall diagnostisera ångestsyndrom och depressionstillstånd
- genomföra relevant psykiatrisk och psykologisk utredning samt på basis av denna utforma beteendeanalys och/eller fallkonceptualisering samt komma fram till mål för behandlingen
- planera behandlingen och följa behandlingsplanen samt vid behov revidera denna i syfte att bättre nå behandlingsmålen
- beskriva och reflektera tillsammans med handledare och medstudenter samt ta emot återkoppling och råd gällande patientarbetet
- reflektera kring egna kunskaper och färdigheter samt brist på dessa samt koppla det till egna möjligheter till utveckling
- tillämpa evidensbaserad praktik i eget kliniskt arbete och i rollen som specialistpsykolog samverka med andra professioner, kommunicera utredningsresultat och ge behandlingsrekommendationer
- utifrån kunskap om terapeutfärdigheter visa förmåga att granska eget terapeutbeteende
- identifiera utvecklingsområden i rollen som specialistpsykolog i klinisk psykologi och de ansvarsområden det för med sig i relation till organisatoriska och samhällerliga förhållanden
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten i relation till patienter med ångest- och depressionstillstånd kunna:
- analysera och reflektera över betydelsen för individen och dennes anhöriga att genomgå diagnostisk bedömning samt relatera detta till rådande samhällskontext
- reflektera kring vikten av vetenskaplighet och kliniskt beprövad erfarenhet i samband med diagnostisk bedömning
- reflektera över hur patientens relationella, samhällerliga och kulturella kontext påverkar förutsättningarna för psykologisk behandling
- reflektera över och visa förståelse för att behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar
- uttrycka samt kontinuerligt visa ansvarstagande för att egna värderingar kan påverka den professionella utvecklingen och yrkesutövandet som kognitiv beteendeterapeut och specialistpsykolog
- uttrycka och tillämpa värderingar i samband med yrkesutövandet som specialistpsykolog som inte diskriminerar någon gällande dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
Innehåll
Kursen är indelad i 3 moment:
Arbetsformer
I moment 1 och 2 sker undervisningen företrädelsevis i grupp om 3-4 studenter samt en legitimerad psykolog/legitimerad psykoterapeut med inriktning kognitiv beteendeterapi som fungerar i rollen som psykoterapihandledare. De psykiatriska bedömningar och den psykoterapi som bedrivs av studenterna under handledning dokumenteras genom inspelade psykoterapisessioner, skriftliga sessionsrapporter, journalanteckningar, beteendeanalyser och fallkonceptualiseringar samt behandlingsrapporter. Studenterna genererar frågeställningar kopplat till det aktuella patientarbetet, presenterar relevant kliniskt material samt övar färdigheter och interventioner genom gestaltande rollspel och pedagogiska presentationer. Aktivt deltagande i gruppdiskussioner utgör en viktig pedagogisk plattform för lärandet. I samarbete med psykoterapihandledaren söker och presenterar studenten relevant litteratur och vetenskapligt förankrad kunskap kopplat till problemställningarna för de aktuella patienterna.
I moment 3 tillämpas olika pedagogiska metoder för att beröra de aspekter som benämns som terapeutfärdigheter. Detta för att studenten genom egen erfarenhet av kognitiva och beteendeterapeutiska tekniker ska få metoder för utveckling av den egna rollen som kognitiv beteendeterapeut och specialist i klinisk psykologi.
Integrering av teorier och forskning om egen terapi, terapeutvariabler, evidensläget angående terapeutbeteenden och terapeututveckling sker genom individuella mentorsamtal. Inom ramen för dessa formuleras och klargörs individuella utvecklingsmål, egen prioritering och tidsplan i en skriftlig utvecklingsplan för studenten som inkluderar procedur för att självregistrera och förbättra variabler i yrkesrollen som specialistpsykolog.
Examination
Examination i moment 1 och 2 sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens i bedömningsprocessen och i tillämpningen av kognitiv beteendeterapi. För godkänt krävs att studenten generar inspelade psykoterapisessioner och övrig dokumentation från alla sessioner till psykoterapihandledningen. Även de frågeställningar som studenten genererar kopplat till den aktuella behandling som bedrivs bedöms, samt färdigheter som uppvisas via rollspel som gestaltar relevanta terapeutbeteenden hos studenten. Dessutom bedöms innehåll, frågeställningar och struktur i sessionsrapporterna. Som underlag för interventioner ska beteendeanalyser och fallkonceptualiseringar göras och för godkänt krävs att dessa sammanställs skriftligt och godkänns av handledaren i samband med att behandlingen inleds.
För godkänt krävs också att de kognitiva beteendeterapeutiska behandlingarna sammanställs i form av en behandlingsrapport. I denna görs en sammansfattande beskrivning av det psykoterapeutiska arbetet utifrån vedertagen vetenskaplig modell och särskild vikt läggs vid att den röda tråden genom behandlingsarbetet tydliggörs. I behandlingsrapporten ska studenten även redovisa de diagnostiska ställningstaganden som gjorts och eventuella svårigheter som uppstått kring patientens möjlighet att tillgodogöra sig psykoterapi.
Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att godkännas på kursen.
I denna kurs utgör underlaget för examinationen det patientarbete som sker inom ramen för det verksamhetsintegrerade lärandet (VIL). I det fall studenten under sitt patientarbete på arbetsplatsen visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras, kan examinator besluta att patientarbetet inte får användas som underlag för examination. Detta innebär att studenten underkänns på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt examinerande tillfälle på kursen.
Psykoterapihandledningen och VIL är obligatorisk och för godkänt krävs 80 % närvaro per termin. Detta är en kliniskt tillämpad kurs och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
I moment 3 sker examination genom en skriftlig utvecklingsplan som studenten och mentorn arbetar med i det första mentorsamtalet. Gör godkänt krävs att denna färdigställs och lämnas till mentorn. Närvaro vid mentorssamtalen är obligatorisk. Vid uteblivet mentorsamtal ska mentor och student komma överens om ett nytt tillfälle för mentorsamtal snarast möjligt.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för
utbildning. Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Washington, DC : American Psychological Association, 2008 - 341 s. ISBN:1--43380241-4 LIBRIS-ID:10664333 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2004 - xxi, 461 s. ISBN:0-19-852916-3 (hft.) LIBRIS-ID:9373318 Sök i biblioteket
London : Routledge, 2007 - 292 s. ISBN:978-0-415-38437-7 (hbk.) LIBRIS-ID:10411738 Sök i biblioteket
5. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s. ISBN:978-91-44-07543-3 LIBRIS-ID:13434329 Boken ersätter Ek, U., Linder, S., & Wetter, I. (2011). Rätt & vett: om juridik och etik i psykologiskt arbete. Ny lagstiftning gör att Ek, Linder & Wetters bok är inaktuell. Sök i biblioteket
New York : Guilford, 2015. - xvi, 278 pages ISBN:1462518893 LIBRIS-ID:17851919 Sök i biblioteket
Pilgrim Press, 2014 - 410 s. ISBN:9789198997916 LIBRIS-ID:17238133 Sök i biblioteket
1998 Ingår i: The journal of clinical psychiatry[Elektronisk resurs].
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 191 s. ISBN:9789127146495 LIBRIS-ID:19088152 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Danderyd : Pilgrim press, 1998 - [2], 39, [3] s. ISBN:91-973050-4-9 LIBRIS-ID:2842690 Sök i biblioteket
Danderyd : Pilgrim press, 1999 - [8], 240, [4] s. ISBN:91-973050-7-3 (inb.) ; 340:00 LIBRIS-ID:7798902 Sök i biblioteket
Oxford : Oxford University Press, 2005. - xv, 429 p. LIBRIS-ID:10420295
Oxford : Oxford University Press, 2002 - 452 s. ISBN:0-19-51446-9 LIBRIS-ID:8718579 Sök i biblioteket