Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1 - inriktning kognitiv beteendeterapi, 2,5 hp
Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 1 - Orientation Cognitive Behavioral Therapy, 2,5 credits- Kurskod
- 2PT131
- Kursens benämning
- Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1 - inriktning kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 2,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2017-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
- Till kursen krävs registrering på Psykoterapeutprogrammet, 2PT16
Mål
Syftet med kursen är att ge en orientering kring psykoterapiforskning och betydelsen av att ha ett vetenskapligt förhållningssätt i den kliniska vardagen i rollen som psykoterapeut.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redovisa för psykoterapiämnets vetenskapsfilosofiska förankring inom olika vetenskapliga ämnen och traditioner, samt hur dessa avspeglar sig i val av frågeställningar
- Redovisa hur olika vetenskapsfilosofiska traditioner ser på frågor om evidens och sanning
- Redogöra för forskningsetikens grundprinciper och deras påverkan på samhälle, forskarsamhälle, patienter och undersökningsdeltagare
- Redogöra för innebörden av begreppet evidensbaserad praktik och förhållningssättet scientist-practitioner
- Redogöra för den vetenskapliga textens olika delar och hur dessa är relaterade till varandra
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
- Söka relevant forskningslitteratur i forskningsdatabaser (t.ex. PubMed)
- Utforma en disposition för en text som ska utgöra ett argument för en undersöknings syfte och frågeställningar, samt skriva ett utkast till en vetenskaplig text baserad på denna.
- Referera källor enligt APAs principer
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
- Granska och reflektera kring etiska aspekter av att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete
- Reflektera över psykoterapiforskningens betydelse för klinisk verksamhet och samhälle
Innehåll
Kursen består av ett moment och innehåller vetenskapsfilosofi, forskningsetik, litteratursökning och vetenskapligt skrivande.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av inspelade föreläsningar tillgängliga på internet, föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.
Examination
Närvaro vid seminarier är obligatorisk. Studenter får inte vara frånvarande mer än 20% av seminarierna för att bli godkända på kursen. Examination sker i två steg: 1) genomförande av praktiska övningar och 2) presentation av en PM vid ett seminarium. Förutsättning för godkänt betyg är att studenten deltar under seminariet.
På samtliga examinationer används betygsnivåerna Godkänt och Underkänt.
Vid frånvaro från de obligatoriska examinerande seminarierna som överstiger 20% bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4th ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2014. - xxix, 273 s. ISBN:9781452226095 LIBRIS-ID:14007632 Sök i biblioteket
Downers Grove, Illinois : IVP Academic, an imprint of InterVarsity Press, [2014] - 174 pages ISBN:9780830840366 LIBRIS-ID:19600747 Sök i biblioteket
2. ed. : Maidenhead : Open University Press, 2010 - 180 p. ISBN:0335237975 LIBRIS-ID:11888783 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket