Kursplan för

Examensarbete i psykoterapi, 15 hp

Diploma Project in Psychotherapy, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT18 , HT19 , VT21 , VT23
Kurskod
2PT139
Kursens benämning
Examensarbete i psykoterapi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2018-04-16
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2022-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2023

Särskild behörighet

Samma behörighetskrav som för att bli antagen till psykoterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod i huvudområdet psykoterapi samt genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en empirisk studie.

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa fördjupad kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet,
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt identifiera, formulera, analysera, reflektera över och bedöma problemställningar med relevans för ämnet psykoterapi,
  • välja och argumentera för val av design och metod,
  • tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer,
  • planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar,
  • diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/ eller kliniska relevans, samt
  • utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt muntligt och skriftligt kommunicera sitt och andras vetenskapliga arbete.

Värderingar och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
  • visa förmåga att syntetisera existerande kunskap och kunna föreslå och argumentera för vidare kunskapsutveckling baserat på egna och andras studier, samt
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Kursen bygger genom praktisk tillämpning vidare på kunskaper som har förvärvats under tidigare terminer, med fokus på

  • identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
  • forskningsetiska överväganden
  • forskningsdesign
  • systematisk sökning och kritisk granskning av information
  • datainsamling och dataanalys
  • resultatsammanställning
  • författande av vetenskapligt arbete
  • presentation och försvar av examensarbete, samt
  • ​opposition av annan students examensarbete.

Arbetsformer

Den studerande genomför under handledning, men med självständigt ansvar, ett vetenskapligt arbete inom ett område som har relevans för psykoterapi. Undervisningen sker i form av seminarier och handledning i grupp eller enskilt. I samråd mellan den studerande och handledaren fastställs en skriftlig plan för arbetet. Under termin 4, 5 och 6 ges utrymme i schemat för att arbeta med examensarbetet. 

Det skriftliga examensarbetet diskuteras under ett seminarium med opponent och examinator. Under ett annat seminarium opponerar studenten på en annan students examensarbete, som diskuteras med respondent och examinator.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:
a) det skriftliga examensarbetet
b) respondentskap (presentation, försvar och diskussion av det egna examensarbetet) vid anvisat seminarium
c) opponentskap på annan students skriftliga examensarbete vid anvisat seminarium

Samtliga examinationsuppgifter ges betyget U eller G.

På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga examinationsuppgifter (a,b och c).

Det skriftliga examensarbetets självständighet kontrolleras i antiplagiatsystem innan examinators granskning påbörjas. Seminarierna är tillfällen för återkoppling och ger studenten möjlighet att göra kompletteringar om examinator bedömer att det är nödvändigt för att uppnå betyget G. När slutversion av examensarbetet granskats av examinator meddelas betyg på kursen. Vid betyget U erhåller studenten handledning i arbetet med att revidera examensarbetet eller att skriva ett nytt examensarbete för att uppnå betyget G. Granskning av det reviderade examensarbetet sker så snart som möjligt.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Research methods in clinical psychology : an introduction for students and practitioners Barker, Chris; Pistrang, Nancy; Elliott, Robert; Barker, Chris

Referenslitteratur

Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research