Kursplan för

Examensarbete i psykoterapi, 15 hp

Diploma Project in Psychotherapy, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT18 , HT19 , VT21 , VT23
Kurskod
2PT139
Kursens benämning
Examensarbete i psykoterapi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2018-04-16
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2019-04-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Ingen särskild behörighet.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod i huvudområdet psykoterapi samt genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en empirisk studie.
 
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa fördjupad kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

 
Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet,
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt identifiera, formulera, analysera, reflektera över och bedöma problemställningar med relevans för ämnet psykoterapi,
  • välja och argumentera för val av design och metod,
  • tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer,
  • planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar,
  • diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/ eller kliniska relevans, samt
  • utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt i nationella och internationella sammanhang muntligt och skriftligt kommunicera sitt och andras forskningsarbete.

 
Värderingar och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
  • visa förmåga att syntetisera existerande kunskap och kunna föreslå och argumentera för vidare forskning baserat på egna och andras studier, samt
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Kursen bygger genom praktisk tillämpning vidare på kunskaper som har förvärvats under tidigare terminer, med fokus på:
1) identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga, 2) forskningsetiska överväganden, 3) forskningsdesign, 4) systematisk sökning och kritisk granskning av information, 5) datainsamling och dataanalys, 6) resultatsammanställning, 7) författande av vetenskapligt arbete, 8) presentation och försvar av examensarbete, samt 9) opposition av annan students examensarbete.

Arbetsformer

Den studerande genomför under handledning, men med självständigt ansvar, ett forskningsarbete inom något område som har relevans för psykoterapeutisk verksamhet. Undervisningen sker i form av seminarier och handledning i grupp eller enskilt på examensarbetet. I samråd med den studerande, handledare och examinator fastställs en skriftlig plan för arbetet. Under termin 5 och 6 ges utrymme i schemat för att arbeta med examensarbetet. Planering och datainsamling startar under tidigare terminer.

Examination

Examination sker på 1) det skriftliga examensarbetet, 2) presentation av examensarbetet samt 3) opposition av annan students examensarbete. Presentation och opposition sker på ett ventileringsseminarium. Innan slutgiltigt betyg meddelas kan examensarbetet komma att behöva revideras i enlighet med seminariets anvisningar. Examensarbetets självständighet kontrolleras i Urkund. Underkänt examensarbete kan efter omarbetning lämnas för ny bedömning högst fem gånger.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Research methods in clinical psychology : an introduction for students and practitioners Barker, Chris; Pistrang, Nancy; Elliott, Robert; Barker, Chris

Referenslitteratur

Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research